Provkörning av Mercedes GL 420 CDI

Provkörning av Mercedes GL 420 CDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

657 900 kronor. 320 CDI: 535 500 kronor, GL 450: 642 700 kronor, GL 500: 706 700 kronor.

Motor

V8, längdmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 3 996 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 700 Nm vid 2 200-2 600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med låsbara diffspärrar mellan axlarna och i bakaxel. 7-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring med nivåreglering, fram dubbla ltriangelänkar, bak fyrlänkad axel. 

Styrning

Kuggstång med hydraulisk servo. Hastighetsberoende. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul

Fälg 8,5 tum, däck 275/55-19

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 307, längd 509, bredd 192, höjd 184, spårvidd f/b 165/165. Tjänstevikt 2 550, maxlast ca 700, max släpvikt 3 500. Tank 100 liter.

Fartresurser*

Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,6 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 1,16 l/mil. CO2 307 g/km.

*Enligt tillverkaren

 

Suv i XL-format

Med nya GL följer Mercedes Audi Q7 i spåren och gör en ”extra allt”-suv. Den tekniska grunden för bygget står ML-serien för, och bilarna byggs också i samma fabrik i Alabama, USA. GL-karossen är dock förlängd med 29 centimeter, hjulbasen med 15 centimeter.

Med nya GL följer Mercedes Audi Q7 i spåren och gör en ”extra allt”-suv. Den tekniska grunden för bygget står ML-serien för, och bilarna byggs också i samma fabrik i Alabama, USA. GL-karossen är dock förlängd med 29 centimeter, hjulbasen med 15 centimeter.

Utvändigt återanvänds inte en enda karossdel från ML-serien. GL ståtar med helt egna kläder. Interiört känns dock dörrsidor och instrumentpanelen igen från ML. 

Den nya storleken har mynnat ut i ett rejält kupéutrymme. De bilar som Mercedes tar till Sverige har alla utrustats med tre sätesrader, som annars är tillval. 

Man brukar sitta dåligt i dessa extra stolar, speciellt i suv-modeller, men Mercedes GL erbjuder bra komfort. Insteget sker lätt genom en smidig fällning av mittradens ytterplats.

Väl på plats finns gott om utrymme i huvudhöjd och i sidorna. Luftkonditionerade luftblås från taket svalkar sista raden. 

Knäutrymmet kunde dock ha varit bättre. En lyxig detalj är att de två bakre stolarnas ryggstöd fälls elektriskt och helt försvinner under golvet. 

När de bakersta stolarna på detta bekväma sätt har fällts ned har ett gigantiskt lastytrymme skapats. Lastgolvet är 1,31 meter långt, fälls även mittraden är det 2,01 meter. Nackdelen med biltypen är dock den sedvanliga. Lastgolvet är högt, trots att bilen är 1,84 meter hög är höjden i bagageutrymmet överraskande måttliga 88 centimeter.

Men allt inräknat – nog platsar GL i segmentet ”full size”. 

Det fina i kråksången är att bilen trots storleken är lättkörd och relativt personbilsbekväm. Utsikten från förarplatshöjden är formidabel, kanonstolar och luftfjädringen (med nivåreglering) ger bra åkkomfort. Man kan ställa in chassit för ”sport” eller ”comfort”. I sportläget är krängning verkligen minimal, speciellt med tanke på bilens storlek och vikt. Nackdelen är att bilen snarare upplevs som för stötig, med 19-tumsfälgar och 55-profil däck.

Vi provkörde GL 420 CDI, en V8-diesel på 306 hästkrafter. Vridmomentet är besinningslösa 700 Nm. Jag kan inte tänka mig den väg eller last som inte den kombinationen klarar av. Lika imponerande är ljudkomforten, dieselknattret är ett minne blott.

Standard i GL-serien är ”offroadpaketet” som är tillval i ML. Det betyder att föraren kan välja mellan hög- och lågväxel, samt har låsbar differential mellan axlarna och i bakaxeln. Utrustningen gör GL terrängbilskompetent, om inte själva storleken hindrar framfarten.

Prislappen är i sedvanlig Mercedes-tradition rejält tilltagen. Instegsmodellen GL 320 CDI kostar 535 500 kronor. 

Det betyder att merpriset för GL jämfört med ML är 165 000 kronor. Trots prisnivån Mercedes räknar med att sälja ett hundratal GL varje år i Sverige. Absoluta merparten, 85 procent, utgörs av dieselmodeller, trots att den nya vägskatten inte är särskilt mild mot stora dieselmodeller. GL 420 CDI drar 1,16 l/mil vilket innebär en vägskatt på hela 12 127 kronor per år. En rejäl snyting från Rosenbad jämfört med bensinmodellen. GL 450 kostar 3 615 kronor per i skatt.

Förklara det den som kan…

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!