Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Mercedes GLA 200 SE Edition

Snart sju år efter att Mercedes lilla suv GLA lanserades landar andra generationen på svensk mark. Linus Pröjtz provkör den nya bilen runt ett Stockholm i försommarskrud.

Nya Mercedes GLA bygger på höjden, det var klart redan när de första uppgifterna om den nya modellen presenterades sent under fjolåret. Drygt decimetern högre än föregångaren, eller mer exakt 10,4 centimeter högre.

En avsevärd skillnad och det märks direkt när jag första gången ska kliva in bakom ratten. Insteget kunde knapp­ast ha varit enklare och smidigare. Förvisso kliver jag inte upp som i en riktig suv, men ändå. Det här är enkelt och smidigt för jag kliver rakt in och sätter mig. Detsamma gäller vid ursteg, bara att vika ut benen och kliva ur. Hörde jag någon säga fotriktig sko? Då kontrar jag – vad är det för fel med det?

Inredning och förarmiljö känns svalt exklusiv på ett typiskt modernt Mercedes-likt sätt. Foto: Patrik Lindgren

När vi ändå är inne på mått så noterar jag att Mercedes GLA är centimetern kortare än Volvo XC40, den tyska bilen mäter in på 441 centimeter i totallängd (1,4 centimeter kortare än föregångaren) mot 442 för den svensk-kinesiska. Det är ingen slump att måtten är så lika.

Under de senaste par, tre åren har konkurrenterna fått fritt spelrum vilket resulterat i en rejäl uppryckning i klassen. Volvo XC40 är ett sådant exempel där den fräscha känslan snabbt fick gamla GLA att kännas just ­gammal. Riktigt gammal till och med.

Stockholms stadshus tornar upp sig i bakgrunden. Mercedes GLA rullar skönt genom stadstrafiken. Foto: Patrik Lindgren

Axelavståndet för nya GLA mäter 272,9 centimeter, vilket är tre centimeter längre än hos föregångaren. Det är dessutom exakt detsamma som för senaste generation A-klass, med vilken GLA delar den så kallade tekniska plattformen som på Mercedes-språk kallas MFA2.

Vidare så märks en markant bredare spårvidd än tidigare, drygt fyra centimeter bredare vilket nu innebär 161 centimeter både fram och bak. Det borde innebära goda förutsättningar för lugnare gång på vägen, men vi återkommer i fallet.

Den extra decimetern i höjd jämfört med föregångaren märks på formen. GLA sticker upp! Foto: Patrik Lindgren

Vid introduktionen erbjuds två bensinmotorer och tre dieslar. Eller, rättare sagt, det erbjuds två olika bensinmotorer samt en dieselmotor i tre olika effektuttag. GLA 180 d, 200 d och 220 d är alla samma 1 950 kubikcentimeter stora fyrcylindriga turbodiesel med effekt på 116, 150 eller 190 hästkrafter. GLA 200 d och 220 d erbjuds även med 4Matic fyrhjulsdrift. Värt att tillägga är att GLA, trots sin framtoning som suv, i grund och botten är framhjulsdriven.

På bensinsidan har vi dels starkaste versionen GLA 250 (som även erbjuds med fyrhjulsdrift) med tvålitersmotor på 225 hästkrafter och dels versionen som provkörs här – GLA 200 med 1,3-liters ­fyrcylindrig turbomotor kombinerad med sjuväxlad dubbelkopplingslåda. GLA erbjuds bara med just dubbelkopplingslåda och GLA 200 är ensam med sina sju växlar, alla andra versioner har åttaväxlade lådor.

Första intrycket bakom ratten är bra. Inredning och förarmiljö känns svalt exklusiv på ett typiskt modernt Mercedes-likt sätt. Det tyska märket har varit duktigt på att implementera just den känslan i alla sina modeller under de senaste generationsskiftena, vilket nu bär frukt i alla storleksklasser.

Den större skärmen för mediadisplayen (10,25”) är standard i SE Edition. Foto: Patrik Lindgren

Upplägget för GLA följer i stort exakt samma mönster som i A-klass, vilket inte är dåligt. Tvärtom. Den digitala instrumenteringen är tydlig och hela det så kallade MBUX-infotainmentsystemet fungerar bra och är förhållandevis enkelt att hantera. Här märks det tydligt att tekniken redan trimmats in i en rad olika Mercedes-modeller innan den hamnade i GLA, både vad gäller tydlighet och hur systemen sköts via de beröringskänsliga ytorna på ratt och mittkonsol samt röststyrning. A-klass utgör återigen ramverk, så GLA är egentligen ingen ny produkt. Bara en ny form.

Om kritiken är positiv rörande instrumentering och skärmlösningar, så är den lite mer negativ vad gäller sittkomforten. Stolarna är hårda, något vi tidigare märkt hos bland annat Mercedes GLB. De positiva intrycken är att sittställningen blir bra, justeringsmöjligheterna är goda och förlängningsmöjligheten av sittdynan är generös. Men stolsdyna och framför allt ryggstödet upplevs som hårt – för hårt.

