Provkörning av Mercedes CLS 63 AMG

Provkörning av Mercedes CLS 63 AMG

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

1017 000 kronor.

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3. Borrning/slag 102,2/94,6 mm, cylindervolym 6 208 cm3. Max effekt 514 hk (378 kW) vid 6 800 r/min, max vridmoment 630 Nm vid 5 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring med nivåreglering runt om. Fram antinig och stabilisator. Bak antihukning, antilyft och stabilisator. Fram fyra länkarmar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med servo, anpassas efter hastighet. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Fram borrade och ventilerade kompositskivor, bak borrade och ventilerade stålskivor. Låsningsfritt system med bromsassistans.

Hjul

Fälg fram 8,5 tum, däck 255/40 R 18. Fälg bak 9,5 tum, däck 285/35 R 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 492, bredd 187, höjd 139, spårvidd f/b 160/158. Tjänstevikt 1 905, maxlast 465, max släpvikt 2370. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 2,26, landsväg 0,9, blandad körning 1,45 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Vrålsnabb lyxvagn

Senaste dräparmotorn från AMG har varken turbo eller kompressor. Enligt amerikansk devis har kubikcentimeter fått ersätta konstgjort andning. CLS 63 AMG är en bil att bli rädd för.

Motorn i CLS 55 AMG var inte direkt slö. Dag E Hogsten provkörde bilen i 12/2005 och imponerades av kraften, som dock levererades brutalt. Kompressorladdningen gjorde bottenvridet giftigt och fullgasattack från stillastående, med urkopplat antispinnsystem, resulterade i rikliga rökmoln från bakdäcken. 

Men 476 hästkrafter är 31 färre än vad som ryms i den brutala best till V10 som M-avdelningen hos BMW har vaskat fram och placerat i M5 och M6. Mercedes trimavdelning, AMG, satte sig vid ritbordet och fick fram en helt ny V8 i aluminium. Namnet till trots är motorn på 6,2 liter så varför den inte heter 62 är en gåta. Den utökade cylindervolymen ger 514 hästkrafter, utan varken kompressor eller turbo. In your face, BMW!

Motorn är mer varvvillig än sin föregångare och når maximal effekt vid ett varvtal som ligger 700 r/min högre än vad som var fallet hos 55-motorn. 

Föregångarens monströsa vridmoment om 700 Nm levererades vid kanonlåga 2650 r/min. På den punkten framstår nykomlingen som blek – ynka 630 Nm vid 5200 r/min. Å andra sidan är körbarheten bättre och den sjuväxlade automatlådan, 7G-Tronic AMG Speedshift, klarar påfrestningen. Den kompressormatade motorn var kopplad till en femstegad automat.

Sprinten från 0-100 går numera på 4,5 sekunder, mot tidigare 4,7. Det går att faktiskt att trycka plattan mot mattan och komma iväg utan att lämna röksignaler och svarta visitkort på asfalten. Och tur är väl det, däck i dimensionen 285/35 18 är långt ifrån gratis.

Många siffror är imponerande, det gäller dock inte den som förkunnar bränsleförbrukningen. Tidigare har Mercedes lyckats uppdatera motorer, gett dem mer effekt men lägre förbrukning. Ett bra exempel är 350-motorn som blev snålare än 320. Trimfirman AMG får bakläxa, den nya motorn snittar i CLS 1,45 l/mil mot föregångarens 1,36 l/mil. 

63 AMG tar inte bara plats i CLS. Motorn står även att finna i E-klass, ML, CLK (coupé och cabriolet), samt R-klass. Våra spionbilder i förra numret visade att även nya CL kommer att få fläskmotorn. Observera att nyligen uppdaterade SL 55 AMG fortfarande har den gamla motorn – emellertid uppskruvad till 517 hästkrafter.

Nu har det varit mycket siffror, dags för lite körintryck. Provkörningen är förlagd till en pittoresk liten by utanför München, i BMW-land med andra ord. Flera olika modeller ska provköras så det finns ett antal ganska korta rutter att välja på. 

Samtliga närvarande journalister är som barn på julafton. När jag väl kommer ur transportbussen är alla AMG-modeller som bortblåsta. Surt! Men den som väntar på något gott. 

Vad som känns som en evighet senare (14 minuter) håller jag i nycklarna till en CLS 63 AMG i Indiumgrå metallic. ”Vad vill du ha för rutt, motorväg eller små landsvägar?” Mercedes-representanten får en sned blick, klart jag ska piska motorväg.

Kupén erbjuder unika detaljer som får mig att smälta. Rattkringlan är speciell för AMG-modellen och erbjuder extra greppvänlig utformning. Den som håller tassarna inom tio i två eller kvart i tre kan beställa dessa partier i mocka – väldans sportigt. På baksidan av ratten sitter paddlarna för upp- och nedväxling. Paddlarna är helt utförda i aluminium, ingen silverfärgad plast här inte! 

Dagen till ära pågår ett vägbygge i byn. Jag fastnar vid en flaggvakt och förlorar tid. Halvvägs upp på motorvägspåfarten är förlusten intjänad, accelerationen i CLS 63 AMG går utan på det mesta jag kört – utom renodlade supersportbilar. Enligt faktabladet nås 200 km/h på 15,1 sekunder. Det betvivlar jag inte. 

Autobahn öppnar sig, sikten är fri och högerfilen min. Innan jag har hunnit säga jisses slår den elektroniska fartspärren in. Hjälp! Den gör den med sådan kraft att jag först tror att jag har fått bensinstopp. 

Jag ligger på toppfart ett tag och noterar 6000 r/min på varvräknaren. På högsta växeln har jag alltså inte tillgång till maxeffekten. En sådan här bil måste upplevas utan detta koppel.

Navigatorn säger åt mig att svänga av motorvägen. Jag hamnar i Ronnweg där ett barnbarn just tar en promenad med sin mormor eller farmor. Ljudet från AMG-motorn är så mulligt att gamlingen vänder sig om och tittar surt på mig, och då kör jag ändå lugnt. Hon hade nog inte exceptionellt bra hörsel för sin ålder, det är snarare den här bilen som inte ursäktar sig. Audi RS6 låter kraftfullt – det här är några decibel värre.

CLS 63 AMG är en riktig vattendelare. Ena lägret gillar designen och jag står på den sidan – även om runtomsikten är straffbart dålig. 

Nästa sak att ta ställning till är motorn. Det är inte politiskt korrekt att köra något så här törstigt. Tur att bilen är så dyr att bara ett fåtal har råd. Och till er vill jag säga – ha så roligt ni kan innan oljan tar slut, det blir en sorti med stil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!