Foto: Mercedes

Provkörning av Mercedes CLA Coupé 220

Det kanske är något fel på mig som tycker att Mercedes lilla fyradörrars coupé är ganska osmaklig. Ber alla ägare om ursäkt, men den är för smal, för kort och för hög i förhållande till den krökta taklinjen, vilket ger ett kutryggigt intryck. Nu står helt nya CLA Coupé framför mina fötter - och jag faller pladask.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Som många vet bygger sprillans nya CLA Coupé på fjärde generationens A-klass som kom 2018, en bil som mottagits mycket väl av en enhällig presskår, och inte minst av köpare/ägare. När man tänker tillbaka på första generationen som kom, testades och trillade omkull 1997 är det en makalös utveckling som skett.

I sportläge låter det nästan som det satt en V8 under huven när man gasar på. Foto: Mercedes

Den andra generationen­ var stöpt i ungefär samma form som den första­ men med betydligt bättre egenskaper. Nummer tre fick ett helt annat formspråk som dessutom kunde utnyttjas till lilla suven GLA och till coupén CLA som också blev till en kombi – CLA Shooting Break. För att inte tala om raketerna med tillägget AMG. Liknande saker håller på att hända med nuvarande A-klass och trea ut i paletten (tvåa är A-klass i sedanutförande) är alltså CLA Coupé.

Platsen är München, en stad som ägs av BMW men som i några veckor är spelplan för visning/provkörning av nya CLA Coupé. Vårvädret är formidabelt, bjuder på sol och över 20 grader.­ Sydtyskland när det är som bäst om man håller­ sig borta från motorvägarna. Idylliskt med småbyar och slingrande vägar i ett vackert böljande landskap. Så står de där utanför flygplatsen. Två svarta Edition 1 med detaljer i orange och 250-emblem samt 4Matic-dito. Tvålitersmotor på 224 hästkrafter, den för tillfället starkaste versionen – men det kommer som sagt värre fyrverkeri under huven. Något som i någon mening inte behövs då 250-maskinen både räcker och blir över – till ett betydligt lägre pris än vad AMG kommer att betinga.

CLA Coupé har en slokande taklinje. Till hösten kommer kombiversionen Shooting Brake. Foto: Mercedes

Såklart är de båda Edition 1-bilarna redan tingade, men blir ”min” vid bilbytet efter lunch. Jag får nöja mig med 220, vilket betyder tvålitersmotor på 190 hästkrafter, här med fyrhjulsdrift 4Matic, vilket erbjuds till de två starkaste bensinmodellerna.

Interiör och instrumentering är som sagt hämtat från A-klass där en stor halvmeterlång TFT-skärm dominerar. Tydligt och snyggt men framför allt lättbegripligt. En nyhet i MBUX-systemet är att man även kan använda pekfingret på skärmen eller med gester, förutom med knappar på ratten, pekplattan mellan stolarna – eller med röstkommandon.

Rymdskeppskänsla på ett bra vis. Mercedes infotainment­system MBUX är riktigt välgjort. Foto: Mercedes

Vi ger oss ut i trafiken och följer navigatorn som vid väjpunkter använder bilens frontkamera för att visa med halvgenomskinliga pilar och/eller skyltar (i bilden) hur rutten går. Tydligare kan det inte bli. Olika körprogram kan ställas in från eco, komfort och sport till individualisering där fjädring, gasrespons, växelrespons och styrrespons kan skräddarsys separat.

CLA Coupé rullar på tyst och bekvämt som en större bil. Avgasljudet inne i bilen är syntetiskt och tycka vad man vill, det låter bra men inte för mycket. I sportläge däremot låter det nästan som det satt en V8 under huven när man gasar på.

Dubbla skärmar ger en känsla av att vara enhetlig. Går att ställa in efter tycke och smak. Foto: Mercedes

Styrningen har lagom motstånd, känslan är både sportig och vilsam. På de kurviga vägarna bortom Autobahn är chassit spänstigt, välbalanserat och jag kan ”stå på” rejält utan att det blir dramatiskt. Fjädringen är tämligen mjuk och följsam men stramar upp sig med ett enkelt knapptryck.

