Provkörning av Mercedes GLK 320 CDI 4Matic

Provkörning av Mercedes GLK 320 CDI 4Matic

Medan andra satsar på sportighet och mångsidighet med kurviga linjer är GLK en kantig sak som inte bangar för en skogsutflykt. Frågan är om någon behöver mera suv än så här.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kompaktsuv premium – beteckningen för dagen i bilvärlden. Medan stora törstiga stadsjeepar står osålda i bilhallar och innanför fabriksgrindar räknar Mercedes med att marknaden för mellanstora premiumsuvar ska tredubblas under det närmaste året. I siffror innebär det en ökning från 100 000 till 300 000 bilar – bara i Europa. Och i Nordamerika lär utvecklingen inte bli mindre dramatisk. Men trots att GLK är livsviktig för Mercedes på USA-marknaden byggs den till skillnad från ML och GL inte där utan i Bremen.

 Drivkrafter bakom denna ”downsizing” är naturligtvis miljödebatten och de skenande bränslepriserna. Kompaktsuven utmålas av PR-makarna som ett sportigare och smidigare alternativ till de mer machobetonade jättesuvarna. Och det tuggas det om även när det gäller Mercedes GLK. En dynamisk, körglad och bekväm bil med mycket karaktär. När man har sagt det plockar man fram esset ur rockärmen.

 – Tanken är att GLK ska vara bäst i klassen i terrängkörning, säger Ralf Bicker, som har ansvarat för hjulupphängningen i GLK.

 Bilens storlek innebar att man fick ta fram ett större hjulupphängningspaket till GLK än i C-klass. Bland annat för att spara vikt är framaxel, bakaxel och styrstång smidda i aluminium. Självklart är gasstötdämparna betydligt längre i GLK.

 Modellen ska skilja sig från mängden och den ambitionen syns i formgivningen. Den kantiga karossen med sina korta överhäng ska ge ett lite kärvt men samtidigt självmedvetet intryck. Självförtroendet understryks av den stora ”här-kommer-jag”-grillen. Karossformen för det goda med sig att alla åkande ser utmärkt åt alla håll. 

 Även interiören är kantig. Instrumentpanelen, som är speciellt framtagen för GLK, är uppdelad i boxformade sektioner. Instrumenteringen känns igen från C-klass.

 Sätena har lagom skålning och bra med stöd för lår och ryggrad tyckte jag, som är storväxt (190 cm). Baksätet, som är lätt att fälla, har ett ovanligt långt ryggstöd och överdådig takhöjd. Sitter en riktigt lång person där fram kan det dock bli trångt för baksätesresenärens fötter. 

 Bagageutrymmet är mer ordinärt, men det är lätt att glömma att det är en mellanklassare på 4,53 meter vi rör oss med. 

 GLK finns både med och utan sportfjädring. Det senare innebär att chassit är sänkt med två centimeter och att fjädringen är lite styvare. Det finns även kosmetiskt sport- och offroadpaket.

 Alla modeller får sjuväxlad automatlåda som standard och kan växlas med hjälp av paddlar vid ratten. Mercedes har skickat med en hel del godis som standard och i sina baspaket vilket gör att prisnivåerna (380 000–440 000 kronor) för de fyra versionerna av GLK faktiskt inte ter sig så saftiga. 

 Precis som i C-klass ingår en del säkerhetsutrustning i baspriset – dock inte PreSafe och sidokrockkuddar i baksätet. För eluppvärmda spolarmunstycken får man också betala extra. 

 Vi körde mestadels GLK 320 CDI med den större dieselmotorn under huven. Bottendraget är omvittnat från modellsyskon. Från 1 600 till 3 000 r/min finns det hur mycket kraft som helst. Det maximala vridmoment har jämfört med C-klass höjts 30 Nm till 540 Nm.

 I övrigt förefaller GLK vara väl hopskruvad och ljudisolerad. Chassit är följsamt. Bilen understyr milt genom kurvorna med förtroendeingivande grepp och utan besvärande krängning. Den längre fjädringsvägen jämfört med C-klassen innebär inga problem. Styrningen är dock inte särskilt direkt och känslig, vilket kan störa körglada kunder.

