Provkörning av Mercedes R 350

Provkörning av Mercedes R 350

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 536 900 kronor.

 Motor

 Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7. Borrning/slag 92,9/86 mm, volym 3 498 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 2 400–5 000 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift med fördelning fram/bak 50/50. 7-växlad automatlåda. Som tillval hög- och lågväxel med möjlighet att spärra mellandifferential och bakre differential.

 Fjädring och hjulställ

 Fram skruvfjädring, fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak fyrlänkad axel, luftfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Som tillval luftfjädring med nivåreglering i tre steg.

 Styrning

 Kuggstång med servo (hastighetsavkännande). Vändcirkel 11,7 m.

 Bromsar

 Skivbromsar, främre ventilerade. 

Hjul 

 Fälg 7,5 tum, däck 235/65 R17.

 Mått/vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 298, längd 493, bredd 192, höjd 186, spårvidd fram/bak 167/166. Tjänstev. ca 2 155 kg, max last ca 655. Tank 80 l.

 Fartresurser*

 Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 s.

 Förbrukning*

 Blandad körning 1,14-1,16 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Friskt vågat hälften vunnet

Mercedes storsatsning i de övre premiumsegmenten fortsätter. Nya R-klass ska mixa fördelarna från stora kombi- och suvbilar. Fågel eller fisk? Vi provkör R-klass i ett vintigt Skåne och reder ut begreppen.

Grundkoncepet hos nya R-klass är klart aptitligt. Stora utrymmen, stark motor, snitsiga linjer. Lägg därtill permanent fyrhjulsdrift samt luftfjädring bak och det tycks som att Mercedes har plockat det bästa från alla världar.

Det var på Detriotsalongen 2002 som konceptbilen GST – Grand Sports Tourer – först visades. Som svar på den allt tilltagande suv-trenden bröt Mercedes fräckt med sin tolkning av lyxbil. Sex separata sittplatser, panoramaglastak och med en inredning som mer snackade modern inredningsdesign än klassisk taxidroska. Engelsmannen Steve Mattin (då med över 15 år hos Mercedes) var en av de ansvariga bakom bilen. Numera är Mattin designchef på Volvo och ansvarar för kommande generationer Volvobilar.

Fronten är mycket bred och klart Mercedesmässig. Stående strålkastare med ellipsform gör att man känner igen gamla “Stricht Acht”, kompakt-Mercan från 1970-talet. I övrigt är det mycket dynamik i designen med blandning av ML-klass,  S-klass och en övre fönsterlinje bågformad som hos lyxcoupén CLS. Vår provbil har ett Stylingpaket som bland annat innehöll kromdetaljer i fronten och valnötspaneler, det amerikanska anslaget var påtagligt.

Mycket händer på vägen från de fina salongerna till verklig bil. För att hålla lönsamheten måste flera modeller samsas på samma plattform och R-klass delar nästan 70 procent av tekniken med suven ML-klass. Bilarna tillverkas på Mercedes fabrik i Tuscalosa, Alambama. Nya stora GL-klass är även den ett syskon till R-klass.

I motsats till exemplelvis Volvo (som baserar sin suv XC90 på personbilarna S60/V70) gör Mercedes omvänt och använder teknik från större vagnar när de ska göra en mer personbilslik – om än stor sådan – kombi.  

R-klass finns (precis som S-klass) i två storlekar, en normallång samt en förlängd som tituleras med sedvanligt  L. “Korta” versionen (med internkod W251) mäter ändå hela 492 centimeter, L-versionen (internkod V251) har förlängt axelavstånd med 23,5 centimeter och totallängd på nästan 5,16 meter. Bredden är 192 centimeter och höjden 166 centimeter, 16 lägre än ML.

