Foto: Daniel Maurer

Provkörning av Mercedes GLS 400 d 4Matic

Ju större, desto bättre. I vissa delstater i USA vimlar det fortfarande av fullstora suvar och pickuper, elbilar är det ont om. Där om något finns den rätta kontexten för biltyper som nya Mercedes GLS. Vi provkör nya 7-sitsaren genom ett ensligt och vackert Utah.

Vyerna är bedövande vackra, det är som landskapsmålningar som avlöser varandra.­ Miljöerna runt vinterolympiastaden från 2002 Salt Lake City i Utah är som en mix av svensk landsbyggd, fjällterräng och schweiziska alper. Allt i ett, på samma gång, hela tiden. Tänk dig cowboys, indianer och familjen Macahan så vet du vad jag talar om.

Verktyget för dagarna två att korsa detta bedårande landskap är nya Mercedes X167 – i folkmun kallad GLS. Bilen som är drygt 5,2 meter lång bygger på senaste GLE, de båda modellerna sätts samman i samma fabrik i Tuscaloosa, Alabama, där Mercedes haft tillverkning sedan 1997 och premiären av första generationen ML. Faktiskt var Daimler-Benz nytillträdde styrelseordförande svensken­ Ola Källenius fabrikschef over there till en början och har sen gjort en ­fullödig karriärstegsklättring för att nå nuvarande topposition.

Bakom ratten är det trivsamt, så länge du läst in dig på det något komplicerade gränssnittet MBUX.

På förarplats i GLS är det samma sits som hos GLE vilket innebär en trevlig och kompetent arbetsplats. Men det kräver att du inte är teknikfientlig eftersom Mercedes egna gränssnitt MBUX kräver att man interagerar via pekskärm och touchplatta. När man väl lärt sig systemet är det intuitivt med enkla kommandon. Men inlärningströskeln är högre än med helt analog knappuppsättning – tack och lov har Mercedes valt att behålla vissa grundfunktioner via taktila knappar samt vred.

2006 kom första Mercedes GL som var en förlängd version av ML/M-klass. Då baserades även den sportiga mpv:n R-klass på samma teknik. I samband med att Mercedes gjorde om i sin namnpolicy och nomenklatur när ML blev GLE skiftade även GL namn till GLS. ”GL” står för tyskans Gelände (natur/terräng) och ”S” för Sonderklasse, det som i dagligt tal kallas S-klass.

Hela 5 207 millimeter lång slår GLS svenskfavoriten Volvo XC90 (längd 4 953 mm) med 25,4 centimeter. Foto: Daniel Maurer

Utmanarna till Mercedes GLS går att räkna på ena handens fingrar. Sprillans nya BMW X7 prickar säkert in alla kategorier som GLS kan, vidare är Range Rover Vogue LWB och Bentley Bentayga direkta konkurrenter trots att de två sistnämnda britterna saknar tredje sitsraden samt har prislappar uppe i det blå. Nya GLS 350 d 4Matic startar på 862 900 kronor och innehåller förutom 3,0-liters rak sexcylindrig dieselmotor på 286 hästkrafter, 9-växlad G-Tronic-låda och hyfsad grundutrustning även sju sittplatser som standard.

Fullvuxna ryms på tredje raden längst bak men Hans Hedberg (185 cm) sitter hellre på baksätet i mitten.

Sittkomforten blir bättre ju längre fram i GLS man sitter. Sista raden är godkänd om mittensätet skjuts fram något men fortfarande passar tredje sätesraden bäst som lekstuga för barn. Men Mercedes själva hävdar att passagerare upp till 194 cm trivs bra, tillåt mig tvivla efter min egen personliga provsittning.

Via totalt elva USB-portar går det att ladda samtliga passagerares mobiler och paddor som behövs på den vida färden, eventuell rastlöshet motas enkelt bort. Beställer du Executive-paketet för baksätet (+55 000 kronor) ingår 5-zons Thermotronic och dubbla kaptens­fåtöljer ersätter tresitssoffan i mitten. Stolarna är av samma typ som framsitsarna och går att få med massage- och kylfunktion, nästan så att man hellre vill sitta där än framme vid ratten. Med fullt uppkopplat infotainmentsystem är det mer av Business Class än GLS-klass där bak.

Svenskättlingen ”Sparky” gillar Mercedes nya diligens, även om han helst föredrar att råna ånglokståg.

I hålan Soldiers Hollow råkar jag på Bruce ”Sparky” Jensen som är från grannsamhället Midway. Här hölls flera av längdskidåknings­tävlingarna under vinterolympiaden i Salt Lake City år 2002. Cowboyklädd som en typisk tågrånare underhåller ”Sparky” barn på lediga stunder, före pensioneringen var han lärare i engelska och franska när han inte hjälpte familjen med boskapsskötseln eller skogsbruket. Men i dag alltså tågrånare – utstyrd med hagelbössa, Colt-revolver och snusnäsduk. Liksom många i Midway är han svenskättling, ”our familyname was Lundin”. Nybyggarna, mestadels från Skandinavien och Schweiz, kom med den nybyggda järnvägen i slutet av 1860-talet.

