Provkörning av Mercedes ML 280 CDI

Provkörning av Mercedes ML 280 CDI

Att kalla M-modellen för ekonomisk vore som att kalla Sveriges klimat för behagligt. Men med mindre dieselmotor behåller du alla kvaliteter och får lite mer kvar i plånboken.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nyheten sitter alltså under huven. Eller egentligen i motorns styrbox. Det är nämligen samma tre liters V6-diesel som i 320 CDI. Skillnaden är att i stället för 224 hästkrafter vid 3 800 r/min så ger nykomlingen 280 CDI 190 hästkrafter vid 4 000 r/min.

 Det allra viktigaste för en så här stor och tung pjäs – 2 185 kilo i tjänstevikt – är så klart vridmomentet. Och 440 newtonmeter från 1 400 till 2 800 varv per minut knuffar iväg hela härligheten rätt bra. För visst är det rätt härligt att susa fram i lagom rask takt längs svenska motor- och landsvägar i M-klass. Fjädringen hänger med och gör framfarten odramatisk även på tjälskadade norrlandsvägar. Det förklaras delvis av att 17-tums hjul är standard, att byta till större tillför endast skada på både hushållsekonomin och komforten.

 Under provkörningsperioden kördes bilen både på gränsen till tom samt fullpackad med fyra vuxna och bagage för ett halvt regemente.

 Den ökade vikten medförde inga större skillnader varken motor- eller chassimässigt. Enligt Mercedes ska bränsletörsten begränsa sig till 0,91 liter per mil och även om färddatorn visar ett genomsnittsvärde om 0,99 liter per mil efter åtskilliga mil, mest på landsväg men fullastad, så måste det klassas som väldigt bra.

 521 000 kronor är så klart hutlöst mycket för en familjetransportör, visserligen utrustad med fyrhjulsdrift och slösande komfort, men det är knappast ekonomiskt. Tittar man på syskonen så kostar några fler hästkrafter och mer vridmoment ur samma motor 27 000 kronor mer i 320 CDI. 

 Bensinversionen 350 för 542 000 kronor vill vi inte ens titta åt med tanke på bränsleförbrukningen. Med Mercedesmått mätt känns därför M 280 CDI som rena sparbössan eller åtminstone en fläkt av västan.

Mercedes ML 280 CDI

Pris

521 000 kronor

Motor

Diesel. V6, längsmonterad med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym 2 987 cm3. Max effekt 190 hk vid 4 000 r/min, max vridmoment 440 Nm från 1 400 till 2 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatisk växellåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och gasdämpare, fram och bak. Dubbla tvärlänkar fram och bak.

Styrning

Kuggstångsstyrning, hydraulisk, vändcirkel 11,6 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 235/65 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 478, bredd 191, höjd 182, spårvidd f/b 163/163. Tjänstevikt 2 185, maxlast 645, max släpvikt 3 500. Tank 95 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,8 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,22, landsväg 0,81, blandad körning 0,96. CO2 254 g/km.

Skatt

7 637 kronor/år.

* Tillverkarens uppgifter

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!