Mercedes ML

Provkörning av Mercedes ML 500 och ML 400 CDI

Basfakta

Motor

ML 500: 8-cyl längsmonterad V-motor med två överliggande kam-axlar per cylinderrad och tre ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 97x84 mm, volym 4 966 cm3. Max effekt 292 hk (215 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 2 700 r/min.

(ML 400 CDI: V8, 3 996 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 560 Nm vid 1 700 r/min)

Kraftöverföring

Motorn fram. Fyrhjulsdrift, 5-växlad automatlåda med inkopplingsbar lågväxel.

Fjädring/hjulställ

Individuell upphängning, gasstötdämpare och krängningshämmare fram och bak. Fram torsionsfjädring och dubbla bärarmar. Bak skruvfjädring och dubbla bärarmar.

Styrning

Kuggstång, servo.

Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Aluminiumfälgar, fälgbredd 8,5 tum. Däck 275/55 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 464, bredd 184, höjd 182, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt ca 2 285 (400 CDI: ca

2 410), maxlast 660 (400 CDI: 535). Tankrymd 83 liter.

Fartresurser

ML 500: Toppfart 222 km/h. Acceleration

0-100 km/h 7,7 s. 

ML 400 CDI: Toppfart 213 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 s.

Bränsleförbrukning

Blandad körning,

ML 500: 1,46 l/mil,

ML 400 CDI: 1,09 l/mil.

Nygödd tungviktare

Att ansiktslyfta en bilmodell är ett beprövat och framgångsrikt marknadsföringsknep. Att käka grönsaker på torget är ett annat.

När vi brakar in och parkerar mitt på torget i den lilla tyska byn Eilenburg är uppståndelsen enorm. Helga, Bärbel, Franz och alla de andra släpper vad de har för händerna vid grönsaks- och tingeltangelstånden och strömmar till med stora ögon och tappade hakor.

Bilen vi färdas i är ansiktslyfta Mercedes M-klass och det är premiärtur i och omkring staden Leipzig i det forna Östtyskland.

Ett tränat öga lägger genast märke till de exteriöra nyheterna: kromet i grillen, strålkastarnas nya form och klarglas, sidoblinkers i de lackerade ytterbackspeglarna, dimljusen fram och de nya stötfångarna och sidoskyddslisterna.

Inuti bilen är de synbara förändringarna inte så stora. Mittkonsolen har fått ett lite annorlunda utseende och värme- och ventilationsanläggningen kan numera manövreras separat av baksätes-passagerarna.

M-klass tillverkas sedan 1997 i Alabama, USA och har fått mycket kritik för att vara slappt ihopskruvad och sakna den solida Mercedeskvalitetskänslan. Mercedes verkar ha tagit åt sig av kritiken. "Nya tyg-, trä- och plastmaterial" står det i pressreleasen och nog känns "nya" M-klass väl sammansatt och till stor del befriad från det gnissel och skrammel som fanns hos föregångaren. Sedan 1999 är en del av M-klassproduktionen även förlagd till DaimlerChryslers fabrik i österrikiska Graz.

Två nya motorer introduceras i M-klass, båda är V8:or och båda hämtas från Mercedes S-klass. Bensindrivna ML 500 ersätter ML 430 och ger 292 hk. Turbodieseln ML 400 CDI har common rail-teknik, 250 hk och mäktiga 560 Nm i vridmoment vid 1 700 r/min.

Med de här maskinerna under huven väger M-klass en bra bit över två ton men visar trots det upp ganska imponerande fartresurser. Noll till 100 km/h går på 7,7 respektive 8,1 sekunder.

Bilen är konstant fyrhjulsdriven och kraften fördelas 50/50 mellan fram- och bakaxeln. ABS-bromsarnas sensorer känner av om ett eller flera hjul spinner och bromsar dessa med resultat att kraften skickas till det eller de hjul som har fäste. Allt sker blixtsnabbt och Mercedes M-klass är riktigt duglig i terrängbanan. Med ett knapptryck kan man på elektronisk väg även koppla in lågväxel och bilen klättrar näst intill obehindrat både uppför och nedför branta backar.

Men det är trots allt på vägen och inte i terrängen som de allra flesta milen tillryggaläggs. Hjulupphängningarna är individuella med torsionsfjädring fram och dubbla bärarmar bak. Komfortnivån är mycket hög, ljudnivån behagligt låg i alla tillåtna hastigheter och man susar fram en bra bit ovanför marken, dock utan egentlig vägkänsla. Farten är väl maskerad och när vägen börjar svänga blir man abrupt påmind om att det är en tvåtonskoloss som ska igenom kurvan. Att styrningen är okänslig och alltför lättgående gör inte saken bättre.

Motorerna och den femstegade automatlådan håller högsta klass och samverkar på ett smidigt och lyxbilsmässigt sätt.

Nya Mercedes M-klass kommer till Sverige i oktober. Förutom ML 500 och ML 400 CDI finns ML 320, ML 270 CDI och ML 55 AMG kvar i programmet och prisökningen jämfört med nuvarande version är 20 000 kronor. De nya V8-modellerna kostar 558 500 kronor.

Utvecklingsarbetet med en helt ny M-klass är i full gång och den skall vara klar om några år. En ansiktslyftning så här mitt i en modells livscykel är ett klassiskt sätt att hålla intresset vid liv när konkurrensen hårdnar.

Och vad beträffar Helga, Bärbel, Franz och alla de andra på torget i Eilenburg så ägnade de inte Mercedes M-klass mer än en förströdd blick. Samtidigt som vi parkerade bilen anlände nämligen en dresserad elefant till torget för att äta lunch och det var naturligtvis den som orsakade uppståndelsen.

Elefantlunch på torget visade sig vara ett effektivt sätt för den kringresande cirkusen att skapa uppmärksamhet kring kvällens föreställning. Återstår att se om ansiktslyftningen förmår köparna att visa fortsatt intresse för storsäljaren Mercedes M-klass.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!