Provkörning av Mercedes eVito

Elektrifiering av mindre transportbilar har funnits ett tag men att driva större transportbehov och större bilar enbart på el är ganska nytt. Mercedes har försökt tidigare med Mercedes Vito E-Cell. Nu har Mercedes uppgraderat tekniken och satsar på nytt med eVito.

Nissan har sin E-NV200 som är en renodlad elbil med en lastkapacitet på 4,2 kubikmeter. Renault Kangoo Z.E. och Peugeot Partner Electric är andra spelare som erbjuder något mindre utrymme. Mercedes går ett steg till när de erbjuder eVito med förmåga att lasta sex kubik, eller den längre varianten som rymmer 6,6 kubikmeter. Längre fram under 2019 kommer också eSprinter, en ännu större laståsna som tar 10,5 kubikmeter och har samma drivlina som eVito.

Provkörningen är kort och bara i Hamburgs city. Inget toppfartsprov således, men 120 km/h ska den göra.

Nysatsningen på större elektriska transportbilar ligger i tiden, nu när utsläpp och miljöaspekter hamnat i fokus. Inte minst med tanke på Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (Miljöpartiet). Mercedes eVito drivs av en elmotor på 84 kW (114 hk), 300 newtonmeter och en batterikapacitet på 41,4 kilowattimmar. Enligt Mercedes är räckvidden 15 mil under gynnsamma förhållanden och tio mil under vidriga.

För att uppnå samma sträcka med eSprinter krävs installation av ett fjärde batteri (till en kostnad vi inte fått reda på). Standard är tre parallellkopplade batteripack placerade under bilen där de inte inkräktar på lastutrymmet. eVito väger cirka 300 kg mer än diesel-Vito och lastvikten är ett drygt ton. Batterierna tillverkas av Accumotive som ägs av Mercedes. Samma batteripack, men bara ett, kommer för övrigt göra tjänst i S-klass Hybrid.

eVito kan som bäst komma 15 mil på en laddning. Det är inte lika långt som Nissans E-NV200.

Med rattpaddlarna kan man ställa in hur mycket man vill att elmotorn ska bromsa och därmed regenerera kräm. I praktiken behöver man nästan aldrig använda fotbromsen om man kör lite förutseende och det fungerar som bäst i stadstrafik, vilket bilen är mest anpassad för. Kör man landsväg kan man i stället låta bilen frirulla i nedförsbackarna utan någon motorbroms/regenerering alls. Vilket som är mest mileffektivt, regenerering eller frirullning, är en ekvation i den högre skolan.

Ingen skramlig dieselsnurra så långt ögat kan nå. Däremot många högspänningskablar. Icke röra! Foto: MediaPortal Daimler AG / Daimler AG

Dessutom finns tre effektlägen där eco ställer ner motoreffekt men även luftkonditionering. Värme eller kyla alstras av en energieffektiv värmepump och temperaturen kan givetvis förinställas när bilen står på laddning. Det hela sköts med en telefonapp där mycket annat också kan kollas eller fixas. Bland annat räckvidd, laddningstid etcetera. Precis som andra tillverkare med andra ord.

Mercedes erbjuder även skräddarsydda system för olika företag, från enmansföretag till stora flottor där Mercedes analyserar och rekommenderar anpassade lösningar för laddning, service med mera. De flesta tjänster är uppkopplade via Mercedes PRO.

Instrumenteringen i en eldriven skåpbil är så avskalad som den kan bli. Hastighetsmätare och effektmätare. Foto: MediaPortal Daimler AG / Daimler AG

Så hur går eVito då? Ljudlöst, nästan. Lite åt spårvagnshållet vad gäller ljud. Ingen blixtrande acceleration vilket förmodligen är förinställt och mer energieffektivt, men ändå fullt tillräckligt. Lite kul att ”paddla” fram olika motorbromsnivåer och minimera fotbromsandet, och därmed förlänga räckvidden. Provkörningen är kort och bara i Hamburgs city. Inget toppfartsprov således, men 120 km/h ska den göra.

Batteripaketet stoppas in i skåpbilarnas golv. Stora eSprinter kan extrautrustas med ett fjärde batteri.

Kommer till Sverige 2019. Pris än så länge okänt. Just in time! Som av en händelse tillåts svenska städer införa el- och gasbilszoner (miljözon 3) från och med 2020.

3 frågor

Florian Hofbeck – utveckling eDrive@Vans.

Ni pratar mycket om elsäkerhet. Det hänger tjocka kablar under bilen som kan haka i föremål på vägen. Ska det vara så?

– Haha, nej, det här är förseriebilar. På produktionsbilarna är kablarna inkapslade och kommer inte vara synliga.

Ni har haft en elektrisk Vito tidigare. Varför lades den i träda?

– Tiden var inte riktigt mogen för elektrifierade transportbilar i det här formatet. Nu har saken, eller världen, hamnat i ett annat läge och vi tror stenhårt på det här.

Hur mycket påverkar kyla räckvidden, och klarar värmesystemet föraren från att frysa ihjäl?

– Vi har vintertestat eVito i norra Sverige i nedåt 30 minusgrader. Visst sjunker räckvidden men inte så mycket som man kan tro. Beträffande värme i hytten så är vår nya värmepump väldigt effektiv och energisnål. Ingen förare har fått några frostskador. Självklart är hytten förvärmd när bilen står på laddning.

Mercedes eVito

Pris

Ej prissatt, kommer under vintern 2018/2019.

 

Motor

El. 114 hk (84 kWh), 300 Nm. Batterikapacitet 41,4 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krägningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elektrisk servo. Vändcirkel i. u meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 320, längd 514, bredd 224, höjd i. u, spårvidd f/b i. u. Markfrigång i. u. Tjänstevikt cirka 2 100, maxlast 1 046 max släpvagnsvikt i. u. Lastvolym 6,0 m3.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 120 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Räckvidd 15 mil per laddning.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, batteri 8 år/10 000 mil.

 

Skatt

Skattebefriad.

Rivaler

Nissan E-NV200

Nissans E-NV200 är mindre och lastar inte lika stor volym. Däremot är räckvidden bättre och den har appstyrning av laddning, övervakning och annat.

Pris: från 321 238 kronor efter 60 000 supermiljöbilspremie.

Renault Kangoo Z. E.

Ännu något mindre och finns endast som skåpbil. Däremot kan man välja om man vill köpa eller hyra batteriet. Räckvidd 27 mil och givetvis sköts allehanda göromål med en app i telefonen.

Pris: från 308 125 kronor efter 60 000 supermiljöbilspremie.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!