Provkörning av Mercedes GL och Mitsubishi Pajero

Provkörning av Mercedes GL och Mitsubishi Pajero

Mercedes GL 420 CDI

Komfort, kraft, lyxkänsla, utrymmen.

Ryckig automatlåda, tveksamt väguppträdande.

Basfakta

Mercedes GL 420 CDI

Pris 

657 900 kronor.

Motor 

Diesel. 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,0. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 3 996 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 700 Nm vid 2 200-2 600 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift med låsbara diffspärrar mellan axlarna och i bakaxel. 7-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ 

Luftfjädring med nivåreglering, fram dubbla triangelänkar, bak fyrlänkad axel. 

Styrning 

Kuggstång med hydraulisk servo. Hastighetsberoende. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul 

Fälg 8,5 tum, däck 275/55 R19.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 307, längd 509, bredd 192, höjd 184, spårvidd f/b 165/165. Tjänstevikt 2 585, maxlast ca 665, max släpvikt 3 500, taklast 100. Tank 100 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,60, landsväg 0,94, blandad körning 1,18 l/mil. CO2 307 g/km.

*Enligt tillverkaren

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

Terrängkapactitet, utrymmen.

Stötig, rå och bullrig motorgång.

Basfakta

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D

Pris 

449 900 kronor. 

Motor 

Diesel, 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,0. Borrning/slag 98,5/105,0 mm, cylindervolym 3 200 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 373 Nm vid 2 000 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram, bak- eller fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda, lågväxel, spärrbar mellandifferential och bakaxel. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel. 

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter. Antal rattvarv 3,6. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem. 

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 265/60 R18. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 278, längd 490, bredd 188, höjd 190, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt 2 255, maxlast ca 775, max släpvikt 3 300, taklast 100. Tank 88 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,0 s. 

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,31, landsväg 0,91, blandad körning 1,06 l/mil. CO2 280 g/km. 

*Enligt tillverkaren.

 

Expedition Kall stor stark

Mitsubishi Pajero möter stora Mercedes GL-klass i en mäktig duelluppgörelse i kyligt vinterlandskap. Kraftiga minusgrader, dieselknatter och isbarksvägar hör äventyret till när vi tar reda på vem som gör jobbet bäst.

Termometern visar minus 28 grader och på mitt övernattningsrum högst upp i det hundraåriga huset är det tio plusgrader, nästippen är sedan länge bortdomnad. Norrlandsljuset utanför har inte riktigt kommit igång men jag vill inget hellre än att stiga ut i kylan bara för att starta dagen. Egentligen är det längtan till en uppvärmd bilkupé som är starkast, men också känslan av att glida fram i en stor bekväm fyrhjulsdriven terrängbil långt bort från storstadens negativa suv-snack. Ute på landsbygden är framkomlighet korsad med bekvämlighet en trygghetsfaktor. Fortfarande i februari fanns det strömlösa hushåll i det stormdrabbade Sverige. Att åtminstone veta att du med din bil kan forcera snödrivor även om el- och telenätet ligger nere är helt i sin ordning. Eller är det bara en påklistrad fasad? Påpälsad från topp till tå hoppar jag upp i Pajeron. Nattkylan har förvandlat förarsätet till en hård kall stenskiva. Startmotorn går något extravarv, sedan kommer det karaktäristiska dieselknattret. Kvällen före hade vi kört med lågväxeln i, om det var kylan eller konstruktionsfel vet vi i dagsläget inte, men vi vet att vi tvingades köra Pajeron i dryga 10 mil på lågväxel innan systemet tillät oss välja högväxel igen.

Dieselknattret från den skulpterade GL-huven är nästintill tillintetgjort, isoleringen bättre och ljudet mer mullrande än hos Mitsubishi. Kylan har gått hårt åt även den stora Mercedesen. Parkerad över natten i högsta terrängläge låste antagligen en ventil, det dröjde någon timme och ett antal omstarter innan den jättelika GL-karossen sänkte sig till normalt körläge.

Överlevnadsfasaden à la 4x4 har tydliga sprickor således. Nåja, upptinade – både vi och bilarna – spårar vi genom nysnön. Bakom ratten på GL 420 CDI är kungastämpeln inte långt borta (hej Hovstallet, kung Carl XVI Gustav bör omgående få en GL-klass). I stan är uppståndelsen lika påtaglig som i landsorten. En stor-Mercedes är alltid en stor Mercedes. Nyfikna blickar och frågor som duggar tätt är något man får vänja sig vid, GL lär inte bli någon vanlig figur i Sverige. Provbilen kostar i grundutförande 657 900 kronor, extrautrustningen kan lätt skicka iväg priset ytterligare. Ibland fick lådan dock lite tuppjuck viket innebar att de silkeslena växlingarna raskt skiftade till hårdare upp- och nerväxlingar, förmodligen en justeringssak.

Alla stora Mercedes ML-, GL- och R-klass tillverkas i Tuscaloosa, Alabama, USA. ML och GL delar också mycket teknik, 

bland annat är framdörrarna i princip samma. ML-klass heter på intern Mercedesdialekt W164, GL-klass således mer terrängaktiga X164. Skillnaden mot den mer stadsorienterade ML är tydlig, GL erbjuder mycket pondus tack vare storleken och sitt mer kaxiga utseende. Samtidigt vinner GL på att vara baserad ett mer personbilslikt chassi. Sin storlek till trots är GL-klass lätt att handskas med. Tjänstevikt på drygt 2,5 ton märks inte så mycket bakom ratten, tacka den urstarka motorn och det följsamma chassit för detta. I stadstrafik växer klumpigheten tack vare rondöra yttermått, men det tillhör ju bilkonceptet.

