Mercedes E 250 CDI Kombi Foto: Hans Hedberg & Mercedes

Provkörning av Mercedes E 250 CDI Kombi

Mercedes-Benz plockar upp stridsyxan och mejslar fram en ny form på E-klass och tillför en ny säkerhetsstandard i säljkriget mot huvudkonkurrenterna Audi A6 och BMW 5-serie.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mercedes-Benz uppfann premiumsegmentet långt före någon ens hade tanken på att göra finbilar för folk som ville spendera extra pengar. Nu är konkurrensen i denna bilklass mördande, inte ens på hemmaplan i Tyskland är stora E-klass något självspelande piano säljmässigt. Motståndet kommer främst från Audi A6 och BMW 5-serie. 

Något måste göras och Mercedes plöjde ner närmare en kvarts miljard kronor i något som måste betecknas som ett av världens dyraste ansiktslyft. Michael Jacksons kroppsliga omgörning inräknad.

Givetvis är utseende inte allt, därför har E-klass begåvats med chassiuppdateringar, nya drivlinor och ny säkerhetsnivå. Vi plockar ut Mercedes E 250 CDI Kombi och analyserar.

Givetvis har uppgraderade E-klass mer isolering och fått tystare hjulställ och på den, jämfört med svenska vägförhållanden, släta asfalten runt ett vårlikt Barcelona njuter vi av en avmätt tystnad. En paradgren för E-klass, men vi lyfter ett varningens finger för att BMW 5-serie är minst lika bekväm.

Inredningens möblering har lämnats orörd och testlaget har alltid uppskattat den lite bänkhårda sitskomforten hos E-klass. 

Ytterligare ett skäl att välja E-klass är utrymmena, särskilt i bagageutrymmet där E-klass Kombi fortfarande är större än Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Volvo V70.

Ny elhydraulisk servostyrning möjliggör automatisk parkeringshjälp, men frågan är om den klassiska tunga Mercedes-känslan i styrningen gått förlorad? Teknikerna i Sindelfingen verkar dock ha hittat en mappning med tydlig tröghet kring mittläget, samtidigt är E-klass nu lättare att svänga runt i stan med. Den tidigare varianten med fördröjning i servopumpsystemet, på grund av bränslesparande, gjorde styrningen blytung vid hastig sidoförflyttning ska enligt uppgift nu vara löst. Ett framtida Teknikens Värld-test får ge det ärliga svaret. Första provturen visar dock på härlig och ”köttig” styrkänsla.

Designmässigt får vi säga att Botox-kuren är lyckad. Kromsargen som ramar in grillen verkar som värsta plutmunnen, fronten har mist sina rynkor. Till och med gäddhänget över bakhjulen, plåtpressningen som hälsade till forna tiders Bullmerca (W120/121) är uträtad och ersatt med en ”karaktärslinje” som marknadsfolket beskriver formgivarnas omgörning av Mercedes viktigaste modell.

I grundutförandet samt Elegance tronar fortfarande Mercedesstjärnan som kylarprydnad men på Avantgarde är det sportgrill med stor stjärna mitt i grillen som gäller. En fråga om tycke och smak vilken man föredrar, nu erbjuds i alla fall ett alternativ till den klassiska konservatismen eller förutfattade gubbigheten. För den ultrasportige finns givetvis AMG-paket med stora fälgar och en front som ser ut som om den käkat anabola steroider.

Framlamporna ryms nu innanför ett gemensamt lyktglas på var sida, den tidigare utformningen med fyra öppningar har slopats. Faktiskt en återgång till designklassikern W124 (E-klass 1984-96) som var senaste E-klassmodellen som hade en liknande strålkastarlösning. Tekniskt är ljusfunktionen uppgraderad, med full-LED som top-of-the-line. Givetvis kan inte Mercedes-Benz hålla sig från att etablera ett så kallat ljus-DNA med hjälp av den nya tekniken. Fyra kantigt vassa ljusslingor ska signalera varumärket, tyvärr känns greppet inte helt fräscht. Audi laborerar fortfarande med olika ljusutseenden, där BMW är mer konsekvent med sina coronaringar. 

Om frampartiet är ordentligt omstuvat är bakdelen i det närmaste anonym i uttrycket. Särskilt med dagsljusfunktion då LED-baklamporna är släckta.

I vanlig ordning finns en hel del omgångar med olika hjul att välja till sin nya E-klass för fräschaste look.

