Mercedes CLA 200 Business Foto: Lars Nilsson, Mercedes

Provkörning av Mercedes CLA 200 Business

Körglädje, sportighet, ungdomlig design och integrerat infotainmentsystem är det tyska receptet för att locka yngre köpare. Vi kollar hur bra folket från Stuttgart lyckats med CLS kaxiga lillebror i mellanklassen – CLA.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det handlar om en regelrätt lillebror till designsuccén CLS som var först i sitt slag när den kom 2003 och sedan dess har många konkurrerande bilmärken sett till att kapa åt sig en del av fyrdörrarscoupé-kakan. 

Produktschefen för Mercedes kompakta bilar Jürgen Leiter säger att modellen är mycket viktig för Mercedes vars målsättning är att år 2020 sälja flest bilar av premiumtillverkarna dit han förövrigt enbart räknar BMW och Audi. Mercedes genomsnittlige kund i dag ligger mellan 50 och 60 år så visst finns det outforskad Mercedes-terräng att utvinna med en modell som ska locka mindre ålderstigna köpare.

Hur gammal är egentligen den tilltänkte CLA-kunden?

– Ärligt talat vänder vi oss inte till människor i 20-30-årsåldern, de tilltalas inte av Mercedes och vanligen har de heller inte råd, säger Jürgen Leiter. Vi tror köparna är i slutet av 30-årsåldern eller precis har passerat 40 år.

Mercedes ledord komfort och elegans ska med nya CLA nu ackompanjeras av värdeord som sportighet, körglädje, aggressivitet och självförtroende. Om man får tro Stuttgartfolket …

Väl på plats i St Tropez där provkörningen äger rum tycker jag nya CLA tar sig bättre ut i verkligheten än på bild. Frontens väl tilltagna hungriga och glittrande mun, förlåt grill, med den stora Mercedes-stjärnan i mitten ger tillsammans med luftintagen ett kaxigt utseende framifrån. Lägg därtill ”ögonen” i form av ledlampor i strålkastarna under dagtid och du har ett aggressivt ansikte i framförvarande bilars backspeglar.

Att bilens front väcker uppmärksamhet får jag ett kvitto på direkt under provkörningen där två franska trafikpoliser – trots att de egentligen var upptagna med en lastbil på en parkeringsficka – tar ett snabbt beslut och vinkar in oss med två leenden i storleksklass som CLA-grillen i bilens front.

Frågorna haglar på knagglig engelska och det hinner även provsittas i baksätet innan vi kan åka vidare.

CLA bygger på MFA-plattformen som även nya A-, och B-klass grundas på. Hjulbasen är densamma som A-klass men tyskarna har dragit ut längden ordentligt till 463 centimeter mot 430 för A-klass. Därmed är CLA fem centimeter längre än nuvarande C-klass. Bagageutrymmet är överraskande stort och rymmer 470 VDA-liter. Baksätet har helt okej benutrymme men takhöjden har sina begränsningar på grund av den sluttande coupéformen. Övertecknad på 188 centimeter i strumplästen var tvungen att böja huvudet kraftigt där bak.

CLA har likadan hjulupphängning som nya A-klass men en lätt modifierad bakaxel för att bjuda på en ”sportigare körupplevelse.”

En väsentlig skillnad mot C-klass är att CLA är framhjulsdriven. Lite motsägelsefullt kanske att Mercedes skippar bakhjulsdriften när de siktar mot att bjuda köparna på sportig körning. För övrigt går CLA att köpa med både Komfort- och Sportpaket där både chassi och stötdämparnas inställningar skiljer sig.

Bra att kunna välja absolut – men visst känns det lite märkligt att ett premiummärke med sportiga ambitioner inte kan erbjuda både och på en och samma gång. Jag menar, ställbara chassin går i dag att köpa till i både sportbilar som Porsche – men även i betydligt mindre och billigare modeller och konkurrenter. Till exempel VW Golf 1,4 TSI 140 vars tillval DCC innebär att chassi- och fjädring kan ändras mellan Comfort-, Normal- eller Sportläge med en knapptryckning.

Sportchassit innebär förövrigt att CLA sänks 15 millimeter fram och 10 millimeter bak jämfört med komfortvarianten.

Den elektromagnetiska servostyrningen Direct Steer från A-klass flyttas utan ändringar direkt över till CLA liksom fördelningstekniken av kraften mellan framhjulsdriften.

Nu är det äntligen dags att äntra kupén i coupén. Mercedes-känslan är tydlig och det mesta känns igen från nuvarande A-klass varifrån tyskarna även kopierat CLA:s säkerhetsutrustning med Collision Prevent Assist men nu ner till 7 km/h (A-klass 30 km/h) i spetsen.

