Provkörning av Mercedes GLK 220 CDI

Provkörning av Mercedes GLK 220 CDI

Mercedes mellanklass-suv GLK kommer nu med motorn de flesta kunder väntat på. Den fyrcylindriga dieseln. Tillräckligt stark, tillräckligt snabb, och tillräckligt snål. En kanonmotor i en trevligt paketerad bil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Fram tills nu har Mercedes nya mellanklass-suv GLK endast funnits med sexcylindriga motorer. Två bensinare och en diesel. Fina motorer alla tre, men kanske onödigt stora, starka och dyra.

Nu har den motor kommit som Mercedes räknar ska bli bästsäljaren – vilket troligtvis är helt rätt tänkt. 

 Mercedes GLK 220 CDI 4Matic Blue­Efficiency är det långa namnet, och den drivs av en fyrcylindrig diesel på 2 143 cm3 som ger 170 hästkrafter och 400 Nm. En motor som känns alldeles tillräcklig. Stark och tyst. Som standard växlas den av en skönväxlande sjustegad automatlåda – 7G-Tronic och bilen är permanent fyrhjulsdriven.

 Provkörningen går från Malmö till Stockholm, alltså mestadels motorväg. GLK är riktigt behaglig att åka i och att köra. Chassit är adaptivt med stötdämpare som ställer in sig efter underlag och körsätt. Bilen går dessutom tyst med ett minimalt oljud från däcken. När farten kommer upp i sisådär 140 km/h börjar det brusa lite om backspeglarna, och då vill motorn också ha runt en liter per mil. 

 Väl hemkommen flänger jag runt lite på småvägar också. GLK känns spänstig, har lite tung men bra styrkänsla och går förtroendeingivande utan att på minsta vis kännas sportig. Skönt att slippa.

mercedes GLK 220 CDI

Pris

379 900 kronor.

Motor

Diesel. Längsmonterad R4, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83/99 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) mellan 3 200-4 800 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 400-2 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och tre länkarmar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. ABS, EBD. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/60 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 453, bredd 184, höjd 168, spårvidd f/b 156/159. Markfrigång 30. Tjänstevikt 1 845, maxlast cirka 650. Släpvikt 2 000 med BE-kort, 1 000 med B-kort. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning 0,69 ­l/mil. CO2 183 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr