Foto: Andreas Lindlahr

Provkörning av Mercedes E 300 Coupé

Sportig och hal kaross gör att det ser ut att gå fort men ibland är det mer godis för ögat än för själen.

Här kan man verkligen snacka om en helt ny bil. Inte en skruv eller bult har använts från den föregående generationen E-klass Coupé. Det har sin naturliga förklaring i att den numera sju år gamla föregångaren var baserad på ett chassi från dåvarande C-klass.

I senaste tappning har E-Coupé fått ta del av sin fyra-dörrars brors underdel. Att Coupé nu använder sig av den nya MRA-plattformen (modular rear architecture) innebär att den växt en hel del på alla ledder vilket gett om inte annat bättre innerutrymmen. Samtidigt är den mindre än E-klass sedan. Axelavståndet är kapat med 66 mm, karosslängden med 97 mm vilket kan förklaras med att Mercedes på det sättet försökt få proportionerna att se bättre ut. Med dagens modulära bottenplattor är det en mindre operation än man kan tänka sig och karossen skulle hur som helst bli helt ny.

Inga jättelika förändringar i jämförelse med övriga versioner av E-klass. Ventilationsutblåsen står för den tydligaste skillnaden. Foto: Andreas Lindlahr

Mercedes har med nya E-Coupé fått till en bil som vida överstiger den gamla. Den är piggare i steget, har krispigare styrning och är mer underhållande att köra än sedanen, vilket väl också var tanken. Men åtminstone med de motoralternativ vi fått köra så här långt är det ingen sportbil vi pratar om. Det lär inte E-Coupe bli förrän AMG-avdelningen gjort sitt.

Samtliga E-Coupe har nu också fått tillgång till den nioväxlade G-Tronic lådan och det är bara att gilla. Det är enda alternativet. Och den fungerar väl. Växlarna snärtar in på ett ­trevligt sätt även under fullgasacceleration. Du kan få E-Coupe i tre olika chassiversioner. Förstås en helt konventionell stålfjädring med vanliga stötdämpare. Men också som Dynamic Body Control med stålfjädrar även den, men med adaptiva stötdämpare.

Oavsett vilket körläge du valt känns det som att chassit hänger med på de mest skiftande vägar.

Som kronan på verket finns Air Body Control med luftjädring. I de två senaste utförandena får E-Coupé Dynamic Select vilket innebär att du kan förändra bilens karaktär i fyra olika lägen: Eco, Comfort, Sport och Sport Plus. Det lär kosta en del, drygt 20 000 ­kronor, men det anser jag det vara värt. De olika körlägena förändrar bilen kraftigt vad gäller gasrespons, styrning och köttets fasthet. Det känns som om du byter bil helt enkelt. Men oavsett vilket körläge du valt känns det som att chassit hänger med på de mest skiftande vägar.

Om man så vill, och har en familj som passar till det, kan detta mycket väl vara en året-runt-bil. Men trots de bättre innerutrymmena är det på coupé-vis dåligt med utrymme för huvudet bak. Baksätet består av två skålade stolar och man faller djupt ner i dem. Trots det är det nära att mitt huvud tar i taket längst bak, och då är jag ändå bara 168 centimeter lång. Alla över den längden kommer att få problem eftersom det inte heller går att skjuta in fötterna så långt under framstolarna på grund av en lägre sitthöjd.

482,6 centimeter på längden är nya E-klass Coupé vilket gör den hela 12,3 centimeter längre än föregångaren. Foto: Andreas Lindlahr

Så Mercedes försäljningssnack om en fullkomlig långfärdsbil beror helt och hållet på hur många och långa man är i resesällskapet. Baksätespassagerarna har i alla fall en fin sidosikt då bilen saknar B-stolpar. Interiören känns väldigt bekant från vanliga E-klass och det är inget dåligt betyg. Precis som i den kan du få dubbla bildskärmar (à 12,3 tum) som liksom flyter samman i en enda stor.

Det finns dock ett par punkter där Coupé skiljer sig från sedan. Ventilationshålen i kupén till exempel. Där de i sedanversionerna har tre horisontala ribbor sitter här fyra ribbor i krysskombination. Snyggare skulle jag vilja säga. En arm kopplad till säkerhetsbältet skjuter också ut detta vid påstigning. Föga revolutionerande men ändå omtänksamt. Vad jag dock ogillar är den starka åtstramningen säkerhetsbältet gör efter att man kopplat det. Det knäcker lätt, och har så gjort för mig, solglasögon som hänger i skjortan. Inte i denna bil men andra med samma funktion.

Snålast är dieselmaskinen E 220 d, toppalternativet är E 400 4Matic. Foto: Andreas Lindlahr

På motorfronten finns vid introduktionen utöver E 300 och 220d (194 hk) även minsta bensinmotorn E 200 på 184 hk. De två instegsbilarna på respektive drivmedelssida kostar båda 447 900 kronor. E 400 4Matic med 333 hästkrafter kostar 605 900 kronor. Det kostar alltså 60 000 kronor att bli av med två dörrar, få en annan taklinje och motorhuv med upphöjningar. Vill man vara fin får man lida pin.

Mercedes E 300 Coupé

Pris

505 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 400-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med övre triangellänk och 2 tvärställda länkarmar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 483, bredd 186, höjd 143, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 685, maxlast 545, max släpvagnsvikt i. u. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 425 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,4 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 147 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år, assistans 30 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

1 152 kronor per år.

Rivaler

Audi A5 2,0 TFSI 252 hk S-tronic

A5 har äntligen fått en välförtjänt uppdatering. Aningen mindre än E-klass Coupé som inte har riktiga konkurrenter.

Pris: från 452 000 kronor.

BMW 430i 252 hk

Om man inte vill ha en fyradörrs BMW 3-serie så är detta ett erbjudande från tyskarna. Förutom dörrar och tak, samma lika.

Pris: från 391 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!