Väl bakom ratten vrider jag om startnyckeln, trycker ner kopplingen, lägger i växeln och hux flux är vi på väg från flygplatsens ­parkering ut på den franska rivierans landsbygd. Provbilen heter CLA 200 och kommer enligt Mercedes Sverige stå för ungefär 50 procent av den svenska försäljningen.

Aerodynamiskt är CLA den produktionsbil som hittills i världen uppmätts till lägst luftmotstånd någonsin (enligt Mercedes) och det handlar om ett CW-värde på 0,22. Det är Blueefficiency-varianten som inte kommer att tas till Sverige. Vår provbil har uppmätts till 0,23.

– Aerodynamik är väldigt viktigt när det gäller att få ner förbrukningen. Många talar om vikt men vi anser att luftmotståndet är viktigare, säger Hansjörg Schinke på utvecklingsavdelningen för kompakta bilar. 0,4 lägre cw motsvarar 0,4 liter i lägre förbrukning per 100 km.

Nåväl, tillbaka in bakom ratten börjar trafiken glesna och det bjuds på serpentinvägar. Även med komfortpaket som på nuvarande provbil känns chassit rätt så fast och stabilt trots att jag provocerar en aning i de tvära kurvorna när läge uppstår. CLA 200 har 156 hästkrafter vid 5300 r/min men det finns värre motoralternativ så efter lunch byter vi provkärra.

CLA 250 med sjuväxlad dubbelkopplingslåda har även den en tvärställd fyrcylindrig motor men plockar ut 211 hästkrafter vid 5500 r/min och nu handlar det också om sportchassi. Framhjulsdriften portionerar ut kraften på ett förbluffande bra sätt även vid provokation genom serpentinkurvorna och jag blir förbluffad över hur bra bilen uppför sig. CLA ger ett helgjutet intryck på vägen men någon bansmiskare ­handlar det inte om. Än så länge kan tilläggas – det kommer ju en SLA 45 AMG så småningom …

Sista motoralternativet är också tredje provkörningsbilen är CLA 220 CDI med 170 dieselhästar vid 3 400 r/min och 350 Nm från 1 400 r/min är också den utrustad med sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Långåkningskomforten i motorvägsfart är hög och både motor- och vägljud var föredömligt lågt på den finkorniga franska asfalten.

Utöver grundpaketet kommer ytterligare fem utrustningspaket att kunna köpas till: Urban Line, Night Package, Exklusiv, Designversion AMG Line samt AMG Exklusiv.

Samtliga modeller har start/stopp-system som standard.

Prissättningen känns spontant låg – jämfört till exempel med en C-klass i Exklusiv-utförande är CLA 35 000 kronor billigare. Men åtminstone dubbelt så cool …

Nykomlingen lanseras i Sverige i början april.

Rivaler

Audi A3 1,4 TFSI Sedan

Någon klockren konkurrent till CLA hittar vi inte i dagsläget. Närmast blir Audi A3 Sedan och just här alternativet 1,4 TFSI som har motsvarande prestanda trots lägre effekt. Har dessutom cylinderavstängning.

Pris: Ej klart.

BMW 120i Coupé

Baserad på förra 1-serie och endast tvådörrars kommer den efter i modernitet och funktion. Men körmässigt är 120i Coupé mer underhållande att köra.

Pris: 279 500 kronor.

Mercedes CLA 200 Business

Pris

 Från 279 900 kronor

 

Motor

 Bensin. 4-cyl rak, tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10.3:1. Borrning/slag 83,0/73,7, cylindervolym 1 595 cm3. Max effekt 156 hk vid 5 300 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 250-4 000 r/min

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 7-växlad dubbelkopplingslåda

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel, fyra länkar

 

Styrning

 Kuggstångsstyrning med el-servo. Vändcirkel 11,0 meter

 

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system

 

Hjul

 Fälg 6,5 tum. Däck 205/55 R16V

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 270, längd 463, bredd 178, höjd 143, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt

 1 395, maxlast 525, max släpvikt 1 400 Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 470

 

Fartresurser

 Toppfart 230 km/h, 0–100 km/h 8,6 sekunder

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,74, landsväg 0,44, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 127 g/km

 

Garantier

 Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 30 år. Mobilitetsgaranti vid förnyad service

 

Skatt

 540 kronor per år

 

* Tillverkarens uppgifter.

Motoralternativ till Mercedes CLA

• CLA 180 Business

Bensin, 122 hk, 0,54 l/mil, 126 g/km, 269 900 kronor.

• CLA 200 Business

Bensin, 156 hk, 0,55 l/mil, 126 g/km, 279 900 kronor.

• CLA 250 Business

Bensin, 211 hk, 0,61 l/mil, 142 g/km, 309 900 kronor.

• CLA 180 BlueEfficiency

Diesel, 122 hk, 0,50 l/mil, 118 g/km, okänt pris, lanseras senare.

• CLA 220 CDI Business

Diesel, 170 hk, 0,42 l/mil, 109 g/km, 329 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!