Mercedes C270 CDI

Provkörning av Mercedes C270 CDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R5, 2 685 cm3, 170 hk vid 4 200 r/min, max vridmoment 370 Nm vid

1 600 r/min (aut 400 Nm). Bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell alt. femstegad automat. Skivbromsar, ABS.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 453, bredd 173, höjd 143. Tjänstevikt ca

1 585, maxlast 480, släpvikt 1 500.

Fartresurser*

Toppfart 230 km/h,

0-100 km/h 8,9 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,69 l/mil, stad 0,94, landsväg 0,54.

*) enligt tillverkaren

Total harmoni

Det finns bilar som lever på sin läckra motor. Andra kan ha komfort, vägegenskaper eller något annat som får dem att stå ut ur mängden.

Och så finns det bilar som är i total harmoni med sig själva. Jag vill hävda att Mercedes C270 CDI är en sådan. Den femcylindriga dieselmotorn på 170 hk i kombination med femstegad automatlåda får bensinmodellerna C200 Kompressor och C320 att blekna.

Först imponeras man av kraften: 400 Nm vid 1 600 r/min (den manuella ger "bara" 370 Nm). Det ger ett mäktigt drag i varje läge. Sedan imponeras man av den "adaptiva" automatlådan som växlar mjukt men ändå snabbt om så önskas. Kör aggressivt en stund så är lådan med på noterna. Mercedes anger 9,1 sekunder för 0-100 km/h. Vi tror att bilen är snabbare än så, men definitivt besked får anstå till dess vi gör ett riktigt test.

Motorljudet tränger i genom i alla hastigheter men störande är det på sin höjd vid tomgång och egentligen bara om man befinner sig utanför bilen. Fjädringskomforten är överlägsen jämnstora konkurrenter, jämndyra också.

Men det som imponerar mest är helheten. Den nya generationen C-klass är en betydligt piggare körupplevelse än föregångaren. Ändå är det långt till BMW:s 3-serie. En råstark och smidig diesel passar bilens kynne perfekt.

Bränsleförbrukningen är angenäm, Mercedes anger 0,69 l/mil vid blandad körning. Men för att ett köp ska bli ekonomiskt försvarbart borde bilen dra 0,1 l/mil. Grundpriset är 324 500 kronor, automatlåda kostar 17 500 kr. Antisladdsystem och bromskraftförstärkare är standard men inte klimatanläggning. Provbilen kostar en bra bit över 400 000 kronor. Där krackelerade harmonin.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!