Provkörning av Mercedes CL 500

Provkörning av Mercedes CL 500

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 CL500 1 058 000, CL600 1 506 000 kronor.

Motor

 8-cyl längdmonterad, två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7. Borrning/slag 98,0/90,5 mm, cylindervolym 5 461 cm3. Max effekt 388 hk (285 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 530 Nm vid 2 800 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädrar, fyra länkar fram, bak multlänkaxel.

Styrning

 Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul

 Fälg 8 tums aluminium, däck 235/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 300, längd 507, bredd 187, höjd 142, spårvidd f/b 160/161. Tjänstevikt 1 995, maxlast ca 515 max släpvikt 0. Tank 90 liter.

Fartresurser*

 Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

 Blandad körning 1,21 l/mil. CO2 288 g/km.

* Enligt tillverkaren.

 

Världens bästa coupé?

Mercedes CL500 är längre, bredare och säkrare. Och dyrare. Är det rent av världens finaste bil?

Man känner onekligen en form av andakt. 

Nya Mercedes CL, fabrikens stora coupé byggd på S-klass, har en prislapp på över en miljon kronor – 1 085 000 kronor närmare bestämt. 

 Påkostad är bara förnamnet. Ljusbeige skinnklädsel och svart mocka i taket. Träpaneler i högglanspolerad pianolack. Robert Wells skulle trivas bakom spakarna. 

 Gillar man inte klaviaturglansen finns det självklart alternativ. I toppmodellen CL600 är alla trädetaljer utförda i ljus poppel.  En politiskt korrekt planta som aldrig satt sin rot i en regnskog. Traditionellt men ändå annorlunda.

Coupédesignen känns igen från gamla CL-modellen som kom 2000. Kupoltaket som svävar ovanför sittbrunnen är kvar. 

 Men karossen har blivit högre och fronten kantigare. Fyra strålkastare har blivit två.

Den nya CL-modellen, på Mercedes-språk kodifierad till C216, är 5,07 meter lång, 7,5 centimeter längre än föregångaren. Den är också två centimeter högre och en cigarrgördel bredare.

 De extra centimetrarna har bland annat orsakats av omsorg om baksätespassagerarna. Faktum är att man sitter riktigt bra i de två fåtöljerna som utgör baksätet, trots coupéprofilen. Takhöjden är fullt acceptabel för vuxna. Det enda som begränsar är knäutrymmet, men det är ändå tillräckligt för att man ska sitta hyfsat bevämt även under en långresa till Monaco.

Alltså, CL är ingen sportbil. Coupé-genen i Mercedes-familjen har heller aldrig varit särskilt anfäktad av bilsport. Det började med en ståtlig 300 S coupé som presenterades på bilsalongen i Paris 1951. Cary Cooper och Errol Flynn hette några av de totalt 314 kunder som slog till. En ”sexa” på 150 hästkrafter mäktade med en toppfart på 175 km/h. Om Errol vågade.

1956 kom 220 coupé, följt av den kanske schönaste von alle – den svalt eleganta S-klass coupén från 1961. Modellen var så vacker att karossen behölls oförändrad fram till 1971, trots att sedanmodellen helt ömsade skinn 1966.

 Dagens generation förvaltar arvet väl. Det handlar inte om att konkurrera med överlägsna prestanda. Även om 0-100 km/h på 5,4 sekunder imponerar är det inte det som är poängen. Snarare får man se bilen som en ”state of art” som kombinerar modern design med den mest avancerade lyx som står till buds i bilvärlden i dag.

 Och lyx 2006 är att ha en aldrig sinande ström av alternativ till buds. Fryser man om baken sätter man på rumpgrillen. Välj värmesteg ett, två eller tre. Blev det för varmt? Kanske skulle lite avkylning sitta bra. Frågan är om jag ska sätta stolfläkten i läge högt, lågt eller mittemellan. Och vilken massage är skönast?

Klimatanläggningen sköter sig själv, men tycker jag om att ha en grad varmare kring fötterna finns det program även för det. Eller är det skönare att ha plus två grader runt foten?  Hmm…

Att vara rik kräver onekligen att man vet man vill. Mercedes CL500 är som ett träningsläger för chefer. Beslut ska fattas non stop.

 Det kan bli för mycket. Den ”aktiva multikonturstolen” stöttar mig i sidan när jag tar kurvan hårt. Självklart är funktionen inställbar i tre lägen – helt av, normal eller sportig. I sportläget sitter man i en fullkomligt hysterisk stol som lever ett eget liv så snart man tittar på ratten. Behövs verkligen förstärkt sidostöd när man svänger på en parkering? Men knappar man bort finessen sitter man kanon.

 Lyxens epicentrum är vredet på konsolen mellan stolarna. Jag vrider, trycker och ändrar klimat, fjädring, stolar, avstånd till framförvarande bil – you name it.

Spontant känns systemet ganska lättanvänt. Men helst skulle man förstås vilja att det följde med en produktspecialist från Daimler-Chrysler på köpet. För vem orkar läsa igenom 700 sidor instruktionsbok? Han skulle få plats i bagageutrymmet. Därmed sagt att även det är ganska rymligt.

 Skönast är låta inställningarna vila och i stället sträcka ut på öppen landsväg. CL500 går tyst, oerhört tyst. Sidorutorna är sex millimeter tjocka. De främre takstolparna har utvecklats speciellt för att skapa tysta luftvirvlar och en smal vindfåra i backspegelfästet tar bort bruset.

Motorn är extremt smidig och stark – 388 hästkrafter – och svarar med en ursinnig kraft på minsta pedalrörelse. Det är svårt att motivera V12-modellen men samtidigt, varför inte? 

 517 hästkrafter är en fascinerande absurd effektsiffra.

Lika avancerade men kanske mindre lyxbetonade är de säkerhetsfinesserna som är standard i CL-modellerna. ILS – Intelligent Light System – höjer ljuseffekten automatiskt i hastigheter över 90 km/h. Strålkastarna följer styrhjulen och dimbakljuset slås automatiskt av vid motorvägsfart. Som tillval, för 17 300 kronor, finns Night View Assist som med hjälp av infraröda strålkastare visar vad som döljs  i mörkret.

”Presafe” är systemet som aktiverar krockskyddssystemen om en krock hotar. I CL går systemet för första gången också in och bromsar bilen, även om föraren inte själv bromsar. Därmed minskar krockvåldet med 40 procent enligt Mercedes. Till glädje för förarna, möjligen irriterande för arvtagare världen över.

Till Sverige kommer 25-30 CL i år. Konkurrensen består av BMW 650, Jaguar XK, Bentley GT. Prismässigt landar CL500  mitt i fältet med prislappen på 1 058 000 kronor. 

 Prisvärd? Ja, absolut. Jämfört med CL600, 1 506 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!