GLE Coupé är tänkt som det snygga alternativet till vanliga GLE, för den som mer bryr sig om form än funktion.

Provkörning av Mercedes GLE 450 AMG 4Matic Coupé

Mercedes har döpt om röran av suvmodeller. ML blir GLE, och den stora nyheten är coupémodellen GLE Coupé som kommer att ge BMW X6 en tuff match.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vi har nog alla sett hur killar i djurvärlden bröstar upp sig för att tända en gnista av begär hos motparten. Påfågelhannar breder ut sina tjusiga stjärtfjädrar till en bred, regnbågsskimrande plym. Klart påfågelstjejerna blir till sig.

Men hur gör djur som saknar dessa förutsättningar? Igelkottskillar i sena tonåren som förmodligen tänker på igelkottstjejer dag ut och dag in, hur får de igelkottan att vända sig om? De har inget språk, det finns inga raggningsrepliker i igelkottsvärlden som får brudarna till lövhögen.

Men en igelkott är trots allt ganska söt. Tänk på mördarsnigeln, som är så motbjudande att ingen i trädgården kan tänka sig en framtid tillsammans med honom, inte ens de av samma art. De borde faktiskt inte existera, men gör det ändå. De är nämligen tvekönade och gör sig själva på smällen.

Osökt kommer jag att tänka på den nya bilen jag kör, Mercedes GLE Coupé. Hur ska den hitta kunder? Vem i all sin dar vänder sig om efter typ på 2 220 kilo med två meter breda höfter?

Ändå är det utseendet som ska få kunderna på fall. GLE Coupé är tänkt som det snygga alternativet till vanliga GLE, för den som mer bryr sig om form än funktion. Mercedes motsvarighet till BMW X6 och möjligen Range Rover Sport. För den som inte har hängt med i Mercedes nya terminologi så ska det sägas att GLE är en mild facelift av gamla ML.

Mikael Stjerna får lyfta ­bagaget en meter vid i lastning. Bra ­träning, det behöver han!

Du förstår säkert vid det här laget att jag inte gillar de svulstiga formerna på GLE Coupé. Om biltypen hade några praktiska eller körmässiga fördelar hade man kunnat vara mer förlåtande. Men en bil som är två meter bred är rent ut sagt plågsam att hantera i de flesta europeiska städer, garage och parkeringsrutor.

Bakåtsikten är ett skämt och backkamera är ett måste. Även frontkamera finns som tillval, en kamera som ser 180 grader åt sidorna och även kan titta ner i backen så man kan se vems hund man nyss körde över.

Invändigt borde en bil som är 4,9 meter lång och 1,72 meter hög bjuda på en ocean av utrymmen. Men icke. Det här är ju en crossover, en kombination av två biltyper som är absolut usla på att tillvarata yttermåtten. Den har coupémodellens sämre takhöjd och suv-modellens höga lasthöjd. Tröskeln till bagageutrymmet är i höjd med min höft, drygt en meter över marken.

Men när jag har fått in min väska och klättrat upp i cockpit – ja, då är det ganska trivsamt att ge sig ut på en långresa i instegaren GLE 350 diesel för 678 000 kronor. Fjädringen sväljer guppen fint, och kanske hjälper det en smula att bilarna jag kör är utrustade med luftfjädring. Bilen är tyst, kränger inte mycket i kurvorna och styrningen är bra. En viss klumpighet finns i dock karossrörelserna, det går inte trolla bort vikten. Körintrycket gäller även GLE 450 AMG som kostar 776 000 kronor och är något fastare i hullet och fram är skodd med 275/45-däck på 21-tums fälgar. Bak sitter extrema lågprofildäck i storlek 315/40. Däcken ser ut att vara påmålade med ett lager inte alltför tjock svart målarfärg direkt på fälgen. Trots det är fjädringskomforten hyfsad.

Jag kan välja mellan fyra olika körprogram i AMG-modellen. Vinter, komfort, sport och sport+. Sportprogrammen ger senare växlingar och betydligt mer motorljud. V6-an ryter till vid minsta gaspådrag och ger du full gas kan den skyffla iväg åbäket 0-100 km/h på 5,7 sekunder. Lådan växlar vid 6 300 varv, fortare än du hinner knäppa med fingrarna.

Är det inte nog så finns toppversionen GLE 63 S Coupé på 585 hästkrafter och med 4,2 sekunder noterat i sitt CV. Coupékunden betalar för övrigt 61 000 kronor extra jämfört med vanliga GLE.

Visst är det en prestation att få dessa enorma klumpar så kvicka och körbara som de är. Men att man kan stå ut med dessa former – och dessutom betala extra för dem – är mer än jag kan begripa. Vem sitter på stjärnkrogen och beställer lite av allt på menyn, serverat i en röra på en extra stor tallrik? Inte jag.

Bilens designer Volker Leutz tycker förstås annorlunda och han förklarar för mig att det är djupt rotat i oss människor att tycka om den biffiga, muskulösa designen. Reptilhjärnan i oss bestämmer.

Kanske har han rätt. Många tycker bevisligen annorlunda än jag (inte minst min hustru).

Och ska jag vara helt ärlig så är förstås en coupéklump på GLE-bas mer praktisk än en renodlad sportcoupé. Allt beror på vad man jämför med.

Föregångaren i segmentet, BMW X6, har – om än inte i Europa men väl i USA – blivit en stor framgång. En marknadsföringschef hos BMW förklarade tänket för mig en gång.

”Vi vet att den delar folk i två läger. Antingen hatar man den eller så älskar man den. Men det är tillräckligt många som älskar den för att det ska bli en bra affär.”

Det är den framgången som förklarar Mercedes inträde i segmentet. I år med GLE Coupé, och nästa år med GLC Coupé, efterträdaren till gamla GLK. Mercedes kommer förmodligen att ta en rejäl bit av suvcoupé-kakan till BMW:s förtret.

Mercedes–Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupé

Pris

776 000 kronor, säljs nu, första kundleverans september. (GLE 350d 678 000 kronor)

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88,0/82,1 mm, cylindervolym 2 996 cm3. Max effekt 367 hk (270 kW) vid 5 500-6 000 r/­min, max vridmoment 520 Nm vid 1 800-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Eldriven servo. Vändcirkel 11,8 m.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 10 tum, bak 11 tum, däck fram 275/45-21, bak 315/40-21.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 490, bredd 200, höjd 172, spårvidd f/b 166/167. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 220, maxlast 660, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 93 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 720 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,89 l/mil. CO2 209 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år om service alltid har utförts på auktoriserad verkstad, assistans 2 år.

 

Skatt

2 516 kronor per år.

Rivaler

BMW X6 35i

Klockren konkurrent till GLE coupé. Lika stor, lika klumpig, lika svårparkerad. Dieselversionen X6 30d med 258 hk kostar 643 000 kronor.

Pris: 658 000 kronor.

 

Range Rover Sport 3,0 Supercharged

Range Rover Sport fick Evoque-liknande drag vid generationsskiftet 2013. Något mindre än Mercedes GLE Coupé och betydligt stramare linjeföring. Avancerat fyrhjulsdriftsystem.

Pris: 638 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr