Provkörning av Mercedes CLC 220 CDI

Provkörning av Mercedes CLC 220 CDI

Gränsen för vad som kan betraktas som en ny bil är lite suddig. Det märks när Mercedes utökar coupé-marknaden med ”nya” CLC. Är det en helt ny bil eller bara ett kraftig fejslyft på redan känd modell?

Fronten vittnar om senaste C-klass (på Mercedesspråk W204) i Avantgarde-utförande med sitt sportiga utseende och stora treuddsstjärna placerad i grillen. Aktern har stramats upp med rektangulära, liggande lyktor och en ovanligt hög svansföring. Intrycket bak är inte helt olikt en tio år gammal Lancia. Profilen med sin branta fönsterlinje och kraftigt markerade runda taklinje är identisk med tidigare tredörrars C-klass (W203) med tilläggsnamnet Sportcoupé.

Den saliga mixen av nytt och gammalt är resultatet av Mercedes spariver och önskan att snabbt komma ut på marknaden med en billigare bil när bränslepriset skenar i höjden och bilköpare väljer mindre bilar än vanligt.

 Konkurrenterna är i förs­ta hand Audi A3, BMW 1-serie och Mini Cooper, men självklart också Volvo C30, Opel Astra GTC och Kia Pro Cee’d samt nya VW Scirocco som kommer efter sommaren. Ett hårdnackat tredörrarsgäng i ett segment som ändå får betraktas som litet.

 Jag tar plats bakom den nydesignade treekrade ratten av lite mind­re format och märker att instrumentpanelen delvis fått ändrad look. Annars är allt likadant som när C-klass Sportcoupé presenterades 2001. 

 Fyra bensinversioner och två dieselmaskiner erbjuds i CLC-karossutförande. Mercedes Sverige tror att minsta bensinaren, CLC 180 Kompressor för 269 900 kronor, blir bästsäljaren. Med en motor på 143 hk kommer dock sport­­ambitionerna på skam. Nästa steg upp är CLC 200 Kompressor, 184 hk för 292 900 kronor. Vassaste bensinarna är V6-försedda CLC 230 (204 hk, 328 900 kr) samt CLC 350 (272 hk, 380 900 kr). Den senare är standardutrustad med 7G-Tronic automatlåda som skickar i väg bilen från 0–100 km/h på respektabla 6,3 sekunder.

 Dieselmaskinerna i CLC 200 CDI och CLS 220 CDI är i princip samma fyrcylindriga oljebrännare på 2,2 liter, men den större 220-modellen har mer effekt och vrid samt något förändrad utväxling. 

 Mercedes har gjort sitt bästa för att göra CLC 220 CDI sportig till det yttersta, men det är tydligt att den inte mäktar med hela vägen. Den manuella sexväxlade lådan har långa slag med mekanisk känsla. Inte i nivå med det senaste från exempelvis Audi, med sin typiska klick-känsla, utan mer traditionellt pålitlig. Eller ”gubbig” som en kollega uttryckte det. Motormässigt hamnar Mercedes på efterkälken om vi jämför med BMW-paletten 118d, 120d och den maffiga 123d. Bayraren erbjuder betydligt mer kraft och är rappare i hela registret. 

 Styrningen löper fint och närvarokänslan är skarp. Provbilen har aktiv styrning, Direct Steer, som ingår i ett extra grundpaket för 9 900 kronor – väl investerade slantar. En kortare tur med CLC 200 utan aktiv styrning visar att bilen känns väl gammal på vägen. Sävligt och lugnt tar rattrörelserna ut sin rätt. Visst, bekvämt till tusen, men någon väg- och bilkontroll att tala om är det inte.

 Övriga minusposter är att stolsdynan sluttar för mycket framåt och att den nydesignade bakluckan gör sikten bakåt omöjlig. CLC-köparen kan beställa backsensorn Parktronic för 7 950 kronor och vi kan inte annat än att uppmana till det. Förut fanns en extra fönsterruta under bakspoilern men den har prioriterats bort. Illa.

 Slutsatsen är att CLC får svårt att ta kunder från Audi A3 och BMW 1-serie. Det blir en liten ström svenska CLC-kunder från de egna leden, tidigare Mercedesägare som nu önskar sig ett något nättare format. Mer en pensionärsracer än ungdomskärra således.

Mercedes CLC 220 CDI

Pris

312 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 88,0/88,3 mm, cylindervolym 2 148 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 340 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och tre länkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 445, bredd 173, höjd 140, spårvidd f/b 151/148. Tjänstevikt ca 1 530, maxlast ca 455, max släpvikt 0, taklast 100. Tank 62 liter.

Fartresurser*

Toppfart 224 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,81, landsväg 0,52, blandad körning 0,63 l/mil. CO2 166 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!