Mercedes E-klass

Provkörning av Mercedes E-klass

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Mercedes-Benz E 270 CDI (E 320 CDI inom parentes)

MOTOR

Rak 5- (6-) cyl diesel med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Commonrail direktinsprutning, turbo. Kompression 18,0. Borrning/slag 88/88,34 mm, volym 2 688 (3 226) cm3. Max effekt hk/kW 170/125 (197/145) vid 4 200 r/min. Max vridmoment med automatväxellåda 400 (470) Nm vid 1 600 - 2 800 (1 800 - 2 800) r/min, med manuell växelåda 370 Nm vid 1 600 - 2 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt 5-stegad automat (320 CDI endast automat). Elektronisk stabilitetskontroll (ESP).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram dubbla triangel-länkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo.

BROMSAR

Skivbromsar runt om.

Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 7,5 tum av lättmetall. Däck 215/55 R 16.

MÅTT OCH VIKT

Axelavstånd 285, längd 482, bredd 180, höjd 144, axelavstånd fram/bak 153/153. Tjä

nstevikt ca 1 700 kg. Max last ca 500 kg. Tanken rymmer 65 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart med automatlåda 220 (230) km/h, med manuell låda 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h med automatlåda 9,3 (8,3) s, med manuell låda 9,0 s. Bränsleförbrukning blandad körning med automatlåda 0,72 (0,78) l/mil, med manuell låda 0,69 l/mil.

Mitt lilla fejs och jag

Nyorkestrering av en gammal schlager

På bilvärldens konstiga språk brukar det kallas ansiktslyftning, eller på engelska face-lift, när det inte handlar om en helt reviderad modell utan om en variation på ett känt tema. I fallet Mercedes 

E-klass borde det snarare kallas ansiktssänkning med tanke på att bilens ögon, strålkastarna har sänkts någon centimeter liksom framflyglarna.

Det viktiga är hur som helst att fronten utstrålar ett otvetydligt budskap: här kommer en Mercedes och ingen liten pluddevuddevutt, här kommer det en E-klass och ingen

liten plutt.

Eller som det heter i den gamla schlagern om mitt lilla fejs och jag, ett samband vars betydelse för ett märke som Mercedes inte kan överskattas.

Samtidigt har stötfångarna modellerats om liksom baklyktorna och några andra detaljer. Nu sitter det till exempel blinkers i ytterspeglarna liksom på S-klass.

Inuti har beretts plats för den stora display som hör till stereo- och naviationssystemet COMAND, tidigare introducerat på S-klass och tillgängligt mot extra kostnad. Nya E-klass har även en så kallad multifunktionsratt med knappar som kan styra färddator, ljudanläggning och telefon.

Spaken till farthållaren sitter däremot till vänster på rattstången liksom tidigare och själv har jag en

liten ovana att använda den som blinkers, vilka dock har en egen spak strax därunder.

Säkerheten har förbättrats genom att så kallade fönsterkrockkuddar nu är standard liksom den elektroniska stabilitetskontrollen ESP.

Det redan tidigare omfångsrika modellprogrammet utökas med två nya turbomatade commonrail dieselmotorer, en femma på 2,7 liter och en sexa på 3,2. Effektmässigt håller de obetydligt lägre standard än bensinmotorer av samma storlek med 170 respektive 193 hästkrafter. Råstyrkan på mellanvarv är sådan att både antispinn- och stabilitetssystemen får gripa in titt och tätt om man kör raskt på kurviga vägar. 320 CDI har ett vridmoment på 470 Newtonmeter redan från 1 800 varv och uppåt vilket ger en skjuts som skulle hedra mången sportvagn.

270 CDI är något beskedligare och den som lyssnar och känner efter noga kan uppfatta något av den dieselkaraktär som är så gott som helt försvunnen i den sexcylindriga versionen. Jag körde 270 med både manuell och automatisk växellåda och måste säga att bilen vinner oerhört på automatiken (som för övrigt har så kallad tiptronic för manuell växling om så önskas).

Men manuell låda besväras man ibland av turbodieselns typiska kraftlöshet på riktigt låga varvtal. Visserligen är vridmomentet i 270 CDI maximala 370 Nm redan vid1 600 varv, men bara några hundra varv lägre ned i registret är motorn desto mer kraftlös. Kopplingen i dieseln var också besvärande direkt i ingreppet.

Den sexväxlade manuella lådan fungerar desto bättre i bensinmodellen E 200, som har kvar sin fyrcylindriga 136 hk-motor. Lådan är nykonstruerad och känns inte alls så långsam och osmidig som man tyvärr är van vid från Mercedes.

Funktionen är både snabb och exakt med undantag för snabba nedväxlingar till tvåan, då spaken har en tendens att haka upp sig när den passerar backläget.

Framför allt är utväxlingarna väl valda med femman och sexan ganska nära varandra. Sexan är alltså ingen utpräglad motorvägsväxel utan användbar även på vanliga vägar. Sex växlar blir standard i alla manuellt växlade E-bilar.

Den sjätte växeln kan enligt tillverkaren ge en besparing på upp till en halv deciliter per mil förutom att motorljudet dämpas. Dieselmotorerna är häpnadsväckande snåla och man redovisar siffror kring 0,7 l/mil för 1,7 ton tunga bilar med toppfarter på 220 km/h och mer.

Redan den så kallade instegsmodellen E 200 kostar 314 000 kronor. Det innebär en prishöjning med 

9 000, men den inkluderar alltså en sjätte växel, sidofönsterkrockkuddar samt ESP.

De nya dieselmodellerna kostar 354 500 respektive 389 500 beroende på om man önskar fem eller sex cylindrar.

Programmet fortsätter uppåt med bensindrivna V6:or och V8:or och toppas med 5,5 liters E 55 AMG, som i kombiversion kostar 765 000 kronor och har 354 hästkrafter.

Så dög den också till att jaga en Porsche Carrera 4 en lång stund på motorvägen och när Porschen till sist drog ifrån var det inte E 55:an utan föraren som hade tröttnat.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!