Mercedes E320 CDI Kombi

Provkörning av Mercedes E320 CDI Kombi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R6, 3 222 cm3. 204 hk vid 4 200 r/min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 800-2 600 r/min. Bakhjulsdrift. 5-stegad automatlåda. Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. ABS.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 485, bredd 182, höjd 150. Tjänstevikt ca 1885, maxlast 575, släpvagnsvikt 1000 kg med B-kort, 2100 kg max släpvagnsvikt. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 234 km/h, 0-100 km/h 8,3 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,73 l/mil.

*(fabriksuppgift)

Långfärdsbästis

Mercedes E320 CDI Erbjuder formidabel komfort och kraft i dieselförbackning.

I nummer 12 i år testade vi nya Mercedes E-klass kombi för första gången, en av många efterlängtad modell som visade sig vara kompetent på flera sätt. Men bensinmotorn i testbilen, E320, var en smärre besvikelse. Maskinen låter mycket och särskilt vid hårdare acceleration och uppträdandet är alltjämt ganska tråkigt. Dessutom befanns den av Rototest vara tämligen törstig. 

Men det finns en enkel lösning som gör den komfortabla E-klasskombin trevligare. Beställ den som diesel! Med Mercedes fina 3,2-liters raka dieselsexa under huven blir det andra bullar så att säga. Borta är även bullret, ljudnivån är låg och behaglig även med jämfört med en bensinare - i alla situationer. 

Det är bara runt tomgångsvarv man märker att det är en diesel, men inte ens då handlar det om något rått knatter.

Motorns stora förtjänst är den härliga kraftutvecklingen, i alla situationer finns det bra ork i den tunga bilen. Accelerationen 0-100 km/h ska enligt tillverkarens uppgift gå på 8,3 sekunder, vilket är mycket bra för en stor och tung diesel. Men det är i mellanregistret och i segdragningsacceleration som motorn imponerar mest, vridmomentet på 500 Newtonmeter ger mycket goda omkörningsprestanda. 

Precis som i bensinversionen levereras E320 CDI med automatlåda som standardutrustning och kombinationen med den fina motorn fungerar mycket bra. Växlingarna går mjukt och fint och den hänger med hyfsat snabbt när man bryskt vill ändra färdtempo med en kickdown. På det hela taget fungerar alltså E320 CDI lite bättre på flera plan än sin bensindrivna broder. Och allt detta till ett lägre pris. 

Visserligen är skillnaden marginell, 455900 kronor för en CDI i basutförande mot 475900 för en likvärdig bensindriven. Men vår provkörningsbil var långt ifrån basutrustad. Med allt från Elegancepaket och massagestolar till navigationssystem och radarfarthållare hamnade slutnotan på häftiga 728670 kronor - vilket innebär 272770 kronor i extrautrustning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!