Full fart spar tid. Dock ej pengar. Bilen drog 2,28 liter per mil under provkörningen.

Provkörning av Mercedes G 500 4x4²

Gula faran. Monstertrucken. Bärgningsbilen. Kära namn på ett fantastiskt och fullständigt knasigt barn. Vi ger oss ut i både trafik och terränglåda med Mercedes galna G 500 4x4².

”Vilken tur att du kommer med en sån där bil! Kan du köra några gånger och packa snön upp till den där parkeringen? Det är fullt överallt och vanliga bilar tar sig inte fram.”

”Ordern uppfattad och verkställes omedelbart”, hör jag mig själv tänka inne i huvudet. Man ­tänker gärna så när man kör mer eller mindre militära fordon. I verkligheten svarade jag ”Jajemen” så där klämkäckt som passar sig när man egentligen skäms lite för bilen man sitter i…

Den optimala svampplockarbilen Mercedes G500 4x4² , här fotograferad vid Svampen på Stureplan.

Detta meningsutbyte utspelade sig vid Flottsbrobackens parkering i Huddinge strax söder om Stockholm. Det hade varit Klass 1-varning i några dagar, alltså snöat cirka fem centimeter och varit några minusgrader. Varenda Stockholmare skulle åka skidor just i dag. Så även jag och mina barn som ”vill åka monstertruck, pappa!”.

Att platta till lite snö är en baggis för Mercedes G500 4x4² som är byggd för lite mer avancerade uppgifter. Backar på 52 grader och sidolutningar på 47 grader ska tydligen gå fint. Bensin-V8:an på fyra liter och 422 hästkrafter hjälper i alla lägen utom de mer bränsleekonomiska…

Ground control to major Tom… man sitter högt i 4x4² . Men bevämt.

Faktum är att den korta sejouren vid Flottsbrobacken var enda gången omgivningen visade nån som helst form av uppskattning för farkosten, de blickar jag fick under övrig körning både vid Stureplan och annorstädes var av det mer föraktfulla slaget. Avundsjuka förstås. Den här bilen tar plats, på alla sätt. Spårvidden är 30 millimeter bredare än på en vanlig G-klass, 4x4² har 1 762 mm fram och 1 779 mm bak. Det är brett. Markfrigången är 45 centimeter och om din privata pool inte är djupare än en meter så kan du parkera i den.

Vi tog den till en annan skidbacke, i Sigtuna, för att jämföra den med en pistmaskin, men faktum är att de 325 millimeter breda offroaddäcken inte gillade snö – trots att man kan diffspärra i stort sett allt i hela bilen.

Både förare och bil är supertörstiga av sig. Men bara en av dem förbrukar det den får i sig.

Målgruppen för denna vagn rör sig så att säga mer i ökenmiljö, vilket gör att förbrukningen på 2,28 liter per mil (uppgiven förbrukning 1,38 l/mil) och grundpriset på 2 195 000 kronor knappast avskräcker. Då ingår i och för sig allt. Och lite till. Men faktum är att Geländewagens största brist inte går att bygga bort med pengar. Den är nämligen jättetrång i kupén, och i lastutrymmet likaså.

För att uppnå markfrigången går drivaxeln inte rakt in i hjulets centrum, utan förskjuten uppåt som syns på denna bild. Ordentliga hasplåtar fram och bak, men inte mitt under bilen.

Detta knas i kvadrat påbörjades som ett militärt projekt, först för Australiens styrkor, sen även Norges och Sveriges. Då i form av den sexhjuliga G-Klass 6x6 (Terrängbil 152, provkörd i TV nr 2/2015).

Rika människor ville såklart ha en och den gick i civil produktion i strax över hundra exemplar. Och möjligheten att nå fler extrema kunder gick inte Mercedes förbi, därför finns nu G500 4x4². Toppfarten är 210 km/h, men stora terränghjul och hög ofjädrad vikt gör den obehaglig i farter över 120 km/h. Med dubbla gastrycksdämpare för varje hjul tvivlar jag dock inte en sekund på att det går att köra fort över dålig ökenterräng. Bilen är dessutom enormt lyxig både utanpå och inuti, med läder, lack och kolfiber både där det behövs och inte. En tydlig brist är att det samlas smuts under gangster­kepsen i kolfiber som sedan envisas med att rinna ner över vindrutan. En annan brist är att den är så hög att en kollega stukade foten när han ”klev” ur den…

Dubbla gastryckdämpare vid varje hjul.

Om man kan stå ut med nedlåtande huvudskakningar och allmänt pekande är dock detta en jaktbil i en helt egen klass. Motorljudet är underbart, komforten mycket fin, och det har inte sparats på en enda detalj. Jag vill ha en. Fast mycket hellre en mörkt grön, med ksp-fäste vid takluckan…

Mercedes G 500 4x4²

Pris

2 185 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 3 982 cm3. Max effekt 422 hk (310 kW) vid 5 250 r/­min, max vridmoment 610 Nm vid 2 250-4 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. Hög- och lågväxel. Spärrbar differential fram, mellan och bak. 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Stel axel fram och bak.

 

Styrning

Kulmutterstyrning och servo. Vändcirkel 13,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 325/55 R22.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 451, bredd 210, höjd 224, spårvidd f/b 177/177. Markfrigång 45. Tjänstevikt 2 973, maxlast 517, max släpvagnsvikt 0. Tank 96 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480-2 250 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 210 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 1,38. CO2 323 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år, assistans 2 år.

 

Skatt

4 276 kronor per år.

Rivaler

Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes G 63 6x6

Utvecklades som ett derivat av den militära modellen och såldes i strax över 100 exemplar.

Pris: Dubbelt så dyr som begagnad som när den var ny.

 

Foto: Glenn Lindberg

Mercedes Geländewagen 300 CDI TGB152 6x6

Försvarsmaktens version av den sexhjuliga G-klassen. Eventuellt köp sköts statligt och krav på förarbevis samt anställning i just Försvarsmakten. Finns i grönt.

Pris: Drygt 2 miljoner kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!