Mercedes C-klass Sportcoupé

Provkörning av Mercedes C-klass Sportcoupé

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

(230K) 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 90,9/88,4 mm, 2 295 cm3. Max effekt 197 hk (145 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 2 500-4 800 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och tre länkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo, 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul & däck

Fälg 7 tum, däck 205/55 R16

Mått & vikt (cm)

Axelavstånd 271, längd 434, bredd 173, höjd 141, spårvidd fram/bak 149/146. Tjänstevikt 1 500 kg, maxlast ca 425. Tank 62 liter.

Fartresurser*

Toppfart 240 km/h. Acceleration 0?100 km/h 8,0 s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm bl. körning 1,02 l/mil

* Tillverkarens uppgifter

Föryngringskuren

Med C-klass Sportcoupé riktar sig Mercedes mot en ny grupp köpare. Huvudkonkurrenten heter givetvis BMW Compact men hur många rika 30-åringar finns det egentligen?

Mercedes vässar I kampen mot ärkefienden BMW med sin nya Sportcoupé. Den är byggd på nya C-klassen, men kortare och ungdomligare i stilen. Dessutom 15 000 kronor billigare än sedanmodellen. 

En angrepp spikrakt mot BMW:s revir.

Men det handlar inte bara om att stjäla marknad från BMW 3-serie Compact.

- C-klass Sportcoupé är det första riktiga steget vi tar för att föryngra vårt varumärke, säger Bernt-Jürgen Matt, produktansvarig för C-klassen.

Målgruppen är de "unga, framgångsrika" (har vi hört det förut?) som älskar höga prislappar lika mycket som de hatar takhöjd i baksätet. 

Men frågan är vad de får för pengarna; en sportcoupé eller " ve och fasa " en damfrisörskebil? 

Vi börjar med en titt under huven. Motorpaletten ståtar med fyra motorer, alla fyrcylindriga. Starkast är 230 Kompressor med 197 hästkrafter. Den låter ganska mulligt, och skyfflar iväg ekipaget från noll till 100 km/h på åtta sekunder blankt. En riktigt trevlig bekantskap. Synd bara att det står 280 500 kronor på prislappen. 

Betydligt blekare känns 200 Kompressor, 30 000 kronor billigare och 34 hästkrafter svagare. Men det är förmodligen den som kommer att sälja bäst. Särskilt inspirerande är motorn dock inte, i synnerhet inte kopplad till automatlåda. 

Snikmodellen, som aldrig kommer att förekomma i mina drömmar, har en 1,8-litersmotor på 129 hästkrafter. 230 500 kronor vill Mercedes-handlaren ha. Det fjärde motoralternativet är 220 CDI, en diesel! En riktigt bisarr sportbilsupplevelse. Vridmomentrusig och stark som ett troll, visst. Men på tomgång klär dieselknattret effektivt av all sportbilskosmetik. Och en sportmotor som slår av vid 4 200 varv/min känns en aning besynnerlig, minst sagt.

Rötterna i C-klassen borgar för ett välutvecklat chassi som kombinerar hyfsad fjädringskomfort med fina vägegenskaper. Jämfört med sedanmodellen är Sportcoupén sänkt en centimeter och utrustad med styvare stötdämpare. Men det gör bilen också stötigare och mer obekväm. 

En sportig detalj kan också den sexväxlade lådan sägas vara, även om jag personligen betraktar den sjätte växeln som lika efterlängtad som en isbrytare i Nilen. Mot 8 900 kronor i tillägg får du den nya manuella växellådan utan frikoppling - Sequentronic. Du växlar upp och ned genom att vippa växelspaken, frikopplingen sker automatiskt. Efter en kort tillvänjning känns den kopplingsfria lådan mycket bra - det fungerar snabbare och mjukare än i exempelvis Alfa Romeo Selespeed. Ett automatiskt växlingsläge finns också, men den funktionen lider av en viss ryckighet, särskilt vid snabba accelerationer. 

Mindre sportig är styrningen som saknar riktig skärpa och inte reagerar lika distinkt som hos rivalen från München. Körupplevelsen påminner i det mesta om Mercedes C-klass - inget dåligt betyg. Men som sportcoupé betraktat kan den knappast bli en klassledare. 

Stolarna är fast stoppade och ger bra stöd. De kompenserar hårdheten genom att kunna gunga till i sittdynans bakkant. Det är tydligen så det ska vara på Mercedes. Instrumentpanelen är modifierad men påminner fortfarande mycket om C-klass vilket är en aning trist. En sportcoupé lever ju på det faktum att den är annorlunda, mer personlig. Någon praktisk nytta finns ju inte med att bilen har blivit kortare, trängre och förlorat två sidodörrar. 

Utrymmet är fullgott i framdelen av kupén, men baksätet lider av dålig takhöjd. Dörrarna är förlängda tolv centimeter jämfört med sedanmodellen vilket ger ett lätt insteg till baksätet.

Bagageutrymmet är inte särskilt stort, men kan förstoras genom att nedfällning av ryggstödet. Tyvärr saknas genomlastningslucka för skidor. Kanske Mercedes nya kunder mest åker snowboard? 

Till sist, åter till frågan: Är Mercedes Sportcoupé en riktig sportcoupé eller...?

Tveklöst får köparna en avkortad, trång, tredörrars halvkombi byggd på C-klass teknik, till ett 15 000 kronor lägre pris än sedanmodellen och med vissa sportiga attribut. Men priset är trots det högt jämfört med övriga bilar i segmentet. Bilen har ju blivit så liten att vi kan ifrågasätta om den platsar i C-klassen.

För när Mercedes nu för andra gången gör en coupé på C-klassen går man drastiskt ned i storlek. Den första coupén, CLK, baseras på gamla C-klassmodellen och hissades upp i pris på traditionellt sätt när den kom. Den börjar på 313 500 kronor som CLK 200 Kompressor.

För att inte kriga med egna modellen (som fortfarande tillverkas) distanserar Mercedes sin nya Sportcoupé från CLK genom att sätta priset markant lägre och genom att korta karossen. Storleksmässigt har vi fått en bil som ser ut som en konkurrent till Opel Astra Coupé. Borde den då inte heta B-klass Sportcoupé? 

-Vi kommer aldrig att bygga en bil som heter B-klass, säger företrädare för Mercedes. Namnet skulle associera till exempelvis B-filmer och det vill vi inte.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!