När jag berättar att GLS tillverkas i Alabama lyfter Bruce på sitt ena buskiga ögonbryn och ger tummen upp, USA-ursprunget betyder mycket för en man med djupt rotat jänkehjärta. Vinkar bye-bye till ”Sparky” och tutar med signalhornet precis innan hans tåg rulla in på den soldränkta stationsplattformen. Jag är säker på att barnen ombord fick en minnesvärd rånarupplevelse.

Flexibel som få. 2,5 kubikmeter last ryms som mest. Eller grannskapets alla barn på väg hem från utflykt.

Drivlinan 350 d saknas vid provkörningstillfället men den liknande 400 d (samma 3,0-liters grundkonstruktion) med exakt samma förbruknings- och utsläppssiffror men med höjd toppeffekt till 330 hästkrafter visar GLS upp de rätta musklerna. Sätter till och med bensinarna – den raka treliterssexan ”450” (ej för västeuropa) samt den maffiga 4,0-liters V8:an ”580” – på plats. Den senare har 48-volts mildhybridsystem för att mildra både koldioxidutsläpp och bensinnotorna.

Elektrisk fällning av samtliga baksäten som styrs via enkla knapptryck förenklar vardagen.

Med 48-voltssystemet kan man även beställa E-Active Body Control med Road Surface Scan and Curve vilket gör att karossroll uteblir helt när detektorer läser av marken framför bilen för bästa stabilitet och gång. Nästan som att åka på en flygande matta. Fint balanserad styrkänsla och hyfsat god överblick bidrar till att GLS inte uppfattas som alltför otymplig trots rejäla yttermått och hög tjänstevikt.

Mercedesfolket på plats i USA påtalar ”SUV” mesta hela tiden när GLS diskuteras men när jag granskar typningsskylten från Tuscaloosa-fabriken är det stämplat in ”MPV”, vilket egentligen stämmer bättre på konceptet. Men suv-epitetet säljer bättre än familjebuss-dito.

Teknikens Världs egen ”Sparky” – ”Gnistan” Hedberg – dagdrömmer sig bort om att få råd med sin egen GLS.

Framkomlighet är också ett mått på komfort och GLS gör inte bort sig på den snitslade 4x4-leden som löper över vilda västern-terrängen. Det långa axelavståndet försvårar vissa knixiga passager över skarpa krondikeskrön, har man specialbeställt Off Road-paketet ingår förhöjd markfrigång (upp till 30 cm) och vadningsdjup på hela 60 cm. Plus underkörningsskydd under motorns vitala delar. Ett paket jag personligen skulle ha beställt till ”min” Mercedes GLS – om jag hade råd att köpa en, vill säga. En verklig familjebilsdröm.

Tre frågor

Dr. Rüdiger Rutz – ansvarig testchef Mercedes GLS.

Är nya GLS enbart en förlängd GLE?

– Nej, vi har anpassat chassit hos GLS för bästa komfort i första hand. GLE ska spela fler roller som sportig, bekväm samt vara mer dynamisk. GLS är suvarnas S-klass!

Men tredje sätesraden är exempelvis inte lika rymligt som hos Volvo XC90?

– Den rejäla skjutmånen hos andra sätesraden bestämmer komforten längst bak. Är man storvuxen rekommenderas vår större GLS, men även GLE går att beställa med ett extra ”nödsäte” längst bak.

Nämn en ny unik finess hos GLS!

– Vi har programmerat in funktionen Car Wash Mode som anpassar bilen för biltvätt genom att fälla in backspeglarna, ventilationen i återcirkulation och vindrutetorkarna stängs av. Bland annat. En verklig komforthöjare!

Mercedes GLS 400 d 4Matic

Pris

902 900 kronor, säljstart nu. Första leverans sista kvartalet 2019.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 2 925 cm3. Max effekt 330 hk (243 kW) mellan 3 600-4 000 r/­min, max vridmoment 700 Nm mellan 1 200-3 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring fram och bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,5 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 275/55 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 314, längd 521, bredd 196, höjd 182, spårvidd f/b 167/169. Markfrigång 18. Tjänstevikt ca 2 490, maxlast ca 760, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 90 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 355-2 400 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,3 s, toppfart 238 km/h.

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Blandad körning 0,76 l/mil. CO2 201 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

13 544 kronor per år de tre första åren, därefter 5 307 kr/år.

Rivaler

BMW X7 xDrive30d

Även BMW vill vara med i största suv-klassen. Rak sexcylindrig 3,0-liters dieselmotor på 265 hk stämmer fint men den omtalade ”sportiga” BMW-känslan är som bortblåst. Stora yttermått (cm) L/B/H: 515/200/181.

Pris: 859 800 kronor.

Volvo XC90 B5 AWD

CO2-utsläpp är nu 154 g/km (NEDC) alternativt 179 g/km (WLTP). Interiört märks det inte mycket av att XC90 är en halv storlek mindre än GLS. Kompakta yttermått (cm) L/B/H: 495/201/178.

Pris: 649 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!