Stolarna är i hårdaste laget och erbjuder inte den långfärdskomfort vi hade önskat. Foto: Patrik Lindgren

Vid en kort första körsträcka så upplevs stolen som riktigt skönt stöttande och det hårda upplägget är positivt. Men när vi sitter kvar i bilen och låter milen rulla på, då upplevs stolen för hård.

Förarpositionen är lite högre vilket gör att överblicken framåt är bra och runt om-sikten är, trots den höga midjelinjen och de små glasytorna, förvånansvärt bra även den. Backkameran i parkeringspaketet som ingår i SE Edition fungerar mycket väl, ett vettigt och eftersträvansvärt hjälpmedel då backspeglarna är i minsta laget.

Baksätet har förvisso även det hård dyna och hårt ryggstöd, men utrymmet är magiskt bra tack vare det lägre golvet och den uppskjutna placeringen av framstolarna. Utrymmet under stolen framför är enormt, även med framstolen i sitt lägsta läge. Jag kan enkelt och ledigt röra på fötter och ben, något som kommer att främja långfärdskomfort i baksätet. Men bilens midjelinje är hög och glasytorna mindre, vilket ger sämre sikt ut.

Oceaner av utrymme för benen i baksätet är ett stort plus. Men baksätet är även det hårt. Foto: Patrik Lindgren

När det gäller ljudkomfort är första intrycket att däcken alstrar mycket ljud. Redan i runt 50 km/h hörs däckmönstret tydligt in i bilen, men när hastigheten höjs så ökar inte ­ljudnivån i lika snabb takt. Därför upplevs GLA som relativt tyst i motorvägsfart och det är inte allt. Chassit har en skön förmåga att dämpa bort en stor del av vägens ojämnheter, vilket gör den samlade komforten hyfsat bra.

Styrningen är lätt i känslan, men ändå skönt isolerande. Det finns ett litet mått av känsla tillbaka till ­föraren om vad som händer på vägen och det finns även en behaglig riktningsstabilitet som vi uppskattar. Här märks den positiva effekten av den bredare spårvidden och det längre axelavståndet, det hjälper till att göra Mercedes GLA avslappnad och därmed behaglig även längs de längre etapperna. Fast, återigen så hade något mjukare stolar inte skadat. Då hade det här kunnat bli riktigt bra.

Den 1,3 liter stora fyrcylindriga turbomotorn ska enligt Mercedes ge 163 hästar och 250 newtonmeters vridmoment. Receptet med en liten turbomotor hittar vi hos många tillverkare i dag och Mercedes har fått det att fungera mycket bra. Turboingreppet märks knappt, det är först vid full gas eller när vi släpper på gasen och hör det karakteristiska ljudet när övertrycket släpps ut, som turbotekniken ger sig tillkänna.

När lastutrymmet är mindre spelar praktiska lösningar såsom 40/20/40-delning desto större roll. Foto: Patrik Lindgren

I övrigt är det en skönt flexibel kraftutveckling som vi bjuds på i GLA 200 och kombinationen med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan fungerar väl. I vissa fall låter maskinen lite mer än väntat, inte minst vid tomgång då vi även märker vibrationer från motorn som skickas vidare i bilen. Men det är ett undantag från en i övrigt väl fungerande mekanik.

Att kliva ur Mercedes GLA är med en delvis kluven känsla. Jag gillar bilen på de flesta sätt. Den upplevs välbyggd, går mycket trevligt på vägen då den erbjuder både ett lugn i uppträdandet och en lätthet i hur den rör sig. Den är bra stötdämpad och ganska tyst i kupén. Utrymmet i baksätet är klassledande, men förarstolen borde vara skönare att sitta i. Det är ju trots allt där du kommer att spendera mesta tiden som bilägare.

Priser för nya Mercedes GLA

Bensin

GLA 200 SE Edition 329 900 kronor

GLA 250 397 900 kronor

GLA 250 4Matic 417 900 kronor

Diesel

GLA 180 d 339 900 kronor

GLA 200 d 352 900 kronor

GLA 200 d 4Matic 372 900 kronor

GLA 220 d 389 900 kronor

GLA 220 d 4Matic 409 900 kronor

Mercedes GLA 200 SE Edition

Pris: 329 900 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,6:1. Borrning/slag 72,2/81,4 mm, cylindervolym 1 332 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 620–4 000 r/­min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R18.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 273, längd 441, bredd 183, höjd 161, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång upg. saknas. Tjänstevikt 1 555, maxlast 455, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 435-1 430 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,7 s, toppfart 210 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,67 l/mil. CO2 151 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas i upp till 30 år vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

Skatt: 5 227 kronor per år de första tre åren. Därefter 1 240 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Volvo XC40 T3 Momentum Advanced automat

En centimeter längre, lika stark bensinmotor och åttaväxlad automatlåda i hyfsat välutrustad utförande. XC40 T3 tilltalar, men blir något dyrare.

Pris: 348 000 kronor.

Foto: Fabian Kirchbauer

BMW X2 sDrive 18i

För i stort sett samma pengar som för GLA får du en tio hästar svagare X2 med manuell låda, automatlåda kostar 18 600 kronor extra.

Pris: 332 100 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!