Provkörning av Mercedes E 400 Cabriolet 4Matic

Det är inte utan att man känner sig onödigt välbärgad, sittandes i en flott, blänkande, spritt ny och vräkig cabriolet på slingriga alpvägar i skuggan av Mont Blanc. Det är nästan så man blir avundsjuk på sig själv.

Förra generationen E-klass cabriolet var baserad på samma bottenplatta som förra C-klass. Nya E Cabriolet är naturligt nog grundad på senaste E-klass och är därmed större, längre, pampigare, och har betydligt bättre bredd och benplats i baksätet – än förra modellen. Nya E-klass Cabriolet är tolv centimeter längre, 7,5 centimeter bredare och har drygt elva centimeter längre hjulbas.

Jag sätter mig i E 400 4Matic Cabriolet, för närvarande den starkaste modellen med V6-motor på tre liter som utvecklar 333 hästkrafter. Insuper interiören som snudd på tar andan ur betraktaren. Ställer in elstolen men struntar i massagefunktionerna, däremot på med ventilationsfläkten som gör sitt till i bakverket. Det är varmt. Enligt termometern 34 grader. Ett snabbt knapptryck fäller den helautomatiska suffletten på 20 sekunder. Ett till sänker alla fyra rutorna. Så, dags att glida iväg.

Den stora bilen är med på noterna och låter sig villigt gasas genom kurvorna.

Den förutbestämda rutten leder mot Frankrike och staden Annecy men inleds med en motorvägssträcka. Aktiverar Aircap, en vindavvisande spoiler som fälls upp ur rutramen och som ska göra att fartvinden leds över huvudena på baksätespassagerarna. Ett dåligt ställe att sitta på i normala fall då det blåser kraftigt bak i de flesta, för att inte säga alla fyrsitsiga cabbar. Det blåser i E-Klass Cabriolet också, men inte lika mycket. Inte nog med det, det fälls samtidigt upp en vindstopper bakom de bakre passagerarna som hindrar luften som sugs in bakifrån. Troligtvis går det knappast att komma längre för att åka någorlunda skyddad med taket nere. Naturligtvis finns varmluftsutblås i nacken (Airscarf) för framsätespassagerarna.

Helt odramatisk rullar vi in längs sjön i Annecy. Folk badar, seglar och har sig i det varma, fina vädret. Många fina bilar rullar här och ingen tar notis om ”min” fina bil. Strunt i dem, jag kör vidare mot Italien. Vägarna blir allt krokigare när alptrakterna tar vid alltmer. Den stora bilen är med på noterna och låter sig villigt gasas genom kurvorna. Fin styrkänsla, det känns inte alls som det är två ton som brakar upp för berget. Det kommer regn och farten sänks till 50 km/h för att taket ska kunna fällas upp. Nu går det riktigt tyst, faktiskt lika tyst som i Coupé-modellen. Tygtaket är vad man kallar acoustic soft top med många lager med en speciell akustiksänkande förmåga. Så tyst har jag aldrig åkt i en cabriolet. Akustiksuffletten är standard. Solen skiner igen, så ner med taket.

Slimmade baklampor och dubbla utblås. Egentligen är den billigaste versionen tillräcklig för glidarutflykter i sommarvärmen.

Mercedes har dessutom utvecklat ett speciellt vindrutespolningssystem där spolarvätskan kommer ur bladen. Vad är det för märkvärdigt med det då, tänker du. Har ju funnits i åratal. Visst, men Mercedes spolar det mesta av vätskan nedåt, på undersidan av bladen så att så lite vätska som möjligt är kvar på vindrutan och därmed riskerar att krypa in i kupén när taket är nere. Vid uppfällt tak spolar det på båda sidor om bladen. Givetvis är bladen värmda, för vinterbruk. Vad annars?

Jag närmar mig den 11,6 kilometer långa Mont Blanc-tunneln och kommer ut i Italien. Här ska det åkas linbana upp till Helbronner på 3 466 meter och alldeles intill ståtar 4 810 meter höga Mont Blanc. Mäktigt. Linbanan går i två etapper och känns stabil då den är nästan ny. Är annars skeptisk till dylika anordningar där man dinglar omkring i en burk hängande i en (rostig) vajer. Högst där uppe, gissa vad? Där står en E-Klass Cabriolet förstås. Uppflugen med helikopter, ja, jisses vad de hittar på.

Efter den tunna luften och ett glas bubbel är jag lite vimmelkantig men ner kommer man alltid. Vi övernattar näst intill i Courmayeur för att nästa dag köra tillbaka till Genève. Jag kör E 300 med rak tvålitersfyra på 245 hästar. Räcker till bra men är inte fyrhjulsdriven, och det behövs väl egentligen inte. Frågan är om inte den svagaste bensinfyran på 184 hästkrafter duger den också. Kostar från 509 900 kronor, samma som 220d, dieseln med 194 hästkrafter. Det finns även 350d V6 med 258 hästkrafter och 4-Matic fyrhjulsdrift.

Mercedes har lyckats skapa en vacker profil även med suffletten uppfälld.

Jag närmar mig slutdestinationen i centrala Genève. Solen skiner oförtröttligt och termometern visar 35 grader, och det ryker nästan om håret. I den stilla stadstrafiken är det taket på annars smälter man. Tror knappast det finns en bättre eller lika ombonad cabriolet som just denna. Kanske S-Klass Cabriolet? Förmodligen. Men den kostar minst 1 372 000 kronor.

Mercedes E 400 Cabriolet 4Matic

Pris

Från 667 900 kronor, första kundleverans i september. Säljstart i juni.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88/82,1 mm, cylindervolym 2 996 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) mellan 5 200-6 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 600-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 287, längd 483, bredd 186, höjd 144, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 16. Tjänstevikt 2 005, maxlast 480, max släpvagnsvikt i.u. Tank 66 liter. Bagagevolym 385 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,5 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,83 l/mil. CO2 187 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.

 

Skatt

2 032 kronor.

Rivaler

BMW 640i Cabriolet

Är nog den närmaste konkurrenten vi kan hitta till E-Klass Cabriolet. Den är något längre och något lägre och drivs av en rak sexa på 320 hästkrafter som även går att få fyrhjulsdriven.

Pris: Från 915 000 kronor.

Ford Mustang GT 5,0 Cabriolet

Erbjuder inte alls på samma raffinemang som tyskarna och i baksätet blåser man bort. Men V8-motorn hasplar ur sig 435 hästkrafter och spöar både BMW och Mercedes 0-100 km/h.

Pris: Från 440 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!