Provkörning av Mercedes CLS 350 CGI

Provkörning av Mercedes CLS 350 CGI

Basfakta

Pris

597 000 kronor.

Motor

6-cyl längsmonterad v-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,2. Borrning/slag 92,9/86 mm, cylindervolym 3 498 cm3. Max effekt 292 hk (215 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 365 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fyra länkarmar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med servo, anpassas efter hastighet. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system med bromsassistans.

Hjul

Fälg 8,5 tum, däck 245/45 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 492, bredd 187, höjd 143, spårvidd f/b 159/160. Tjänstevikt 1 735, maxlast 465. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,7 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,30, landsväg 0,70, blandad körning 0,91 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Slank, snygg och supersnål

Bensinmotorn är inte färdigutvecklad. Nu får den hjälp av de framsteg som gjorts inom dieseltekniken. CLS utgör en vacker provbänk.

Det är ovanligt att biltillverkarna presenterar ny teknik i en storsäljande mellanklassmodell. Hur många av Mercedes innovativa system som däremot presenterats i S- eller CL-klass är det svårt att hålla räkningen på. System som visar sig vara funktionella får senare plats i mindre modeller som säljs i betydligt större volymer.

CLS blir den första bilen i världen med en CGI-motor. Förkortningen står för Stratified-Charged Gasoline Injection. Fråga inte var bokstaven S tog vägen…

I klartext är det piezoelektrisk insprutning som utför jobbet, en lösning som vi första gången bekantade oss med i ett antal dieslar 2004.

Piezoinsprutaren sitter centrerad i cylindertoppen, tändstiftet har hamnat bredvid avgasventilerna. Insprutaren är tillverkad i en blandning av keramiskt ämne och lättmetaller, som kan ändra form på millisekunder med hjälp av elektriska pulser. Då förskjuts piezostapeln och skapar en insprutning. Snabbheten gör det möjligt att öka antalet insprutningar, som dessutom är extremt exakta i soppamängd och utformning (skiktade). Förutom detta går CGI-motorn på en bränsleblandning med stora mängder luft så länge varvtalet ligger under 2 200 r/min.

Pumpen till insprutningssystemet är också plockad från dieselvärlden. En typ av common rail, som ger ett tryck om hela 200 bar (lågt för diesel, högt jämför med Audi FSI) till varje piezoinjektor, används.

Jämfört med den förra 350-motorn är cylindervolymen oförändrad. Hästarna har blivit 20 fler, mot tidigare 272. Däremot står de sista kusarna till förfogande något senare, full effekt nås vid 6400 r/min mot 6000. Maximalt vrid var förut 350 Nm vid 2400 r/min, nu 365 Nm vid 3000 r/min. Tekniken ger en snittförbrukning på 0,91 l/mil, tidigare 1,01.

Motorn förblir lika imponerande som tidigare, ett högre och råare ljud är en naturlig följd av den höga kompressionen om 12,2:1.

Hur bra tekniken egentligen fungerar vet vi först när vi gjort ett fullvärdigt test, men siffrorna imponerar, liksom den kvicka provkörningen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!