Mercedes E-klass

Provkörning av Mercedes E240

Basfakta

Motor 

6-cyl längsmonterad

V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler/cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 89,9/68,2 mm, 2 597 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad

Sequentronic (end. till E240) alt. 5-stegs aut.

Hastighet vid 1 000 r/min på högsta

växeln 43 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Luftfjädring som tillval. Fram fyra länkarmar och fjäderben (McPherson). Bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter. Antal rattvarv 2,75.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrohydraulisk funktion.

Hjul/däck 

Fälg 7 tum. 205/60 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 482, bredd 182, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/157. Tjänstevikt ca 1 570, maxlast ca 535. Släpvikt 1 900. Tank 65 l.

Fartresurser

Toppfart 233 (239) km/h. Acceleration 0?100 km/h 9,3 (9,4) s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 1,09 l/mil; stad 1,59; landsväg 0,80.

Blomstertid

Nya E-klass är så laddad med modern teknik att den får kämpa för att verka traditionell.

Mina arbetskamrater har undrat var jag hållit hus på sistone och nu ska jag berätta: i arkivet. Inför provkörningen av en ny, mellanstor Mercedes krävs grundforskning och då är det historieboken Teknikens Värld som gäller.

Under tidningens 54-åriga levnad har Mercedes presenterat sex generationer sedanmodeller i det som på senare år kommit att kallas E-klassen.

Generation sju avviker på många punkter från föregångarna. Till exempel kommer alla vänner av skral utrustning att bli besvikna och mängder av ny teknik kommer att resa tvivel hos traditionalisterna. Vi vill särskilt varna för: 

- att stolens sidostöd svullnar på yttersidan när man kör fort in i en kurva, att fjädringen hårdnar och mjuknar allt efter underlag och körförhållanden, att de fyrcylindrigadieselmotorerna har dubbla balansaxlar,

- att bromspedalen saknar mekanisk förbindelse med bromsarna,

- att klimatanläggning är standard.

Varje lansering har väckt ungefär samma frågor och farhågor: är det slut med världens bästa kvalitet nu? 

Hur ska någon ha råd att köpa?

Vi vet svaren. Kvaliteten har varit hög samtidigt som Mercedes under lång tid sjabblade med rostskyddet och snålade med garantierna. Bilarna har varit ouppnåeligt dyra för de flesta av oss, ändå har Mercedes lyckats hålla ett stadigt förankrat ben i svenska folkets garage.

När budgetmodellen E200 Kompressor med nyutvecklad tvålitersmotor begår debut i höst kommer den att kosta 329 900 kronor. Den utgående modellen kostar 319 500 kronor med betydligt fattigare utrustning.

Mest spännande är de elektrohydrauliska bromsarna som introducerades i SL i höstas (test i TV 3/02). De torra, släta vägarna runt Valencia utgör ingen större utmaning men nog känns det att kapaciteten är god. Att Mercedes bakar in dem i grundpriset för volymmodellen vittnar om en dramatiskt ny inriktning.

Luftfjädringen, Airmatic DC, är en vidareutveckling av systemet i S-klass. DC står för "Dual Control", både dämpning och fjädring regleras. I automatiskt läge anpassar sig bilen efter vägen och körstilen. Föraren kan även välja sportigare sättning i två steg. Skillnaden är påtaglig när vi dänger bilen runt bergsvägarna. Både E270 CDI och E500 rör sig vigt och att bilen skulle förlora greppet ens vid provokation verkar osannolikt.

Komfortvinsten är däremot skral men ett slutgiltigt omdöme får anstå tills vi testat på knöliga svenska vägar. Preliminärt säger jag att det inte är värt 21 600 kronor om du inte tänker använda din E-klass som sportbil. I E500 är det standard och med tung V8 i nosen gör det nog som mest nytta.

Redan i grundutförande är nya E-klass betydligt poppigare att köra än den gamla, avståndet till BMW 5-serie har krympt. Chassi och styrning känns mer följsamt, mindre världsfrånvänt. Ändå finns känslan av "bekväm tyngd" bevarad, få bilar kan mäta sig med Mercedes? solida förhållande till vägbanan. Fjädringskomforten håller toppklass.

Känsligheten för sidvind är förvånande i negativ bemärkelse. Det blåste knappast orkan när vi forsade fram på de spanska motorvägarna, ändå fick bilarna hela tiden passas och korrigeras.

Modellprogrammet börjar än så länge med E220 CDI eller E240, hur man nu väljer att se det. Till hösten kommer förutom E200 Kompressor även E200 CDI med nyutvecklad dieselfyra. Därutöver E320 CDI, E400 CDI samt tids nog en ny E55 AMG.

De fyrcylindriga dieselmotorerna har fått dubbla balansaxlar samt turboaggregat med variabel geometri.

Det hedrar Mercedes att man numera säljer bilar med anständig utrustning även i baspriset. Inte minst säkerheten har fått ett uppsving. Både bältessträckarna och -slackarna anpassar sig efter hur kraftig krocken är.

De främre krockkuddarna fungerar på samma sätt och den högra tar även hänsyn till passagerarens vikt.

Sidokuddar fram är standard, bakre kostar 4 350 kronor. Krockgardiner ingår och dessa utlöses tillsammans med bältessträckarna om bilen skulle slå runt. E-klass lär vara den enda sedanmodellen i världen med rundslagningssensor.

En annan typ av kuddar finns i de "dynamiska stolarna", tillval för 25 500 kronor (två stycken inklusive minnesfunktion). Det låter fjantigt men fungerar utmärkt. Vid vanlig körning är stolen bred och bekväm, blir kurvtagningen vass blåser sidostöden upp.

Redan de vanliga stolarna bjuder hög komfort och generös justeringsmån. Ett frågetecken reser jag däremot för baksätet. Jag åkte med några mil i E500 och satt inte alls bekvämt lutad mot det konvexa ryggstödet. Benutrymmet är bra men knappast överdådigt.

Nya E-klass har ungefär samma mått som föregångaren, säkert medvetet för att inte modellen ska kannibalisera allt för hårt på S-klass.

Risken är ändå påtaglig. E-klass har inte bara blivit en roligare och mer inbjudande bil. Tekniknivån och utrustningslistan gör den betydligt mer prisvärd än den gamla bilen som inte var nämnvärt billigare.

Denna första bekantskap med Mercedesprogrammets nya hörnsten vittnar om ett större utvecklingssteg än någonsin tidigare.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!