Mercedes E55 AMG

Provkörning av Mercedes E55 AMG

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler och två tändstift per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 97/92 mm, volym 5439 cm3. Max effekt 354 hk (260 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 530 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift, 5-stegad automatlåda, aktivt antisladdsystem (ESP).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar, gasdämpare och krängningshämmare. Fram dubbla tvärlänkar, bak multilänkaxel med fem länkarmar per hjul.

Styrning

Kuggstång, hastighetsberoende servo, vändcirkel 11,3 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak låsningsfritt system, bromskraftförstärkare (BAS).

Hjul/däck

Fälg fram 8 tum, bak 9 tum. Däck fram 235/40 ZR18, bak 265/35 ZR18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 480, bredd 180, höjd 141, spårvidd fram/bak 156/154. Tjänstevikt 1710 kg, maxlast 530, släpvikt 1900. Tank 80 liter.

Bränsleförbrukning

(enl. tillverkaren)

EU-norm blandad körning 1,21 liter/mil; stad 1,78; landsväg 0,88.

Taxi var god röj!

Kjolar, spoilers och feta hjul berättar inte ens halva sanningen om Mercedes E55 AMG.

Bilden ljuger. Någon Mercedes E55 AMG lär du aldrig få se i taxikön. Åtminstone går inte taxiversionen att köpa rakt över disk hos den lokale Mercedes-handlaren. Men tanken är inte orimlig.

Från fabriken går det att beställa en vanlig E-klass med taxianpassning i stort och smått. Mercedes' egen trimfirma, AMG, å sin sida bygger bilar närmast hantverksmässigt.

Det vore väl inte för mycket begärt att taxiavdelningen och AMG samarbetar? Jag menar, varför ska taxichaufförerna nöja sig med mindre än en bensin-V8 på 5,5 liter och 354 hk? Det skulle onekligen bli mer livat när åkarna demonstrerar för bättre villkor utanför centralstationen i Stockholm.

Mercedes E55 AMG har förmågan att kunna smälta in nästan var som helst. Utseendet avslöjar egentligen bara en E-klass med spoilers, kjolar och 18-tumshjul från AMG. Grällt i mångas ögon, men en E200 CDI kan se nästan likadan ut förutsatt att köparen är beredd att betala 74 000 kronor för AMG:s pynt.

Men när E55 AMG släpps lös är den allt annat än diskret. AMG har inte nöjt sig med att ta en V8-motor från lagerhyllan. Motorn i E55 är 473 cm3 större än Mercedes? egen V8 i till exempel S500 (i grunden samma 24-ventilsmaskin med dubbeltändning men ökad slaglängd).

Insugsrör med variabel längd och lättviktskolvar är annat som tillkommit. Dessutom påstår AMG i likhet med alla specialbilstillverkare att varje motor byggs av en särskild expertgubbe som slutligen "signerar" verket.

Det får vara hur det vill med den saken. Släpp loss 354 hk och 530 Nm och jag lovar att hockeyfrillan krullar sig. Enligt våra mätningar tar det sex sekunder att nå 100 km/h från stillastående (5,995 sekunder för att vara exakt, Mercedes anger 5,7).

Känslan av att accelerera så snabbt i en tung fyrdörrarsbil har inga likheter med att studsa i väg i en Opel Speedster eller ens en Porsche Carrera. Det finns inget sprittigt i upplevelsen, bara ett massivt tryck som inte upphör förrän långt över 200 km/h och knappt ens då. Snarare är det så att motorn skjuter riktig fart först vid cirka 80 km/h, det känns som om 150-200 hk tillstöter i samlad tropp.

Brutaliteten beror ändå mest på vridmomentet. De 530 Nm produceras redan vid 3000 r/min vilket ger en rent hialös kraftutveckling.

Ärkerivalen BMW M5 behöver enligt vårt test 5,6 sekunder på sig för att avverka 0-100 km/h. Viktiga fakta i målet är att BMW:n väger 90 kg mer men har 46 hästkrafter fler och manuell växellåda.

Mercedes erbjuder inte manuell låda till någon AMG-modell. Det är signifikativt när Mercedes bygger sportbilar: lätta på slipsknuten, men knäppa upp översta knappen är det inte tal om.

Lådan är femstegad och anpassar sig efter förarens körsätt. Det går att stressa bilen så att den aldrig vågar luta sig tillbaka - hela tiden beredd på acceleration, växlar ytterst motvilligt upp när gasen släpps, kastar i växlarna.

Att vicka spaken i sidled för att "växla manuellt" är ett snabbt övergående nöje. Mercedes litar inte alls på förarens förmåga att göra rätt utan låter automatlådan bestämma i alla fall.

Självklart finns hastighetsbegränsaren kvar, snabbare än 250 km/h får ingen Mercedes färdas. Provbilen frustar ändå vidare ända tills mätaren visar 270 km/h. Då varvar motorn 5 400 r/min och det är tydligt att elektroniken bryter, bilen skulle orka mer.

Ett bisarrt faktum är att det egentligen bara är över 200 km/h som den här bilen kommer till sin rätt. Att sprinta från stillastående är kul. Att fälla pedalen i 100 km/h och se långtradarna flimra förbi i högerfilen är spännande. Men att göra kickdown i 200 km/h och uppleva acceleration som vanliga bilar presterar mellan 50 och 100 km/ - det är mäktigt.