Inredningen består av sex separata sittplatser i konfigurationen 2+2+2, något egentligt baksäte finns inte utan är ersatt av två så kallade kaptensstolar. Komforten i dessa är god, tyvärr lider baksätespassagerna av en viss instängdhet. Utsikten framåt begränsas av de stora framstolarnas ryggstöd och man får luta sig in mot bilens mitt för att kunna se vägen. Längst bak finns ett tvåsitssäte som kan fällas ner/framåt. Då ryms 550 liter respektive 663 liter beroende om det är en normal- eller L-version.  Med alla säten uppfällda återstår ett mycket litet bagageutrymme som knappast rymmer sex personers packning. Takbox är därför att rekommendera flerbarnsfamiljer på semestertur. Att inte ett vanligt tresitssäte erbjuds som extra tillbehör är närmast obegripligt.  

Förarmiljön har mycket ML-klass över sig. Instrument, knappuppsättning och reglage är desamma - det vill säga bra, rekordligt och med mycket snofsighet och amerikansk “bling-bling”.

Utrustningslistan är lång och diger. Ett axplock: underhållningspaket (två skärmar med hörlurar, dcd-spelare) 29 900 kronor, glastaklucka 12 600 kronor, samt nödvändigheter som uppvärmd spolarvätskebehållare för 1 900 kronor och utfällningsbara fönster längst bak 2 250 kronor. Aktiva nackskydd NECK-PRO är dock standard (men kostar enligt listan 1 750 kronor).

Hälften av den uppskattade (totalsumma 70 000 exemplar per år) produktionen av R-klass förväntas säljas i “hemlandet” USA, i Sverige räknar Daimler-Chrysler sälja 150 stycken under 2006.  

Tre motorer är aktuella, diesel R 320 CDI (motoreffekt 224 hästkrafter/vridmoment 510 Nm) samt två bensinare R 350 (272 hk/350 Nm) och R 500 (306 hk/460 Nm). Alla har sjustegad 7G-Troniclåda och fyrhjulsdrift 4Matic som standard. Till hösten kommer R 65 AMG med över 500 hästkrafter för de riktigt prestandasugna.

Även om Mercedes kallar R-klass Grand Sports Tourer har bilen inga inspirerande vägengenskaper. När vi testade plattformsyskonet ML 350 (TV 24/05) upptäcktes en kraftig understyrning och älgtestet klarade ML med besvär i låga 65 km/h. R-klass upplevs i mångt och mycket som ML, som när vi testade den hade en övervikt på 270 kilogram.  Om R-klass lider av samma viktökning återkommer vi till i ett närmare test längre fram i vår. 

En ännu kraftigare anmärkning mot R-klass upptäcks när vi kör med vänster hjupar i snömodden och det högra rullar på blöt asfalt. En hastig inbromsning sätter bromssystemet på prov och plötsligt, helt överraskande, släpper bakvagnen sitt grepp. Bilen drar kraftigt mot höger dikeskant. Min co-driver och jag gör ett nytt bromsprov och denna gång drar bilen till vänster, trots att förutsättningarna är identiska. Vi upprepar inbromsningarna med ytterligare en bil och tydligt är att R-klass “överbromsar” bak. Tekniken att överbromsa används av rally/racingförare när man vill ha ett överstyrt beteende på bilen för att få bättre ingångsvinkel i en kurva. I en modern familjebil som R-klass kan detta vara mycket farligt. Efter att Mercedesfolk på plats själva sett hur bilen själv svänger osnyggt och otryggt på vägen meddelas att man ska komma åter i ämnet.

Det tveksamma väguppträdandet till trots måste man berömma Daimler-Chrysler för deras mod att för en premiumtillverkare göra “udda” mpv-bilar som A-, B- och R-klass (i mångt och mycket känns nya R-klass som en A-klass ”XXL”) samt att man tillverkar två nästan lika stora suvar (ML- och GL-klass). Att modellerna “lappar över” varandra ställer krav på Mercedesförsäljarna för att inte kannibalismen inom märket ska ta över helt. I valet mellan en R-klass och exempelvis en fullutrustad E-klass kombi gäller främst trendkänslighet och fåfänga före förnuft och funktion. Den vanliga kombin är alltjämt bästa valet av de två.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!