Provkörning av Mercedes E 250 CDI BlueEfficiency Kombi. Foto: patrik.lindgren@teknikensvarld.se.76-1453001

Provkörning av Mercedes E 250 CDI BlueEfficiency Kombi.

Mercedes Sverige kalkylerar med att E-klass kombi kommer att sälja i fler exemplar än sedanversionen. Det är faktiskt första gången det inträffar. Och varför inte?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är faktiskt först när du tittar i backspegeln du kommer ihåg att det är en rymlig kombi du rattar. I allt annat känns kombin som en sedan.

Ja, förutom när du står utanför Ikea förstås och Billy och hans polare ska med hem.

 Mercedes E-klass är en bussig kombi. Stor, rejäl och hjälpsam. Med baksätet i uppfällt skick tar Mercedes med 695 liters lastvolym, lite mer än alla andra bilar i segmentet. 

 Mercedes hävdar att de har störst lastutrymme men det beror ju på vad de räknar in som konkurrens. Volvo V70 till exempel har visserligen ”bara” 555 liters volym bakom baksätet men med nedfällt sådant ryms 2 042 liter. Mercedes klarar då 1 950 liter.

 Inte ens upphaussade Skoda Superb Combi klarar av E-klass, det saknas nästan 100 liter bagage (1 865) när alla mätningar är klara. Bakom baksätet tar Superb Combi 633 liter bagage.

 Bagageutrymmet i E-klass är hur som helst stort. Det är också fyrkantigt och lättlastat vilket kan vara svårt att tro när man ser de nya, smäckrare, formerna som E-klass begåvats med.

 Det finns de som tycker att nya E-klass är den snyggaste kombin på marknaden.

 Jag är böjd att hålla med.

 E-klass kombis projektansvarige Martin Lorenz tillbringade flera timmar på Ikea-parkeringar för att studera hur det såg ut när familjerna kom med sitt pick och pack och skulle lasta.

 Självklart såg han då ett av de största problemen. Att folk tvingades släppa allt de hade i händerna för att öppna bakdörren.

 Därför är det ingen överraskning att E-klass har elektrisk öppning av bakluckan som standardutrustning även för de billigaste versionerna.

 Luckan öppnas fjärrstyrt eller med knapp inifrån kupén. Eller på gammalt hederligt vis, men du behöver bara ta tag i handtaget, sedan sköter elektroniken arbetet.

 När du ska stänga bakluckan hjälper inte fjärrkontrollen till längre utan du får vackert trycka på en knapp på luckans insida eller inifrån kupén. Detta eftersom det kan sitta ett bakvänt extrasäte i bagageutrymmet och de små knattar som får plats där kan få för sig annat den bråkdel av sekund du tittar åt annat håll. Du ska helt enkelt ha uppsikt över vad som sker i bagageutrymmet när du stänger luckan.

 För extra säkerhets skull är ändå luckan försedd med en mekanism som gör att den stannar om något kommer i vägen.

 Jag nämnde tidigare att E-klass kombi var bussig och då pratar jag inte vägegenskaper. Okej, E-klass (det gäller även sedan) är inte lika underhållande att köra på krokiga vägar som exempelvis lillebror C-klass. 

 E-klass gillar motorvägar och svepande landsvägar bättre. Där känns den trygg och stabil, precis som familjen vill ha det.

 Nej, bussig ska tas på ett positivt sätt. Jag har redan nämnt den elstyrda bakluckan. Nästa glada överraskning kommer när den väl är uppe och du ska in med allt ditt pick och pack.

 Först kan du fälla ut en liten gummimatta över bakre stötfångaren så du slipper få fula skrapmärken. Denna sitter under en lastlucka i bagagerumsgolvet. Under luckan går det att gömma undan lite småprylar och där finns också en uppfällbar plastlåda!

 Men den stora bussigheten kommer när baksätesryggen ska fällas. Du behöver inte gå fram och fälla sätet utan drar bara i en spak i bakstammen.

 Voila! Baksätet, helt eller i delat skick (60/40), faller snyggt på plats och i samma veva sänks bakre nackskydden ner i sina hål. Har du elstyrda framstolar flyttas även de fram för att ge maximal lastlängd.

 Det här är inget Mercedes-patent men så bra i en kombi att man undrar varför inte alla har liknande system. Helt plant blir dock inte lastgolvet. Sätesdynan går inte att fälla upp/framåt eftersom Mercedes inte vill ta bort den decimetern lastlängd.

 I E-klass kombi bjuder också Mercedes på låg lasttröskel, luftfjädring med med automatisk nivåreglering, insynsskydd och tillika skydd för lastförskjutning. Dessutom även trötthetsvarnare som talar om för dig när det är dags att ta en fikapaus.

 Det är dock få som har sett denna i aktion och det kanske inte är så underligt eftersom du efter sträckkörning Malmö-Stockholm hoppar ut lika pigg som du startade. Framstolarna och komforten i övrigt är i toppklass helt enkelt. Det är så tyst i kupén att dieselmotorn, 250 CDI, trots att den egentligen inte är så ljudlig upplevs som just det i farter runt 110 km/h.

 250 CDI Blueeffiency har 204 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 500 Newtonmeter. En mysig motor som hela tiden känns alert tack vare det höga vridmomentet. Den som förväntar sig någon raket får dock se sig om efter annat även om 7,8 sekunder från stillastående till 100 km/h kanske räcker till för de allra flesta.

 Mercedes hävdar att E 250 CDI ska klara sig på 0,57 liter per mil blandad körning. Det är fullt möjligt om du verkligen kör ekonomiskt. Kör du mer normalt utan att tänka speciellt på dropparna vill bilen ha cirka 0,70 liter diesel per mil. Däremot verkar den inte speciellt känslig för fart. Två mätningar (med färddator) med snittfart på 88 respektive 108 km/h gav samma bränsleförbrukning!

 Utgångspriset för E 250 CDI är 425 900 kronor. Mercedes har faktiskt friserat priserna aningen nedåt jämfört med förra generationen E-klass, detta för att möta konkurrensen.

 Men prislappen är förstås bara halva sanningen. Listan på tillval är hur lång som helst och de nya säkerhetsystemen, som Mercedes är stolta över, kostar extra.

 Väljer du till saker som kursassistent, aktiv farthållare, aktiva bromsar, nattsyn och så vidare springer prislappen snabbt iväg. Vår provkörningsbil ståtar med priset 660 050 kronor och det finns att göra på det priset. Uppåt.

 Har du alla säkerhetssystem som Mercedes erbjuder extra är dock chansen mindre att du behöver testa de nio krockkuddar som är standardutrustning.

 Mercedes E-klass i sedanutförande har sålt bra. Medan marknaden totalt har backat med tjugosju procent har E-klass ökat med över sex procent jämfört med i fjol.

 Kombin kommer att bättra på de siffrorna ytterligare.

 Det är inte så förvånande. Det här är en ytterst kompetent bil. Och ska så vara med denna prislapp.

Mercedes E 250 CDI BlueEfficiency

Pris

425 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83/99 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare fram och bak. Fram skruvfjädring med fjäderben och undre triangellänk. Bak luftfjädring med nivåreglering och multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,25 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/55 WR 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 297, längd 490, bredd 185, höjd 151, spårvidd f/b 158/160. Tjänstevikt ca 1 845, maxlast ca 575, max släpvikt 2 100 (1 080 med B-kort). Tank 59 liter.

Fartresurser*

Toppfart 233 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning*

Stad ingen uppgift, landsväg ingen uppgift, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 150 g/km.

Skatt

3 497 kronor.

*   Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!