Mercedes CL600

Provkörning av Mercedes CL600

Basfakta

MOTOR

12-cyl längsmonterad V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad och tre ventiler och två tändstift per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 84/87 mm. volym 5 786 cm3. Max effekt 367 hk (270 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 530 Nm vid 4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-stegad automatlåda.

STYRNING

Kuggstång med variabel utväxling, servo. Vändcirkel 11,5 meter. 

HJUL

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R 17.

ELSYSTEM

Generator 1 680W, batteri 100 Ah

BROMSAR

Ventilerade och perforerade skivor fram och ventilerade bak. ABS.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram övre triangellänkar och undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel. Aktivt fjädringssystem (ABC).

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Längd 499, bredd 186, höjd 140. Axelavstånd 286. Tjänstevikt 1955. Bränsletanken rymmer 88 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter):

Acceleration 0-100 km/h: 6,1 s. Toppfart 250 km/h. Förbrukning blandad körning (EU-norm) 1,33 l/mil.

 

Avslappningsteknik

Du trodde bilen som produkt var färdigutvecklad. Att den inte kund bli bättre. Du hade fel. Här kommer Mercedes CL 600 - två ton våta ingengörsdrömmar.

Den är fem meter lång, nära två meter bred, väger knappt två ton, har V12-motor och kostar 1 130 000 kronor. Ändå lanserar tillverkaren vagnen som ett miljövänligt lättviktsbygge med låg bränsleförbrukning och måttfulla dimensioner som främsta försäljningsargument. Hur går det ihop?

Förklaringen är att nya Mercedes-Benz CL (internt kallad C215) efterträder brontosaurus-kupén med samma namn (fast med internbeteckningen C140) och att bygga en mindre, lättare och snålare bil än den modellen kan knappast varit svårt... För att inte tala om vackrare...

Nya Mercedes CL, som kommer ett år efter introduktionen av nya S-klassen, är mindre lik sin sedanbroder än tidigare modeller var. Åtta centimeter kortare axelavstånd och en kaross som är slankare än någonsin. Det välvda taket kan man stå och titta på en bra stund innan man tröttnar.

Fast det är vad som finns under den inställsamma karossen som gör Mercedes CL till en så intressant bil. 

V12-motorn är nyutvecklad, föregående version var för törstig och för smutsig för att klara framtida lagkrav så den skrotades efter bara åtta års produktion. Den nya motorn har mindre cylindervolym än den gamla- 5,8 liter mot tidigare sex liter. Även effektuttaget är lägre 367 hästkrafter mot 394. De goda nyheterna är att den är avsevärt snålare och renare. Blandad körning går enligt EU-normen på 1,33 liter per mil, tidigare modell slickade i sig 1,67 l/mil enligt våra mätningar. En del av hemligheten är ett mycket avancerat motorstyrningssystem som helt enkelt stänger av ena cylinderbanken när den inte behövs. Bränsletillförseln stryps så fort föraren inte kräver alla tolv cylindrarnas uppmärksamhet. Övergången sker blixtsnabbt och man märker inte när det sker. Systemet som även går att beställa till CL 500 - snikmodellen med 306-hästars V8 och ett baspris på 890 000 kronor. Då ger det en minskad bensinförbrukning från 11,34 l/mil till 1.25 l/mil.

Tre ventiler (två insug, en avgas) istället för fyra i gamla V12:an ger högre temperatur på avgaserna vilket underlättar katalysatorernas jobb. Dessutom ger det plats för två tändstift per cylinder.

Lägre matchvikt gör att effektförlusten inte betyder sämre fartresurser - tvärtom. Jämfört med föregående modell är CL600 360 kilo lättare. Nya CL är 72 mm kortare, 54 mm lägre och 55 mm smalare än föregångaren. Aluminium i tak, bakparti, huv och dörrspeglar, magnesium i dörrstrukturerna och plast i framskärmar, stötfångare och reservhjulsbalja har tillsammans med en lättare motor har minskat vikten. 

ABC, Active Body Control har vi berättat om tidigare i Teknikens Värld (nr 13/99). CL600 är den första modellen att utrustas med det som standard. Det är en aktiv fjädring som arbetar utifrån karossens rörelser och inte som på andra system med utgångspunkt i hur hjulen rör sig.

Vid en snabb anblick ser fjädringssystemet tämligen konventionellt ut med fyra fjäderben. "Fjäderbenen" består av tre delar - längst ned en gasstötdämpare som sitter fäst i en skruvfjäder som i sin tur sitter fäst i en hydraulkolv högst upp. Hydraulkolven kan justera fjädringsvägen i varje situation och på så sätt hindra oönskade karossrörelser. 13 sensorer registrerar ständigt hur karossen rör sig vid kurvtagning, acceleration, inbromsningar och ojämn vägbana. Två styrdatorer ser till att två hydraulpumpar pumpar in exakt rätt mängd hydraulolja i respektive fjäderben.

Effekten är slående. Den stora pråmen till bil kränger knappt alls och trycker man in knappen märkt "Sport" upphör karossrörelserna så gott som helt. På serpentinvägarna runt Grasse i södra Frankrike är det nästan overkligt hur fort man kan köra innan den tunga vagnen vill fortsätta rakt fram. Samtidigt händer en sak som aldrig skett förr - jag blir åksjuk. När jag själv kör! Kanske kräver systemet tillvänjning.

I promenadtakt märks en något ökad stötighet jämfört med luftfjädrade S-klass men då jämför man med en av världens bästa bilar. Föraren kan höja bilen 50 millimeter med hjälp av hydraulkolvarna och när farten stiger sänker sig bilen automatiskt 10 mm för lägre luftmotstånd.

Mycket i interiören är hämtat från S-klassmodellen och kvalitetsintrycket är tadellöst. Här färdas fyra mycket bra även om insteget till det strikt tvåsitsiga baksätet är lite småbökigt. Säkerhetsbältena är monterade i framstolarna och man slipper bli knackad på axeln av bältesarmen som fanns i föregångarna.

Att tänka sig några direkta konkurrenter till Mercedes CL är svårt. Riktigt stora, komfortinriktade kupémodeller som denna finns egentligen bara i USA och de är betydligt billigare. Mercedes hoppas kunna intressera ägare av mer utpräglade sportvagnar som Porsche 911, Ferrari och Aston Martin med nya CL. Man tror på en försäljning av 50 000 bilar under modellens livscykel, omkring sju-åtta år. Det skulle i så fall vara en fördubbling mot föregående modell som mellan 1992 och 1998 endast fann 25 800 köpare. 

All teknik i CL är av det slaget att den arbetar i det diskreta och när man vant sig vid den silkeslena kraften i V12-motorn, den sofistikerade fjädringskomforten och de bekväma stolarna börjar man som förare lätt tänka på annat. På den stundande middagen till exempel. Hoppas det inte blir tryffel nu igen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!