 Den intressantaste GLK-versionen för svensk del är 220 CDI som börjar säljas i april. Med baspriset 379 900 kronor blir den instegsmodellen i GLK-programmet. Versionen har en helt nyutvecklad dieselmotor på 2,2 liter och 170 hästar, en motor som är en revolution, enligt Mercedes. Objektivt är det kanske rimligare att kalla den en ny generation common rail-diesel med dubbelturbo.

 Det innebär piezoelektriska insprutare som trycker in bränslet i förbränningskammaren med 2 000 bars tryck, hög kompression och dubbla avgasturbo, ett kort och ett långt rör, som med högt laddningstryck återför avgaserna. För att klara kommande avgasnormer har Mercedes hängt på en vätskekyld EGR, Exhaust Gas Recirculation, som optimerar avgasreningen. 

 Vi på Teknikens Värld fick över ett halvår före produktionsstart möjlighet att under en kort provslinga bekanta oss med 220 CDI. Prestandan kan naturligtvis inte mäta sig med 320 CDI, men bilen är hyfsat pigg upp till 3 000 r/min tack vare det kraftfulla vridmomentet på 400 Nm. Men ljudet var lite knattrigt på vår förseriebil.

 Mercedes kallar versionen 220 CDI BlueEfficiency, vilket ska antyda en miljövänlig profil. Mercedesfolket framhåller gärna den blandade förbrukningen på 0,69 liter milen. Men Audi Q5 har ju redan lagt sig på 0,67. 

 Vi hann även med en kort etapp på motorväg med GLK 350, som med sin stora bensinmotor på 3,5 liter och 272 hästar visade en mer varvvillig sida av Mercedes nya kompaktsuv. Bilen ville gärna mäta sig med väns­terfilens illrar på autobahn, men personligen trivdes jag bättre i den coola men kraftfulla 320 CDI. GLK 280 (kostar från 419 900 kr) fanns tyvärr inte tillgänglig vid provkörningstillfället.

 Hur är det då med terrängegenskaperna? Tack vare markfrigången på anständiga 20 centimeter och 4Matic-teknik är de faktiskt riktigt hyggliga. GLK har konstant fyrhjulsdrift med fördelningen 45/55 mellan fram- och bakaxel. Börjar ett hjul slira fördelas kraften till dem som har fäste. Detta fyller de flesta behov, kunde vi konstatera när vi avverkade en offroadslinga, i synnerhet om man väljer till offroad­paketet med anpassat växlingsprogram, bromskontroll i nedförsbacke och kompass. Fyrhjulsdriften, de korta överhängen och de kraftfulla dieselmotorerna borde borga för goda dragbils­egenskaper.

 Ryktet säger att Mercedes ska släppa även en bakhjulsdriven GLK, men den lär i så fall hamna i USA. Där ligger GLK nog helt rätt i tiden. 

 Här i Sverige blir frågan om GLK:s egensinniga design och allsidighet betalar sig. Konkurrensen blir stenhård: BMW X3, Audi Q7, Volvo XC 60 och kommande Saab 9-4X, bara för att nämna några kombattanter i denna nya klass.

 Sett i det ljuset kanske det inte är fel att gå mot strömmen.

Mercedes GLK 320 CDI 4Matic

Pris

439 900 kronor.

Motor

6-cyl längsmonterad dieselmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,7. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 2 987 cm3. Max effekt 224 hk (165 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 540 Nm vid 1 600–2 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, konstant fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Fram tre länkarmar, McPherson. Bak multilänkaxel

Styrning

Kuggstång. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ABS och BAS.

Hjul

Fälg 7,5, däck 235/60 R17

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275,5, längd 452,5, bredd 184, höjd 168,5, spårvidd f/b 157/159. Tjänstevikt 1 880, maxlast ca 620, max släpvikt 2 000. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 220 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,5 s.

Bränsleförbrukning*/Miljö

Stad 1,03, landsväg 0,65, blandad körning 0,79–0,84

l/mil. CO2 208–220 g/km. 

Skatt

Cirka 6 000 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!