Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes EQV 300 Lång

Mercedes ansluter till den ganska tunna skaran av sjusitsiga bilar som finns med eldrift. vi provkör nya EQv med jättebatteri, men hur långt tar den sig egentligen?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mercedes folkfraktare V-klass är kanske inte någon bil du vänder dig om på gatan efter, de är trots sin storlek oftast så diskreta att du knappt lägger märke till dem. Dessutom är de oftast kamouflerade med en taxi-skylt på taket. Därför blir jag lite förvånad när jag sätter mig bakom ratten på den nya eldrivna versionen EQV.

Robin glider fram ljudlöst på Stockholms gator Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Plötsligt syns V-klass överallt i trafiken och jag inser att jag inte sett skogen för alla träden. De flesta verkar rulla skytteltrafik mellan innerstaden och Arlanda fullpackade med sju personer och packning, det blir trots allt avsevärt mycket billigare än den dyra och miljövänliga tåglinjen Arlanda Express. Men nu kan de ivriga resenärerna stilla sitt miljösamvete när den populära taximodellen kommer i helt eldrivet utförande.

Dagens tredje generation av V-klass lanserades 2015 och var egentligen aldrig tänkt att elektrifieras. En nödlösning som vanligen betyder en del kompromisser och EQV är inget undantag.

Batteriet är ovanligt stort för biltypen om vi tittar på konkurrenter som Volkswagen Transporter och de eldrivna transportbilarna från PSA-samarbetet. De har batterikapacitet på 37 respektive 75 kWh medan EQV kan stoltsera med hela 100 kWh, Tesla-klass alltså. Men tyvärr är det inte samma klass på räckvidden. Användbar kapacitet är 90 kWh och det ska räcka till 347 kilometers körning. I verkligheten visar det sig räcka till omkring 270 kilometer. Att det stora batteriet inte räcker till mer kan delvis förklaras av att EQV i grunden är en avsevärt mycket större och tyngre bil än exempelvis Tesla Model S. Det stora batteriet gör dessutom att EQV blir groteskt tung med en tjänstevikt på drygt 2,9 ton, och det märks!

1 av 2: Laddlucka i fronten underlättar att komma åt laddpunkter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Där tanklocket vanligen sitter finns bara en plastkåpa. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vare sig jag kör över ett farthinder, potthål eller små ojämnheter känns det som att jag skulle behöva en sydväst som huvudbonad, helskägg och pipa i mungipan. Beteendet kan liknas vid att slänga sig i en odämpad vattensäng och vänta på att svallvågen kommer tillbaka och kastar mig ner på golvet. Kanske är detta anledningen till att säkerhetsbältet automatiskt kramar åt mig lite hårdare än vanligt när jag knäpper fast det, och jag är glad att det finns ställbara armstöd monterade i stolen som håller mig på plats. Ett verkligt tunggung.

Glaspartiet kan öppnas separat, vilket går snabbare än att öppna hela bagageluckan. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tyvärr slutar inte de negativa upplevelserna där. EQV rullar på särskilda däck från Goodyear avsedda för elbilar vilket bland annat betyder lägre rullmotstånd och att däcket är förstärkt för att klara den extra vikten. Trots att däcket ska vara tystare än konventionella däck tränger mycket buller in i kupén, särskilt från de främre hjulhusen. Oljudet förstärks också av den lådformade kupén som fungerar som en resonanslåda. Utan en bullrig förbränningsmotor som inkräktar på ljudkomforten tycks vägbullret bli ännu mer framträdande och jag upplever inte alls en sådan komfort man kan förvänta sig av Mercedes.

Till skillnad från V-klass med förbränningsmotor, som är bak- eller fyrhjulsdrivna, skickas de 204 hästkrafterna från elmotorn i EQV till framhjulen. Trots den höga vikten så upplevs effekten som fullt tillräcklig och stundvis är EQV även kvick om du är beredd att offra lite extra räckvidd med en tung gasfot. Växelväljaren är samma gamla spak monterad på rattstången som Mercedesmodeller haft i drygt tio år. Paddlarna monterade på ratten finns kvar och i stället för att välja växel kan jag ställa hur mycket frirull eller motorbroms jag vill ha när gaspedalen lättas. En smidig lösning som gör det lätt att anpassa detta efter trafiksituationen och optimera hur drivlinan jobbar. På motorväg är det lämpligt att kunna rulla ganska fritt genom att använda ”plus”-paddeln medan det i stadstrafik och liknande, med många start och stopp, passar bra med kraftigt bromsingrepp och samtidigt ta tillvara på energin och ladda batteriet. Ingreppet är i det andra av två ”minus”-lägen hårt men tyvärr inte tillräckligt för att EQV ska kunna bromsa till stillastående som i många andra elbilar.

1 av 2: Liksom vanliga V-Klass kan du konfigurera antalet sittplatser efter behov. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Jag sitter bekvämt i en kaptensstol när jag gungar fram genom Stockholmstrafiken och positionen är lätt busslik med hög position och god sikt framåt. Snett åt sidorna begränsas sikten av breda A-stolpar och Mercedes har monterat triangulära rutor för att motverka detta. Positionen gör dem dock totalt odugliga och överflödiga. Men i övrigt är EQV en smidig bil att handskas med tack vare sin boxiga form och raka linjer.

I tider av digitala skärmar känns de konventionella mätartavlorna gammalmodiga men även uppfriskande enkla. De kompletteras av en låg och bred infotainmentskärm som styrs med pekplatta strax nedanför. Liksom V-klass kommer EQV troligen främst att vara en arbetsplats och därför blir det ganska irriterande att samtliga förvaringsutrymmen som fack och mugghållare är placerade på golvet. Det känns som att Mercedes har prioriterat en lyxig känsla framför en användbar arbetsmiljö vilket är synd.

Bakdörrarna är elmanövrerade med knappar från förarplats. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Styrningen är tung i längre hastigheter men väl uppe i fart upplevs den välavvägd och kommunicerar ganska väl vad framhjulen hanterar. Utrymmet i kupén är nästan slösande stort även i detta långa utförande som är den mest kompakta EQV-versionen, den finns även som extra lång vilket ger 23 centimeter extra. Den eldrivna bagageluckan öppnar stort men långsamt och oftast öppnar jag i stället bara glaspartiet manuellt vilket går snabbare.

Mercedes EQV är en rymlig miljövänlig bil för dig med stor familj men troligen kommer den bli vanligast som taxi. Det är dock svårt att blunda för bristerna gällande komfort men framför allt priset som är höga 865 400 kronor. En jämförbar V-klass med 190-hästars dieselmotor kostar från 569 500 kronor.

Denna generation V-klass var inte tänkt att bli någon elbil men kanske kommer Mercedes med nästa generation V-Klass ha kunnat reda ut vissa av problemen dagens EQV dras med.

Rivaler

Foto: Toyota

Toyota Proace Verso Electric
Kommer med batterikapacitet på 50 eller 75 kWh med räckvidd på 230 respektive 330 kilometer.
Pris: Ej fastställt.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Maxus Euniq 5
En sjusitsig elbil från kinesiska Maxus som har en räckvidd på cirka 260 kilometer. Billigare än EQV men ändå väldigt dyr.
Pris: 499 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!