Mercedes E320

Provkörning av Mercedes E320

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

V6, 3199 cm3. 224 hk vid 5600 r/min, 315 Nm vid 3000 r/min. Bakhjulsdrift, 5-stegad automat. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 482, bredd 182, höjd 145. Tjänstevikt 1630, maxlast 540, släpvagnsvikt 1900 kg.

Fartresurser*

Toppfart 243 km/h, 0-100 km/h 7,7 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,99 l/mil

*enligt tillverkaren

Perfekt trist ess

Förväntningarna är högt ställda. Det sitter nämligen en stjärna i nosen, det står E320 på bakluckan och 430000 kronor på prislappen.

Om man bortser från dieselversionerna som kommer att hamna i taxinäringen räknar Mercedes med att det är den här versionen av nya E-klass, med den stora bensin-V6:an på 224 hk, som blir bästsäljaren i Sverige.

Jag stuvar in resesällskapet, bagaget och alla hyperaktiverade provkörningssinnen och ger mig i väg. Motorn är stark och diskret med ett skönt morr vid acceleration. Aldrig känner jag att bilen saknar kraft. I kupén jobbar klimatanläggningen nästan helt utan att det märks.

Och det är ju inte mycket som märks i den här bilen. Vindbrus och däckljud är väldämpade, fjädringen perfekt avstämd för motorvägskörning, automatlådan smyger i växlarna. Förgäves försöker jag hitta något att irriteras över. Kanske är ändå styrningen lite diffus i mittläget och det är faktiskt inte helt lätt att dosera de elektrohydrauliska bromsarna i riktigt låga hastigheter. Från baksätet lyckas jag locka fram ett litet klagomål på snäv sittvinkel för benen.

Mercedes E320 är en utmärkt långresevagn, perfekt på gränsen till tråkig, tänker jag i samma sekund som det händer. Någonstans mellan Gränna och Jönköping. Farthållaren slutar fungera!

Visserligen funkar allt som det ska igen efter en kort fikapaus i Skillingaryd. Men det kändes på något sätt befriande att äntligen få något ordentligt att haka upp sig på i en bil som annars verkar vara felfri och verkligen lever upp till de högt ställda förväntningarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!