Basfakta
Motor
4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 89,9/78,7 mm, 1 998 cm3. Max effekt 129 hk (195 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 4 000 r/min.
Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP).
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul/däck
Fälg 6 tum, däck 195/65 R16
Mått & vikt (cm)
Axelavstånd 271, längd 454, bredd 173, höjd 146, spårvidd fram/bak 151/148. Tjänstevikt ca 1 575, maxlast 465. Tank 62 liter.
Fartresurser:
Toppfart 206 km/h.
Acceleration 0?100 km/h 11,3s.
Bränsleförbrukning:
EU-norm blandad körning 0,96 l/mil
Hög stilfaktor
Mercedes C-klass kombi är inte lika rymlig som föregångaren men enligt många betydligt snyggare. Det högapriset motsvaras av en lika hög detaljkvalitet och åkkomfort.
Nya Merecedes C-klass kombi har fått en ny profil. Mindre kombi, mer coupé.
- De som köpte förra modellen hade en genomsnittsålder på 47 år. Nu vill vi nå yngre köpare, sade den tyska C-klass- strategen på pressvisningen.
Yngre köpare irriterade sig uppenbarligen på lastutrymmet. Nu får de äntligen mindre plats för bagage. Gamla modellen lastade 1 510 liter med baksätet fällt, nya C-klass kombi sväljer 1 384 liter.
Inte för att det spelar någon större roll. Mercedes C-klass har tillräckligt utrymme för sitt uppdrag. I pressreleasen beskrivs dess kommande vardag:
"Gott om plats för fritidsprylar, sportredskap, shoppingkassar, resväskor eller - om nöden kräver det - olika typer av skrymmande saker."
Det är alltså i första hand inte en laståsna Mercedes erbjuder marknaden, snarare en mellanklassens "cargo chic" där tonvikten ligger på utseendet.
Pricken över i är bakluckan som gjorts mer sluttande. "Dynamisk" säger man på Mercedes. Vi kan också hädiskt konstatera att profilen inte är helt olik Kia Rios eller Skoda Fabias.
Den lutande bakluckan minskar maximala lastutrymmet, men gör också bakluckan lättare att öppna. Eftersom gångjärnen sitter långt fram på taket slipper man luta sig bakåt när luckan öppnas.
Interiört hittar vi en del nyheter jämfört med förra generationen C-klass kombi. Mercedes har gjort baksätets dyna uppfällbar, nackskydden är enkelt fällbara - praktiskt när ryggstödet fälls framåt. Nytt är också ett integrerat insynsskydd och lastskyddsgardin.
Sittkomforten är på toppnivå, precis som i sedanmodellen. I varje fall fram. Absolut inte för den femte passageraren som torskar på mittplatsen i baksätet. Stenhård sittdyna och kardantunnel som är i vägen.
Utrustningslistan är inte lika mager som förr. Mercedes har dessutom börjat döpa minsta lilla funktion i bilen, kanske den enda påverkan Chrysler har haft på sin stränga styvpappa. Här finns ELCODE låssystem och SPEEDTRONIC en kombinerad farthållare och -begränsare.
Men klimatanläggningen THERMATIC kostar 15 400 kronor extra, ett måste som gör totalpriset högst i klassen.
Alla nya beteckningar kan för övrigt komma till nytta i reklamen senare i år, när C-klassen ska debutera i USA.
Ett nytt tillval är SEQUENTRONIC - växellådan med automatkoppling för 8 900 kronor. Växlingen sköts manuellt, med det finns även ett helautomatiskt läge.
Fyra bensinmotorer finns att välja mellan, från en tvåliters fyra till en V6 på 3,2 liter. Tre dieselmotorer kommer också; 200, 220 och 270 CDI. Samtliga dieslar är väl dämpade och tysta i motorvägsfart. Volymbilen för fabriken blir 220 CDI, en förträfflig milslukare om än något tomgångsknattrig.
Men i Sverige med våra dieselskatter blir det förmodligen bensinversionen 200 Kompressor som blir populärast. 163 hästkrafter gör den tillräckligt stark för prisklassen.
Den billigare C180 kommer säkert att väljas bort av många som inte vill synas i en snikmodell. Som egentligen inte är så mycket snik som beteckningen låter oss tro - C180 har nämligen en tvålitersmotor. Den kostar 275 900 kronor med klimatanläggning. Är det klokt att lägga ut så mycket för en mellanklasskombi?
Svaret beror på vad köparen är ute efter. För precis som sedanmodellen bländar C-klass kombi med sitt raffinerade utförande. Chassit är fint avstämt och ger både komfort och väggrepp. Men bilen känns dock i första hand utvecklad för svälja betongskarvar på Autobahn.
Kvalitetskänslan är en annan poäng. Detaljutförandet i inredningen ger känslan av att köra en riktigt lyxbil. Utan tvekan är C-klass en bil som tål många mil utan att vare sig mekanik eller förare kroknar.
Genomlastningslucka, små packfack i sidorna och möjlighet att beställa integrerade barnstolar gör sitt till för att C-klass kombi ska kännas riktigt genomtänkt.
Men varför ungdomarna både vill ha kombi och mindre lastutrymme är mer än jag kan förstå.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.