Att stiga från GL till Pajero är en klassresa. Och tidsresa – bakåt i tiden. Modellen har nyligen introducerats under pompa och ståt, Mitsubishifolket ansåg att det räckte med en förfining till 75 procent för att kalla bilen ”ny”. Karossen har stukats till rejält, inredningen har fått samma behandling men framförallt har chassit fått sig en rejäl översyn. Tio millimeter bredare spårvidd, förändrad fjädring, stötdämpning och krängningshämmare tillsammans med styvare kaross ska göra bot och Pajero rumsren i de finare salongerna. Trots all teknisk förfining blir jämförelsen med den nästan dubbelt så dyra prov-Mercedesen uppenbar. Pajero är en mer renodlad terrängbil i grund och botten och detta märks med all tydlighet. Sittposition där föraren sitter dikt an mot vänsterdörren, ratt som bara går att tilta upp/ner och den mer än veviga styrningen gör traktorkänslan uppenbar. Undertill är det delvis rambygge och fyrhjulsdrift med spärrbar differential som gäller – kunnigt. Jämfört med tidigare Pajeroversion är nya avsevärt bättre i att förmedla vägkänsla, men ställd mot Mercedes GL är det som sagt klasskillnad.

Pajerons fyrcylindriga radfyra 3,2 DI-D på just exakt 3,2 liter är en långslagig maskin med tillräcklig kraft. Omkörningar går inte i ett huj, däremot finns vridmoment i sega uppförslut och bäst är att manuellt skifta läge i den femväxlade automatlådan för att på så vis nyttja kraften allra bäst. Rakt fram, på bred fin landsväg, är Pajero okej att färdas i. Kraftigt vindbrus från a-stolparna, brummig motorton och dålig sitt-

ergonomi förtar dock långfärdskamratpotentialen. Det går an, men riktigt bra blir det sällan, till det är konstruktionen fortfarande alltför gammal. På minuskontot tillkommer den sidohängda bakdörren som tar skrymmande plats när den öppnas samt reservhjulet som hänger på utsidan och effektivt skär av det mesta av bakåtsikten.

På pluskontot märks främst rejäla och oömma utrymmen, nog så viktigt när det snackas bilar med plats för alla attiraljer som krävs för att upprätthålla de rätta livstilsidealen. Det känns mer rätt att slänga in klätterlinor, skidor med stighudar och surfingbrädor i Pajero-skuffen än i Mercedesens ännu större – och mer inklädda – gap.

Baksätena i dessa jättesuvar visar en del av essensen hos båda bilarna. Mitsubishis lite upprätta ryggstöd går visserligen att luta rejält framåt och bakåt, men till den bekvämlighet som GL-baksätet erbjuder är det långt. Separata klimatzoner och ett fiffigt glastak som släpper in solljuset över de sittande i bakersta raden lättar upp komfortmässigt. Att sista baksätesraden fälls upp eller ner elektriskt via ett knapptryck bygger på känslan av lyx.

Lyx är också att kunna ha råd att köpa och äga bilar av denna storlek. Hög vikt, förbrukning och koldioxidutsläpp gör exempelvis att skattetrycket tär hårt på plånbokslädret. Årsskatten för Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D är 10 710 kronor, för Mercedes GL 420 CDI 12 127 kronor. Bra att ha i åtanke när det diskuteras att dieselmotor är billigare i drift och det enda rätta i en suv. Båda duellanternas relativt höga inköpspriser rättfärdigas ändå av att de känns kompletta inom sina respektive genrer.

Ventilation och värme fungerar överlag snabbare och bättre i Mercedes. I trakten av Dorotea visar yttertempmätaren minus 33,5 grader, med två personer i bilen tvingas vi slå på vindrutedefrostern för att tina bort det tunna isskiktet som bildas på insidan av rutan. Det knarrar i snön när vi kliver ur för att tanka 

bilarna och Mercedes GL känns som en varm borg att stiga upp i igen. Föraren i Pajero har en mer vardaglig känsla, försnacket inne på macken rörde också mest Mercan.

Vi styr söderut, kommer till Mellansverige och väglag med moddiga snösträngar. Att köra på så kallat splitunderlag – med ena hjulparet på asfalt och det andra på snö – sätter antisladdsystemen på prov. När vi provkörde R-klass (TV nr 4/06) anmärktes det på att bakvagnen överbromsade vilket fick bilen att sladda. En häftig inbromsning visar att GL-klass reagerar på liknande överraskande sätt, båda modellerna delar ju samma grundteknik. Pajero slingrar sig också under panikinbromsning, men bibehåller ändå sitt tänkta spårval. Den ståtliga Mercedesen fick sig helt klart en törn i sidan.

Överlevnadsattityden hos dessa båda vagnar skiljer sig således rejält åt, men pris och attityd hos Pajero gör den till bilen som de flesta personer ser sig själva sittandes i. Mercedes GL-klass är och förblir endast för en liten mängd krösusar.

Pajero passar inte alls för högfartskörning till kontinenten så den får stanna hemma i kalla Norrland, där hör den bäst hemma. Mercedes GL 420 CDI lockar däremot till långa oändliga bilresor – fullastad med folk och packning på väg till varma rivieror, öknar eller kanske Samarkand. Bara någon annan står för kalaset.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!