Ijanuari i år visades Mercedes E-klass i sin faceliftade version, så även i cabriolet och coupé-version.
Men det fanns drastiska skillnader på sedan och cabriolet.
Det är olika utformning på grill, stötfångare med spoiler och strålkastare. Och medan E-klass sedan ”tappat” sina skärmbreddare bak har cabriolet/coupé dem kvar.
Och frågan är om inte de senare vunnit på det beslutet. Cabben är i alla fall en av marknadens ståtligaste öppna bilar. Vill jag påstå i alla fall.
Att Mercedes särbehandlar de olika versionerna är egentligen inte så underligt. Mercedes E-klass är ju E-klass medan cabriolet/coupé i grund och botten är C-klass med allt vad det innebär av kortare axelavstånd och totallängd.
Konstigt? Nja. Av Mercedes kan man förvänta sig det mesta när det gäller bilkonfigurationer, och bakom modellbeteckningarna kan lite vad som helst dölja sig.
Trots att E-klass är C-klass i formatet är det fullt möjligt att transportera fyra personer Europa runt och faktiskt få med sig det bagage man kan kräva. Detta är möjligt tack vare att Mercedes håller fast vid det gamla tygtaket som inte tar så mycket plats.
Må tyckas gammalmodigt, men tygtaket går i alla fall att manövrera såväl upp som ner i farter upp till 40 km/h. Smidigt när en plötslig regnskur kommer, men framför allt fräckt och uppseendeväckade även på Promenade dé Anglais i Nice.
Mercedes E-klass cabriolet är mer inriktad på komfort än sport men gör inte bort sig på slingrande landsvägar. Skulle det ändå ske att du hamnar vid sidan av kan det ju vara tryggt att veta att störtbågar fälls upp per automatik i sådana situationer och att vindruteramen är extra förstärkt.
Det går att köra E-klass cabriolet även på vintern och om du dristar dig till detta så bör du veta att den är enbart bakhjuldriven och så förblir hur mycket du än letar i prislistan.
Rivaler
Audi A5 2,0 TFSI Quattro Cabriolet
En mer prisvärd, fyrhjulsdriven, cab som även den kan härbärgera fyra personer. Taket öppnas/stängs på snabba 15 sekunder.
Pris: Cirka 425 100 kronor.
Mercedes E 250 Cabriolet
Pris
469 900 kronor, säljs nu.
Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 991 cm3, 211 hk (155 kW) vid 5 500 r/min, 350 Nm vid 1 200 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 470, bredd 179, tjänstevikt 1 765, maxlast 470, tankvolym 66 liter.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/45 R 17.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 245 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,83, landsväg 0,54, blandad körning 0,66. CO2 150 g/km.
Skatt
1 020 kronor per år.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.