Över 200 km/h är E55 i fas med sig själv. Den strama chassisättningen stämmer plötsligt och motorn kan sträcka ut i stället för att gå på sparlåga. Styrningen som upplevs diffus och trist på småvägar ger stabilitet och harmoni. Om det fanns en svagt böljande motorväg som ett midjebälte runt jordklotet skulle E55 vara ett av mina förstahandsval.

Det säger en del om hur tafatt den här bilen är i svensk trafikmiljö. Inte så att E55 är svårkörd eller ens obekväm i laglig hastighet. Tvärtom är det imponerande hur väl det styva chassit sväljer potthål och tjälknölar.

Om man dessutom betänker hjulens extremt låga däckprofil så står det klart vilka fördelar den biltillverkare har som bemödar sig att göra en riktigt bra grundkonstruktion.

Ljudkomforten är däremot märkbart försämrad jämfört med en vanlig E-klass. Ett malande däckljud - främst bakifrån - och motorns hummande tränger i genom i alla lagliga hastigheter och är en effekt av styvare bussningar.

En mer positiv effekt av alla förstyvningar är att E55 aldrig sviktar. Gränsen för väggreppet ligger praktiskt taget alltid utom räckhåll vid körning på vanlig väg. Sladd får man bara med urkopplat ESP-system och vildsint provokation.

Servostyrningen beter sig däremot märkligt när föraren tvingas till snabba rattrörelser i relativt låg fart, till exempel vid en undanmanöver. Det känns som om styrningen stretar emot i stället för att hjälpa till.

Enormt väggrepp betyder inte per automatik att bilen är körglad, åtminstone inte i bemärkelsen rolig att kasta runt på småvägar. E-klass börjar bli till åren (lanserades 1995) och känns betydligt mer tungrodd än nya C-klass och S-klass. Chassit är tydligt kalibrerat för att främst vara förlåtande och säkert.

Bilen rör sig sävligt, styrningen är tillräckligt seg för att klara en nysning i 250 km/h utan att köra av vägen och föraren får knappt någon "feedback" alls från chassit. Bilen står för precisionen, av föraren förväntas egentligen ingenting.

Här är kulturskillnaden jämfört med en BMW M5 som allra störst. Inte heller M5 är särskilt väl lämpad för kurviga småvägar men den låter föraren utöva prickskytte i böjarna och den är ganska öppenhjärtig om vad som händer under hjulen.

Frågan är om någon enda spekulant tvekar mellan Mercedes E55 AMG och BMW M5. Det räcker med att kliva in i respektive bil för att förstå att de vänder sig till helt olika kundkretsar.

BMW gör alltid mer insmickrande inredningar än Mercedes, sedan är det upp till smaksinnet vilket som passar. Själv har jag alltid varit svag för Mercedes' torra framtoning och E-klass är den sista exponenten för den rätvinkliga skolan (tillsammans med utgående SL!). Såväl C-klass som S-klass har mjukare stil på både detaljer och helhet.

Däremot är jag tveksam till AMG:s bidrag invändigt. Den som är beredd att betala kan förstås få sin E55 draperad ungefär hur som helst, men standardutrustningen innefattar läderklädsel i tvåfärgat läder. Dekorpanelerna är i mörkbetsad, nästan svart lönn och ser snabbt solkiga ut. Standardratten har begåvats med en tjock, "skulpterad" krans som bara är klumpig att hålla i.

Om stolarna finns mest gott att säga. De har kraftigare skålning än vanliga Mercedes-stolar och är naturligtvis eljusterade. Dessutom ingår så kallat ortopedisk funktion. Med en liten plastig knappsats mellan stolen och mittkonsolen kan två separata svankstöd justeras och sidostöden kan fås att knipa mer runt ryggen.

Som vanligt anser några testförare att Mercedes? stolar är för hårda medan andra tycker att hårdheten ger välbehövlig stadga. Justeringsmånen ger i alla fall de flesta kroppstyper chansen att finna en bra körställning.

Överlag har Mercedes kryddat sina bilar med bättre standardutrustning på senare år och i E55 AMG ingår mycket som kostar extra till de enklare modellerna. Ändå är det inga problem att extrautrusta för närmare 150 000 kronor.

Grundpriset är 760 000 kronor och bör ses i ljuset av att den tidigare fristående trim- och racingfirman AMG bygger om bilen väsentligt. Ändå känns det svårsmält när en nästan lika snabb E430 (V8, 279 hk, 0-100 km/h på 6,9 sekunder enligt Mercedes) "bara" kostar 528000 kronor. Den går förresten inte heller att beställa med taxipaketet för 7900 kr.

Den överhängande frågan kvarstår: hur roligt är det egentligen att köpa en rökare som E55 AMG och platsa i taxikön? Eller är det rent av en del av tjusningen?

Mercedes måste vara världens mest tänjbara varumärke. Medan Audi kämpar för att slippa bli sammanblandade med simpla Volkswagen (som snart kommer med sin egen lyxlimousin!) verkar det inte bekomma Mercedes att samma glänsande stjärna pryder både budkillens Vito-buss och direktörens CL600.

Mina egna drömmars dundermersa finns ännu inte: E400 CDI. Inga kjolar, inga spoilers men en dieseldriven V8 på 250 hk och 560 Nm vid 1700 r/min.

Lackeringens kulör är självskriven: elfenbensbeige.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!