Provkörning av Mercedes R63 AMG

Provkörning av Mercedes R63 AMG

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Monstermaskin med maffigt mullrande muskulös motormusik.

Basfakta

Pris 

Från 986 900 kronor och uppåt… 

Motor 

8-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3. Borrning/slag 102,2/94,6mm, cylindervolym 6 208 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 800 r/min, max vridmoment 630 Nm vid 5 200 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift, kraftfördelning fram/bak 40/60. 7-växlad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ 

Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. 

Styrning 

Kuggstång. Vändcirkel 11,7 (Lang 12, 4) meter. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. ABS och ESP. 

Hjul 

Fälg 8,5 tum, däck 265/45 R 20  

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 298 (L 322), längd 492 (516), bredd 192, höjd 163, spårvidd f/b 167/165. Tjänstevikt ca 2 400 (2 475), maxlast ca 575, max släpvikt 0. Tank 80 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad). Acceleration 0–100 km/h 5,0 (5,1) s. 

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 2,41, landsväg 1,18, blandad körning 1,63 l/mil. CO2 387 g/km. 

*Enligt tillverkaren.

 

Maffig mullrande monstermaskin

Vass, vassare, vassast. R63 är bilen som Porsche borde byggt istället för ”dunderklumpen” Cayenne, anser Björn Sundfeldt efter en hisnande snabb provkörning.

En vetenskaplig studie skulle förmodligen kunna leda i bevis att motormullret från den 510 hästkrafter starka V8-motorn i Mercedes R63 AMG kan vara ett allvarligt hot mot trafiksäkerheten. 

När man drar iväg med öppna spjäll hörs en maffigt mäktig mullrande muskulös motormusik som övergår i ett hårt smattrande crescendo. Det låter och känns som vore man fastspänd bakom ratten i en amerikansk NASCAR-bil. 

Det är eggande och hetsande och lämnar inte någon som har det minsta lilla bilintresse oberörd. Det är väl fullständigt omöjligt att köra lugnt och sansat och omdömesgillt i en sådan monstermaskin?

Ja, i ungefär 20 minuter. Men när man fullgasaxat ett tiotal gånger, låtit besten löpa fritt en stund på lämplig bana eller asfaltslinga och känt på jätteskivornas bromskapacitet några gånger – ja, då är det faktiskt fullt möjligt och till och med njutbart att tagga ner några hack, luta sig bakåt och komfortåka till – tja, Monte Carlo eller Nice eller Barcelona eller annan lämplig rikemanshåla. 

y rik är det förstås lämpligt att vara. Välutrustad kostar R63 AMG från 986 900 kronor, men till det kommer förstås en hel del extra utrustning och det lär aldrig säljas en R63 AMG som kostar under en miljon. 

Men en härlig bil är det, en fyrhjulsdriven sexsitsig Autobahnexpress som nog får sägas sakna motstycke. Förarmiljön är utmärkt och samma omdöme gäller även de elmanövrerade framstolarnas inställningsmöjligheter och sittkomfort – ja, samma omdöme gäller faktiskt nästan allt som rör den här bilen.

Till exempel sittkomforten i de två fåtöljerna i mellanraden, där man gärna färdas långt och länge. Det gör man inte lika gärna på de två bakre sittplatserna, även vuxna kan sitta där, men inte i högsta komfort – och Mercedes anger också mycket riktigt att R-klass är en ”4+2-sitsig Tourer”. Och är man bara två som åker på turné blir bilen en jättekombi som sväljer 2 385 liter bagage (alla baksäten fällda, lång hjulbas). 

Ljud- och fjädringskomfort är också utmärkt. Visst noteras vägojämnheter av de breda däcken, men luftfjädringen gör ett gott jobb både i låga och höga hastigheter och i över 140 km/h sänks karossen 5 eller 12 mm beroende på vald chassiinställning. Dessutom kan karossen höjas  50 mm, vilket inte gör R63 AMG till en terrängvirtuos men väl till duktig färdkamrat även på oplogade vintervägar på väg upp till fjällstugan. 

Utmärkt är även kursstabiliteten i alla fartregister och bilen känns även  riktigt spänstig vid inspirerad körning på krokiga vägavsnitt. Detta är kort sagt bilen Porsche borde byggt i stället för dunderklumpen Cayenne. 

På lite håll ser den vid en första anblick inte så märkvärdig ut, snarast lite klumpig, men en närmare titt avslöjar intressanta detaljer som mäktiga borrade bromsskivor (390x36 mm fram, 365x26 bak), feta sulor (265/45 R20) och dubbelfeta avgaspipor. Och trots en längd på drygt 515 cm (”kort” version 492) och en matchvikt på cirka 2,5 ton känns den som framgått allt annat än klumpig att köra. 

Motorns totala cylindervolym är 6 208 cm3 och den ger 510 hk vid 6 800 varv per minut samt levererar ett maximalt vridmoment på 630 newtonmeter vid 5 200 r/min. Detta ursinniga kraftpaket driver alla hjulen via en sjuväxlad automatlåda, som har tre olika växlingsprogram och också kan växlas med smidigt placerade tangenter på rattens baksida. De senare används med fördel i läge ”M”, då lådan verkligen är ovanligt manuell för att vara en automat, den växlar 50 procent snabbare än i komfortläget och har inga egna åsikter om hur eller när det ska växlas upp eller ner. 

Från stillastående behöver R63 AMG Lang enligt tillverkaren 5,1 sekunder till 100 km/h. Sedan fortsätter bilen oförtrutet och utan nämnvärd avmattning till 200 och vidare mot den elektroniska begränsningen vid 250 km/h – om man nu är i den avundsvärda situationen att man har tillgång till en infrastruktur som tillåter sådana övningar. 

Och har man det blir man strax varse en nackdel i form av tankvolymen på endast 80 liter. 

Tänk tanken att tvingas tanka typ varannan timme eller knappt det när du en vacker sommarnatt dundrar nerför Autobahn på väg mot italienska rivieran. Inte roligt, inte bra för snittfarten. Du kommer lika fort fram i behagligare tempo i knappt hälften så starka och drygt hälften så dyra R320 CDI, som visserligen ”bara” toppar 215, men som klarar sig dubbelt så länge på en tank i fullt Autobahn-tempo. 

Och när vi ändå är inne på medaljens baksida kommer vi inte ifrån att bilen också känns aningen snålt utrustad i förhållande till det generöst tilltagna priset. Visst har R63 all tänkbar säkerhetsutrustning och många komfortfinesser, men nog kunde väl metalliclack, Bi-Xenon-ljus, backradar och en hygglig ”speldosa” ingått i priset.  

Och apropå gnäll så finns förstås alltid tråkmånsar som säger ”Varför gör man sådana här bilar?” Faktiskt en ganska enfaldig fråga med tanke på det självklara svaret: Sådana här bilar görs ju för att vi motorjournalister ska ha lite kul på jobbet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!