Mercedes ML 270 CDI

Provkörning av Mercedes ML 270 CDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Längsmonterad rak 5-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, common-rail 

direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 18. Borrning/slag 88/88,4 mm, 2685 cm3. 163 hk (120 kW) vid 4200 r/min, 370 Nm vid 1600-1800 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-stegs 

automatlåda. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Fjädring/hjulställ

Fram torsionsfjädring och dubbla bärarmar. Bak skruvfjädring och dubbla bärarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 8 tum, däck 

255/60 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 464, bredd 184, höjd 182, spårvidd f/b 156/156, markfrigång 20. Tjänstevikt 2175, maxlast 625, släpvagnsvikt 3365. Tank 83 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 11,9 s, toppfart 185 km/h.

Förbrukning*

Stad 1,25, landsväg 0,77. blandad körn. 0,94 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Terrängbilen som föredrar motorväg

Med 270 CDI-motorn klara Mercedes ML över 100 mil mellan tankningarna. Om du håller dig på motorvägen är det dessutom behagliga mil.

Med 83-literstanken, cd-växlaren och alla sju mugghållare fyllda ger vi oss av i Mercedes ML 270 CDI. Sju personer (två barn och fem vuxna) får plats - bilen är nämligen utrustad med en tredje sätesrad för 9900 kronor. Vi har fått lämna de flesta väskorna hemma eftersom bara en strimma bagageutrymme återstår med sätena på plats. Pass och kreditkort, en tandborste till alla samt en sitar ryms i alla fall och vad mer behöver man? 

Med farthållaren inställd på laglig motorvägsfart går ML mycket tyst och bekvämt, bara ett lätt dieselsurr hörs från motorn, hjulställen sållar effektivt bort vägljud och mindre ojämnheter. Gången är stadig och trots att det blåser en del känns det inte i bilen. Det är under dessa omständigheter Mercedes USA-byggda SUV med minsta dieselmotorn är som allra trevligast.

I andra situationer, till exempel vid omkörningar på landsväg känns det att motorn har en hel del att släpa på. Den femcylindriga common-raildieseln på 163 hk är en trevlig motor, känd från åtskilliga andra Mercedesmodeller och på senare tid har även Chryslers kunder fått njuta av den i bland annat Jeep Grand Cherokee (provkörd i nummer 13/02). Det finns gott om kraft i botten - maximalt vridmoment nås redan vid 1600 r/min, dessutom är aggregatet riktigt varvvilligt, vid 3000 r/min kommer en extra kick och sedan spurtar den upp mot rödmarkeringen. Kopplad till Mercedes femstegade automatlåda fungerar motorn ypperligt i exempelvis C270 CDI men i M-klassen får den som sagt en lite väl stor uppgift. 

M-klassen har funnits sedan 1997 och genomgick en smärre uppdatering i höstas i ett försök att tysta den tidigare kritiken mot modellen. På den första generationen anmärkte vi och andra på den taffliga detaljkvaliteten, den billiga känslan i reglage och inredningsmaterial och den allmänt klumpiga framtoningen. Den kändes inte som en Mercedes helt enkelt. 

Generation två känns betydligt bättre men fortfarande är inte detaljarbetet hundraprocentigt, det gnekar och gnisslar lite här och där. 

Inte heller designen känns lika väl genomtänkt som i andra Mercedesmodeller, framför allt inte på insidan. Vitala reglage som det till bakrutetorkaren får man leta efter på mittkonsolen, där massor av knappar sitter utspridda. Reglagen till elstolen sitter undanskymda på sittdynans yttersidor och den begränsade färddatorn sitter uppe vid backspegeln. 

Ratten går endast att justera i höjdled och förarstolen är i mitt tycke för högt placerad, vilket gör att jag (183 cm lång) kommer för nära taket och vindrutan. 

I stan är överblicken god men i gathörnen känns det att det är en tvåtonnare som ska ändra kurs. På dålig väg märks det tydligt att bilen är tänkt för släta highways, färden blir hoppig.

Men vi håller oss på motorvägen och efter 50 mil är tanken fortfarande halvfull. När det börjar krävas paus och mat bakifrån fiskar vi i stället fram mer läsk och lite chips ur facket mellan stolarna. Bilen ska ju klara 107 mil på en tank.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!