Provkörning av Mercedes ML 500

Provkörning av Mercedes ML 500

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

795 000 kronor (fullutrustad).

Motor

Längsmonterad 8-cyl V med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 97/84 mm, volym 4 966 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 460 Nm vid  2 700 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med fördelning fram/bak 50/50. 7-växlad automatlåda. Som tillval hög- och lågväxel med möjlighet att spärra mellandifferential och bakre differential.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak fyrlänkad axel. Krängningshämmare fram och bak. Som tillval luftfjädring med nivåreglering i tre steg.

Styrning

Kuggstång med servo (hastighetsavkännande). Vändcirkel 11,6 m.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/55 HR 18.

Mått och vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 292, längd 500, bredd 191, höjd 182, spårvidd fram/bak 163/163. Tjänstevikt 2 320 kg, maxlast 510, släpvagnsvikt 750 kg. Tank 95 l.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 6,9 s. Toppfart 235 km/h.

Förbrukning*

Blandad körning 1,31 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Snabbfotad bjässe

Den självbärande karossen får den tunga pjäsen att kännas personbilslik på vägen. Lägg till en trevlig motor – och nästan 800 000 kronor så är nya mercan din.

Bilar är begärliga ting, så eftertraktade att somliga inte kan vänta tills de officiellt finns tillgängliga på den svenska marknaden.

Nya Mercedes ML 500 är ett exempel. Introducerades i mitten av augusti hos de svenska återförsäljarna, men redan de första dagarna i samma månad levererades en Mercedes ML 500 till den förste ägaren i Sverige.

Timmarna före satte sig Teknikens Värld bakom ratten för en första provtur.

Detta möjliggjordes genom att bilfirman 7H Bil AB i Kinna direktimporterat från USA, där bilen tillverkas. Företaget har specialiserat sig på att ta hem exklusiva Mercedes, Porsche och en och annan Ferrari.

Som inbyte till denna Mercedes ML 500 lämnades en Mercedes 55 AMG Kombi. Kompetent bil på många sätt men det intressantaste med den var en tidigare ägare, en viss Kimi Räikkönnen…

Nog om detta, åter till ML 500.

Nya ML är bättre än sin föregångare i allt. Den ålderdomliga ramkonstruktionen har ersatts med en självbärande kaross, den plastiga inredningen har kastats ut och ersatts med en sober – som det anstår en bil med stjärnstatus.

Det är väldigt mycket personbilskänsla över Mercedes ML, framförallt om den som i det här fallet är extrautrustad med luftfjädring, justerbar i två lägen: sport och komfort.

Det här exemplaret är extrautrustat med det mesta Daimler har att erbjuda och kostar därefter – 795 000 kronor.

Bortsett från den höga sittpositionen får man knappt känslan av att köra en bamse till suv. 500 centimeter lång, 191 cm bred och hög (182 cm) som en fullvuxen man. Bilen rullar tyst med ringa vindbrus och nästan inget motorbuller, även oljudet från däcken är bra dämpat – till och med på svenska asfaltvägar.

Motorn i ML 500 är en 306 hk stark vinkelåtta som ger det 2 320 kg tunga aset till bil förbluffande fartegenskaper. Jag menar 0-100 km/h på 6,9 sekunder och en toppfart på 235 km/h är ju sportbilssiffror. Hur de uppgivna siffrorna stämmer vid en konfrontation med vår testbox är en annan sak, men att det suger iväg bra när man trycker gasen i botten intygas. Samtliga ML är försedda med sjuväxlade automatlådor, en av marknadens allra bästa. Det udda med den är att den sköts med rattspak.

Med luftfjädring kan markfrigången höjas till 29 cm, och för den som till äventyrs vill ge sig ut i terräng finns ett utrustningspaket med lågväxel och spärrbara differentialer.

Men, som vanligt, kommer denna Skogsmulle framförallt att framföras på helt vanliga vägar, gator och torg. 

Och under ett par underbara augustiveckor var det en man från Mölnlycke som kunde känna sig väldigt unik och priviligerad.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!