Provkörning av Mercedes C 350

Provkörning av Mercedes C 350

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

”Mycket högt ställda förväntningar”, är inställningen som gäller när Mercedes låter hungriga journalister smaka på nya C-klass. Det körs, synas, bedöms, kläms och fälls domar. Och nej, det finns faktiskt nästan ingenting att hänga upp sig på. En ny stjärna har tänts.

Så är den då här – bilen många Mercedes-vänner väntat på. En viktig vagn för koncernen eftersom C-klass är märkets mest sålda personbilsmodell.

Och jag lovar redan här i inledningen att den var värd all väntan. Nya och tredje generationens C-klass kommer med all säkerhet att attrahera och omvända folk även från andra läger. I huvudsak från Audi- och BMW-håll men kanske också Volvo- och Saabfolk, även om de måste titta djupare i plånboken. 

Egentligen började C-klass tillverkas redan 1982 men man hade då inte kommit på nuvarande namnserier – så den hette i stället 190. Eller Baby-Benz som den kom att kallas. En kompakt bil i dåtidens mellanklass och som snudd på känns gångbar än i dag. Sedan dess har det rullat på. Första C-klass kom 1994 och nummer två, den slanka, lanserades år 2000.

Nya C-klass har tydliga drag från flaggskeppet S-klass men utan att kännas det minsta vräkig, utan enbart snygg – enligt mina ögon. Man är tillbaka till ett mer maskulint uttryck i formerna även om föregångaren är tilltalande den också.

Bilen har självklart vuxit några centimeter. Sex i längd och fyra i bredd men är fortfarande en solklar mellanklassbil. Den inre bredden är bättre och ger mer svängrum. Man sitter inte intill dörren lika tajt som i föregångaren. Utrymmet bak, framför allt benplatsen, har fått välbehövliga centimetrar. 

Bottenplatta och hjulupphängningar är helt nya och mer aluminium har använts. Förvisso känns de avancerade upphängningarna igen från föregångaren men har förfinats och som sagts gjorts lättare. Den största nyheten är stötdämparna som är självjusterande och anpassar sig efter fart, krängning, rattrörelser och andra parametrar – och detta är standard på alla modeller. Ett ännu mer påkostat system finns som tillval, där man själv kan välja mellan sport och komfort, där även styr- och gasrespons påverkas.

Denna första provkörning äger rum i trakterna mellan Valencia och Benidorm på spanska solkusten. Mycket motorväg men även en hel del krokiga bergsvägar där den gemensamma nämnaren är fina vägar med slät asfalt. Här trivs Mercedes nya ”Baby” som fisken i vatten. En mer komfortabel bil i den här klassen finns inte. Och det känns ganska befriande att köra en bil där mantrat inte lyder sport, sport, sport.

Naturligtvis finns även sport-chassi, superfeta hjul och all annan värdelös utrustning för att tilltala de som vill studsa runt på vägarna, men C-klass kommer bäst till sin rätt i det mer komfortinriktade utförandet. Med det inte sagt att bilen är en hink att köra fort med. Icke. Den är mycket välbalanserad med en nästan optimal viktfördelning på 52/48 procent mellan fram- och bakaxel. Styrkänslan är också märkbart förbättrad gentemot föregångaren. Rappare men utan att vara nervös, och styrningen går lättare i låg fart än tidigare. Kör man hårt kan märkas en viss gungighet från bakvagnen över ojämnheter men det är egentligen bara då man saknar det mer avancerade stötdämparsystemet som i sportläge gör chassit mycket styvare – och som i snabba kurvor i det närmaste ger en krängningsfri framfart. Väljer man ”advanced agility package” har man alltså både sport och komfort. Men det är ändå komfort som är bilens bästa gren och den klarar sig förträffligt med standardfjädringen.

Vissa av motorerna har man pillat på medan några är oförändrade.

De båda fyrcylindriga bensinmaskinerna – 180 och 200, båda på 1,8 liter och med kompressormatning har fått ökad effekt. 180K är nu på 156 hästkrafter mot tidigare 143. 200K har fått 20 friska extrahästar och är nu alltså på 184. Ändå påstås förbrukningen ha minskat något.

Nästa intressanta maskin för Sverige torde 200 CDI vara. 136 dieselhästar och 270 Nm. Partikelfiltrerad så klart och med låg förbrukning – 0,61 liter milen vid blandad körning. Tyvärr fanns ingen av dessa ”småmotorer” på plats under provkörningen. Det gjorde däremot 220 CDI – dunderdieseln på 170 hästkrafter och 400 Nm som ger bilen en toppfart på 229 km/h och avverkar 0-100 på 8,5 sekunder – och som ska ha en blandad förbrukning på 0,61 liter milen, den också. En ännu värre diesel kommer senare – C 320 CDI med 224 hästkrafter och 510 Nm i vridmoment.

Värst, än så länge, är C 350 med en 272 hästkrafters V6:a. Standard är sjuväxlad automat medan övriga har sexväxlad manuell som standard. Självklart kan man få automat också till dessa – men då femväxlat till fyrcylindriga och sjuväxlade till V6-motorer där förutom C 350 också C 230 och C 280 ingår. 

I början av 2008 kommer ”hammaren” – C 63 AMG. Räkna med hiskeliga prestanda – och ett lika hiskeligt pris. 481 hästkrafter och 630 Nm…

Instrumentbräda och interiör är förstås också helt nya. Mycket snygga och lättlästa instrument och knappar och spakar man känner igen i både form och funktion. Nytt är Comand-vredet på kardantunneln som gör menyfunktionerna enklare. Insidan känns ändå inte överarbetad utan istället ganska sparsmakad – men med fina detaljer. Exempelvis tunna kromlister som avgränsar olika fält. Beroende av modell, Classic, Elegance eller Avantgarde är panelinläggen i olika material och färger. Sobert är ett ord jag kommer att tänka på.

Fullständigt klart står att nya C-klass kommer att bli en storsäljare och att några modeller klarar gränsen 7,5 basbelopp, vilket kommer glädja många tjänstebilsförare. Stjärnklart.

Designen är en smaksak men reporter Borglund förfördes av de linjerna.

Självklart är instrumentpanel och interiör helt ny men har man rattat syskon som S-klass och ML till exempel känner man igen sig i det mesta. Oerhört snyggt och prydligt utan att vara tråkigt.

Benutrymmet bak har förbättrats i nya C-klass. En nödvändighet om Mercedes vill lansera en bästa mellanklassbilen. Förra C-klass har ett alltför trångt baksäte.

En del av instrumenpanelen skjuts upp samtidigt som navigations- och tv-skärmen trollas fram från sitt gömställe.

350-motorn är inte billig men riktig stark och gör bilen snabb. För dyr för de flesta dock.

Mercedes C 350

Pris

441 900 kronor (C 350 Elegance).

Motor

Bensin. 6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 92,9/86 mm, cylindervolym 3 498 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 2 400–5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och trelänksupphängning. Bak multilänkaxel. Självjusterande stötdämpare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum. Däck 225/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 458, bredd 177, höjd 145, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt 1 610, maxlast 485, max släpvikt ingen uppgift. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,39-1,42, landsväg 0,73-0,76, blandad körning 0,97-1,0 l/mil. CO2 232-239 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!