Mercedes GL 350 BlueTec 4Matic Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Mercedes GL 350 BlueTec 4Matic

Extra allt. Tanken slår mig när jag synar nya Mercedes GL. Vem behöver en 5,2 meter lång och 2,5 ton tung bil med V6-diesel, egentligen? Fler än man först vill tro visar det sig!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Näthandeln sprider sig som en löpeld. Butiker på landsorten tvingas slå igen när man lagom till löning kan sitta hemma och klicka på sina kommande förvärv. Hemelektronik, undertröjor eller appar – allt går att köpa från soffan. Till och med bilar går att klickköpa. Annat var det förr. Då fanns det ett skrå som kallades handelsresande, i folkmun ”väskdängare”. Väskdängaren reste land och rike runt till butikerna för att visa upp årets kollektion av dammsugarmunstycketeknik, fabriksvävda ullmattor eller poppiga gabardinbyxor av senaste snitt. Alla saluprover krävde ofta rejäla utrymmen i väskdängarens bil, gärna något stort amerikanskt. 

Om jag vore handelsresande i modern tid med krav på massor av utrymme för mina dammsugarpåsar skulle jag tveklöst spana in nya Mercedes GL.

Andra generationens GL är som tidigare baserad på ML, men är förlängd (+16 cm) mellan axlarna och bakom bakhjulen (+15 cm). Resultatet är slösande interiörvolym och ett aningen klumpigt köruppträdande i ­stadstrafik. Det extravaganta omfånget tar tid att anpassa sig till. Backkamera, eller ännu hellre runt-om-kamera, borde vara standard.

Men det är på landsväg som Mercedes GL 350 BlueTec 4Matic lever upp. Och det rejält. Luftfjädring Airmatic och sjustegad 7G-Tronic-låda är standard. Ställd i komfortläget hörs broskarvar och potthål dovt uppe på kommandobryggan, chassimässigt glider bilen förbi sina eventuella hinder. Knappa in sportläget gör man bara om man har brått på autobahn, då skärps styrningen och stötdämpningen blir fastare i hullet. 

V6-dieseln kräver cirka 0,9 liter milen vid lugn körning, 1,1 liter om du har bråttom. Katalysatorteknik BlueTec med AdBlue-tillsats minskar kväveoxidutsläppen med 90 procent. 258 hästkrafter vid 3 600 r/min och vridmoment på 620 newtonmeter vid 1 600 r/min räcker gott och väl till. Tempot blir aldrig hetsigt med GL 350 BluTec, för raskare transporter finns bensindrivna GL 500 eller bjässen GL 63 AMG.

Provbilen saknar tyvärr finessen On-/Offroad-paket som gör GL mer terrängduglig. Sex olika inställningar för bättre framkomlighet beroende på underlag gör att GL kravlar sig fram bättre. Att som provbilen vara utrustad med AMG-stylingpaket förtar en del av charmen hos GL, som i grunden ­gillas för sina basfunktioner före skrävelattityd.

Vi tar ändå ut GL:n i terränglådan och imponeras över framkomligheten. Lerhål och tjälskador passeras trots finmönstrade vinterdäck och enbart ”eldiffar”. 4Matic-systemet hjälper den vita valen fram förbluffande bra. Sidostegen är dock smutssamlare av rang, onödig extrautrustning. Och så värst mycket hjälp när man ska stiga in i bilen har man inte av dessa minimala trappsteg heller.

Framstolarna har utmärkt sittkomfort, med lite hårda sitsar som Mercedes var förr. Även i baksätet sitter man kungligt, det förlängda axelavståndet märks. Det blir aldrig trångt i GL. Bakersta sätesraden placerad i bagageutrymmet är fällbar elektriskt, knappsatser finns både vid höger bakdörr och innanför bakluckan. Funktionen är smidig och nästan nödvändig, eftersom man annars hade fått sträcka sig halvvägs in i bilen för att kunna manövrera sitsarna. Vuxna sitter bekvämt även om insteget kräver lite gympaövningar. Extra takfönster botar instängdheten och de i bakkant öppningsbara bakrutorna släpper in extra friskluft.

Med sju åkande blir det inte mycket plats för dammsugarpåsar, bättre passar GL på långresan med lagom mycket folk ombord och oceaner av lastutrymme, en generös vardagslyx.

Prispåslaget för GL 350 BlueTec 4Matic är 109 000 kronor jämfört med den mindre ML med samma drivlina. Vårt tips: Om du är sugen på den mindre av dem, håll igen på extrautrustningen och unna dig mer utrymme i stället. Kliv upp en klass!

Rivaler

Mercedes E 350 Kombi 4Matic

Samma motor och liknande drivlina gör E-klass Kombi med 4Matic till en långfärdskryssare. Bakåtvänt extrabaksäte i bagageutrymmet kostar 11 400 kr, givetvis trängre än hos GL. 

Pris: 539 900 kr.

Range Rover TDV6 3,0 Vogue

Helt ny konstruktion och betitlad som ”Världens bästa bil” av Jonas Borglund! Fin klätterkamrat i skogen och kompis på långdistanser genom kontinenter. V6-dieseln är fullt tillräcklig.

Pris: 969 000 kr.

Mercedes GL 350 BlueTec 4Matic

Pris

685 000 kronor.

 

Motor

Diesel. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 15,5:1. Turbo. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 2 997 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 620 Nm vid 1 600 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring. Fram dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 8 tum, däck 265/60 R18. Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 308, längd 512, bredd 193, höjd 185, spårvidd f/b 166/168. Markfrigång 20. Tjänstevikt ca 2 455, maxlast ca 795, max släpvikt 3 500. Taklast 100. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 680-2 300 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 220 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 7,9 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,89, landsväg 0,75, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 209 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, lack 3 år, 12 år rost, 3 år assistans.

 

Skatt

5 376 kronor per år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr