Mercedes E320 CDI Kombi

Provkörning av Mercedes E320 CDI Kombi

Basfakta

Motor

Rak 6-cyl längsmonterad 2 överliggande kamaxlar, 4 vent./cyl. Kompression 18,0. Borrn./slag 88,0/88,3 mm, cylindervolym 3222 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 4200 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 5-stegs automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar och fjäderben, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 7,5 tum, däck 225/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 485, bredd 182, höjd 150, spårvidd f/b 156/155. Tjänstevikt ca 1885, maxlast ca 575. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 234 km/h. Acceleration 0?100 km/h 8,3 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,01, landsväg 0,57, blandad körning 0,73 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Skåp med stjärnstatus

Ett år efter introduktionen av sdanmodellen kommer nu kombin av nya Mercedes E-klass

E-klass är Mercedes viktigaste modell, den står för närmare hälften av märkets personbilsförsäljning. Förra året kom en helt ny upplaga av sedanversionen, först nu kommer kombiversionen T.

En viktig modell i Sverige och inte minst för taxinäringen här, men i det stora hela utgör kombin bara en bråkdel av E-klassförsäljningen. Av förra versionen såldes 255000 exemplar, vilket ska ses i jämförelse med att det totalt byggdes nästan 1,4 miljoner E-klassbilar.

Nya E-klass kombi är både större och mindre än föregångaren. Lastutrymmet har blivit femton procent större om man räknar upp till fönsterlinjen. Men det totala utrymmet är 25 kubikdecimeter mindre på grund av att bakstammen lutar betydligt mer än tidigare.

Med baksätet uppfällt bjuder E-klass kombi på ett av marknadens allra största bagageutrymmen: 650 kubikdecimeter räcker för de allra flesta och är 135 dm3 större än motsvarande utrymme i Volvo V70, mätt till övre kanten av baksätets ryggstöd. Med fällda säten rår dock inte Mercedes på svensken som klarar 2022 dm3 last mot tyskens 1950. 

Flexibiliteten i E-klass kombi har blivit mycket större än tidigare och det finns gott om praktiska detaljer som underlättar för den lastande. Utan extra kostnad får kunden den typiska Mercedesfinessen att en elmotor elegant drar igen luckan sista biten. Luckan har så kallad valfri öppningsvinkel ovan taknivå, en finess som hindrar bakluckan från att skrapas mot exempelvis ett lågt garagetak. 

Mot extrakostnad finns en rad mer eller mindre nödvändiga funktioner att välja till. Elmanövrering av bakluckan är en. Med knapp i bilen eller med hjälp av fjärrkontroll kan luckan öppnas och stängas. Pris: 6000 kronor. Fällbart ryggstöd på den främre passagerarstolen kostar 3050 kronor och ett extra barnsäte i bagageutrymmet 9400 kronor inklusive trepunktsbälten, nackskydd och mugghållare för de små. 

Utdragbart lastgolv är en klurig uppfinning som vi sett tidigare på bland annat Saab 9-5 kombi och BMW X5. Genom att golvet går att dra ut på skenor sparar man ryggen vid i- och urlyftning av tunga föremål. Till Mercedes E-klass kombi går golvet att få med elmanövrering och då kostar det 9400 kronor. 

För 1100 kronor extra finns ett förvaringsfack som placeras bakom bakre ryggstöden, lysande för exempelvis paraplyer och andra lösa bra-att-ha-saker man brukar ha i bilen.

Det så kallade Easy Pack fix kit för 2350 kronor innefattar ett sinnrikt system med skenor, teleskopisk och på valfri plats förankringsbar tvärgående dubbelbalk samt spännband. Lösningen erbjuder ett smidigt sätt att haka fast kassar, blomkrukor och annat som annars brukar hasa omkring i bagageutrymmet. 

Baksätet är som sig bör i en kombi både fällbart och delbart. Vid denna manöver fälls också nackskydden ner per automatik. Sätesryggen är delbart enligt proportionerna 60/40, och det här måste vara ett av marknadens allra tyngsta säten att manövrera!

Normalt i en kombi är också att det uppstår mera buller invändigt och vindbrus utvändigt men i fallet E-klass skiljer den sig inte från sedanversionen.

E-kombi vilar på samma chassi som sedanmodellen och är i likhet med denna en sällsynt harmonisk bil. Ett av marknadens bästa chassin helt enkelt. En anmärkning finns dock och den gäller styrningen, den är väl tungarbetad i låga farter.

Kombimodellen har i alla versioner nivåreglering av bakvagnen som standard, vilken alltså inte sjunker ner oavsett last.

Chassit och dess hjulställ sväljer vägens omjämnheter väl. Sportighet är inte bilens grej och visst trivs den allra bäst på landsvägar och Autobahn.

I kombiutförande har tre cm lagts till totallängden som nu uppgår till 485 cm. En annan skillnad är att kombin fått strålkastare som också lyser upp ett stycke åt sidan vid kurvtagning, som mest femton grader. Systemet kommer med tiden också att införas på sedanmodellen.

Till en början erbjuds tre diesel- och tre bensinalternativ. 220, 270 och 320 med CDI-motorer, 200 Kompressor, 240 och 320 i bensinutförande. Instegsmodellen E200 Kompressor för 377900 kronor har trots beteckningen på bakstammen en 1,8-litersmotor på 163 hk. En smidig maskin där överladdningen via kompressor effektivt väger upp bristen på cylindervolym. Den sexcylindriga E320 med automatlåda går loss på 475900 kronor, större motoralternativ än så går ännu inte att få till den här karossen. Men det lär komma, sedanmodellen finns ju i en AMG-upplaga.

Störst intryck på mig gör E320 CDI. Den 204 hk starka dieselsexan som även finns ibland annat S-klassen har underbar ork och must och fungerar utmärkt i kombinationen med den femstegade automatlådan. Accelerationen 0-100 km/h tar till exempel bara 8,3 sekunder. 

Det finns altså inte mycket att klaga på när det gäller E-klass kombi. Man ska dock ha klart för sig att redan instegsmodellen E200 Kompressor är betydligt dyrare än toppmodellen T5 i Volvos V70-program.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!