Inredningen har skärpts till med förbättrade material, centralt placerad analog klocka på instrumentbrädan och de automatväxlade bilarna får rattspak. Det senare är positivt eftersom det blir fler förvaringsfack på mittkonsolen och luftigare utseende.

Ställd mot Audi A6 och BMW 5-serie är föryngringskuren tillräcklig, frågan är om E-klass kan locka yngre – och fler – bilköpare med dessa kraftåttaganden.

Motormässigt har Mercedes länge ägnat sig åt bränsleeffektivisering, särskilt på dieselsidan där man var tidigt ute med snålteknik. Nu är det cylinderavstängning, högtrycksinsprutning och turboladdning som gäller. Det är främst bensinmotorerna som fått sig en översyn i E 200 och E 250 med Bluedirect-teknik. Tvålitersmaskinerna är starka, 184 respektive 211 hk och klarar redan 2015 års Euro  6-utsläppsnivåer.

Längre fram kommer E 400 med dubbelturboladdad V6-motor på 3,0 liter och 333 hästkrafter. Inte helt olikt BMW:s tänk med deras 30i- och 35i-maskiner.

Dieselutbudet känns igen från tidigare, i Sverige är storsäljaren E 220 CDI på 170 hk och provbilens 250 CDI-motor på 204 hk och hela 500 Nm kopplad till sjuväxlad automatlåda ett perfekt E-klass-alternativ. Körharmoni och bränsleeffektiv i ett, för den som har råd. 

Det lanseras förstås ingen ny Mercedes utan säkerhetsuppdatering. Nya E-klass har i mångt och mycket kopierat nivån från nya S-klass, som kommer under året. Räkna med att den bjässen kommer att sätta ny standard i klassen.

Genom Distronic-systemet och en ny stereo­kamerateknik analyseras trafiksituationen runt bilen hela tiden. Bland annat väjer bilen undan och bromsar om du kommer över på fel körbana vid möte. Korsar man streckade linjer i vägbanan varnas man av en vingelvakt och korsas heldragen linje eller om man får möte finns en återstyrningsfunktion. Givetvis är säkerhetssystemet parat med en autobromsfunktion som upptäcker fotgängare. Daimler AG har själv utvecklat dessa säkerhetsprodukter, bland annat tillsammans med Continental och svenska Autoliv.

Nytt för modellåret är även helautomatisk parkeringsassistans som detekterar ledig p-plats, funktionen styr in bilen samt stoppar efter manöverns slut. Enkelt för den som inte orkar parkera, personligen rattar jag hellre själv.

Bättre komfort, snålare drivlinor, ökad säkerhetsnivå, ny design och billigare pris. Mercedes har tagit i rejält för att inte tappa taget om sina kunder och intrycket är att nya E-klass förebådar ett delvis nytt Mercedes. Bort med det gamla konservativa, in med nytt tänkande utan att kärnvärden som lyx, komfort och prestige går förlorat. Receptet från Stuttgart verkar lyckat, men vi vet ju alla att samma tankegångar finns i Ingolstadt och München. Tills en ny Audi A6 respektive BMW 5-serie kommer erbjuder nya ansiktslyfta E-klass på nyhetsvärde och ett visst tilltalande raffinemang.

Rivaler

Audi A6 Avant 3,0 TDI

En verklig kalasvagn, om än lite förutsägbar i sin approach. Vi gillar utrymmena och den fina spårsäkerheten på långfärd. Men, välj bort hård sportfjädring, satsa hellre kulorna på en quattro.

Pris: 416 800 kr.

BMW 525d Touring

Kanske den hårdaste nöten för E-klass, nya Femman är förutom skojig att ratta bekväm som en riktig lyxbil. 25d-maskineriet är ett ypperligt val även om 20d duger (nästan) lika bra.

Pris: 412 000 kr.

Mercedes E 250 CDI Kombi

Pris

419 900 kronor.

 

Motor

Diesel. 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 16,2:1. Turbo. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 600 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak luftfjädring och multilänkaxel.

 

Styrning

Elhydraulisk servo. Vändcirkel 11,3 meter. Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 491, bredd 185, höjd 151, spårvidd f/b 158/160. Markfrigång 16. Tjänstevikt ca 1 885, maxlast ca 595, max släpvikt 2 100. Taklast 100. Tank 59 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 695-1 950 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 232 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,63, landsväg 0,46, blandad körning 0,52 l/mil. 

CO2 136 g/km. Siffrorna gäller automat.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, 

lack 3 år, 30 år rost, 3 år assistans.

 

Skatt

1 975 kronor per år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!