Mercedes E400 CDI

Provkörning av Mercedes E 400 CDI

Basfakta

Motor

V8 diesel, 3 396 cm3. 260 hk vid 4000 r/min, 560 Nm mellan 1 700 och 2 600 r/min. Bakhjulsdrift, femstegs automat.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 482, bredd 182, höjd 143. Tjänstevikt ca 1900, maxlast ca 525, släpvikt 2 360. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. 0-100 km/h 6,9 sekunder.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn. 0,86 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Bil att fly fort i

Den risiga kåken utanför Marseille är lysande som fotobakgrund. Men det visar sig efter några minuter att ägaren till huset är föga imponerad. Knutna nävar och en armada av franska skällsord gör att vi inte känner oss särskilt välkomna.

- Jag tror han säger nog att vi ska dra, säger Per oroligt.

I det läget känns det bra att ha en Mercedes E400 CDI med världens starkaste V8-diesel för en personbil till sitt förfogande. På några sekunder är vi långt från kåken och framför allt från ägaren. 

Fyralitersåttan finns även i S-,M-, och G-klass men genom förfining av tekniken främst för luftkylningen och avgassystemet har Mercedes funnit tio hästkrafter extra till E-klassen, totalt 260. 

Än mer imponerande är vridmomentet på 560 Nm - också det rekord för en personbil. Vinkelåttans kraft förklaras av att den är försedd med dubbla turboaggregat, fyrventilsteknik och direktinsprutning.

Åttan har 75 grader mellan cylinderbankarna vilket ger en kompakt motor. Normalt sett ger en 75-graders motor vibrationer men de är eliminerade med en balansaxel mellan cylinderbankarna.

Vevsaxeln är av aluminium med integrerat smörjsystem. Totalt väger motorn 245 kg vilket är lätt för en stor diesel.

All denna kraft måste kompenseras med sportchassi. E 400 CDI är därför inte lika komfortabel som sina motorsvagare klasskolleger, i alla fall inte i stadstrafik och i långsam fart då det smäller rejält i hjulställen.

När man väl kommer ut på motorvägen i hemlandet och kan sträcka ut i 250 km/h känns nog fjädringen bättre lämpad.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!