CLA Coupé är en glidare med vissa sportiga intentioner och de 190 pållarna räcker långt. Men vid några tillfällen lägger sig säkerhetssystemet i körningen och tvärnitar obefogat. Inte till stillastående, utan bara helt kort, och det känns ganska märkligt. Exempelvis i en kurva när framhjulet går över den målade mittlinjen. Då lägger inre framhjulet på en kort tvärnit, som att den vill hålla bilen i filen. Irriterande, men den är tydligen programmerad på det viset.

LÄS MER: Mercedes MBUX presenterat

Kommer fram till lunchstället intill Tegernsee, en idyllisk sjö vid kanten till alperna, för ett byte till svarta Edition 1 4Matic. 187 centimeter långa PR-chefen Fredrik Wahrolén tvingas in i baksätet. Han påstår att han sitter bra och har även plats för huvudet. Ja, vad ska han säga?! Jag provar själv lite senare och mina knappa 180 i strumplästen får faktiskt plats utan att det känns trångt åt något håll. CLA Coupé (eller sedanmodellen) skulle kunna fungera som familjebil och krasst sett konkurrera med nya Volvo S60 och andra aningen större bilar i det som kallas mellan­klass.

180 centimeter lång Jonas Borglund får plast i baksätet utan bekymmer. Foto: Mercedes

När vi ändå är inne på mått så kommer här de mest intressanta jämfört med föregångaren. Längd + 48 millimeter, bredd + 53, höjd – 2, axelavstånd + 30, spårvidd fram + 63, spårvidd bak + 55 millimeter. Invändig takhöjd fram + 17, bak + 3, axelbredd fram + 35, bak + 44 millimeter.

CLA Coupé 250 4Matic hör till de mest kompetenta bilarna jag kört – i den här klassen. Kraften lämnar inte mycket mer att önska och den sjuväxlade automatlådan växlar extremt snabbt och begåvat. Växelpaddlar kryddar körningen ytterligare om man är på det humöret.

Inga oceaner av utrymme så klart. 460 VDA-liter packar weekendväskorna och lite till. Foto: Mercedes

Bilen erbjuds också med två dieselalternativ­ varav den större 220d hör till marknadens bästa. 190 hästkrafter som aldrig gör något hörbart väsen av sig. Den är riktigt snål och släpper ut lika lite försurande NOx som motsvarande bensinmotor. CLA Coupé finns med mindre bensinmotorer­ än de två jag kört. Instegsmodellen heter CLA 180 och har 1,3-litersmotor med 136 hästkrafter­ och sexväxlad manuell låda, kostar från 285 900 kronor. Vettigast kanske CLA 200 är med 163 hästkrafter ur den lilla 1,3:an. Frånpris 309 900 kronor. Den man kanske allra helst vill ha ändå är CLA 250 4Matic som går på 394 900 kronor.

Edition 1 innebär orangea detaljer kring avgasutblås och på fälgarna. Kaxigt! Foto: Mercedes

Den svenska grundutrustningen är tämligen omfattande i det SE-paket som är tillval, men sedan finns förstås väldigt mycket mer. Så den tidigare fula ankungen har fått en kraftfull makeover. Den har vuxit upp till en mycket snygg och kompetent svan. Nya CLA finns hos handlarna nu medan kombin Shooting Brake dyker upp framåt hösten.

Mercedes CLA Coupé 220

Pris

351 900, finns att beställa.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 190 hk (140 kWh) mellan 5 500-6 100 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 1 800 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-stegad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elektrisk servo. Vändcirkel 11,1 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 469, bredd 183, höjd 144, spårvidd f/b 161/160. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 490, maxlast 540 max släpvagnsvikt i.u. Lastvolym 460 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,0 s, toppfart 241 km/h.

 

Bränsleförbrukning

0,61-0,61 liter per mil, blandad körning. CO2 139-143 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år. Mobilo vägassistans.

 

Skatt

4 050 kronor per år de första tre åren, därefter 998 kronor per år.

Rivaler

BMW 220i Coupé

Är snäppet mindre än CLA Coupé men riktigt skojfrisk på vägen. Konstruktionen är från 2014 och tiden håller på att ta ut sin rätt när det gäller de modernaste systemen. Dessutom är den tvådörrars – på gott och ont.

Pris: från 328 500 kronor.

Volvo S60

Nej, den är ingen coupé, men den är slank och snygg ändå och CLA skulle kunna konkurrera om man inte räknar centimetrar här och var. Volvon är större, längre och dyrare.

Pris: från 398 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr