Mercedes S-klass är riktigt stor, men den känns aldrig stor. Tacka fyrhjulsstyrningen för det. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes S 400 d 4Matic Lång

Sjunde generationen Mercedes S-klass landar på svensk mark och vi provkör direkt. Teknik och lyx i överflöd, men det är helheten som imponerar mest.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Direkt när vi hämtar ut långa versionen av nya Mercedes S-klass (S 400 d 4Matic) ställs jag inför ett vägval. Ska jag ta plats bakom ratten för att känna på körupplevelsen, eller ska jag sätta mig i baksätet för att, förhoppningsvis, njuta av sanslös komfort? I 999 fall av 1 000 tar jag ratten, men detta är något annat. Detta skulle kunna vara den tusende bilen. Allra mest i fullutrustat utförande med separata bakre fåtöljer, något som heter First Class-baksäte i utrustningslistan, där höger bak har benstöd och möjlighet att lutas rejält bakåt. Jag menar, hur skulle du själv välja?

Nästan slaviskt eller kanske riktigt gubb-envist tar jag ratten. Bara för att. Men innan dess går jag en lov runt den stora bilen. Svart med svart är en klassisk limousine-utstyrsel. Inte alls den färgkombination jag själv skulle ha valt. Vad sägs om champagnemetallic med nötbrun inredning i stället?

I mina ögon var det länge sedan S-klass var formmässigt riktigt tilltalande. Första generationen W116, introducerad 1972, är snyggast i mina ögon med ansiktslyfta versionen av W126 från 1985 och framåt på god andraplats. Fulast är tveklöst 1990-talets boxiga W140. Dagens W223-modell är hal i formen, nästan kraftfullt sportig i vissa avseenden – men det är inte formen som säljer den här bilen. Inte för mig. Jag noterar att vår långa version blivit 34 millimeter längre än föregångaren och mäter nu 529 centimeter. Axelavståndet har vuxit ännu mer, från 316,5 till 321,6 centimeter.
När jag låser upp bilen åker handtagen ut ur dörren, en nyhet för S-klass som hjälper till att få till det låga luftmotståndet.

Känslan i handtaget är medeltung och det märks att någon form av mekanisk rörelse sätts igång inne i dörren när jag drar till. Dörren glider upp och inredningen som visar sig är på sätt och vis häpnadsväckande. Kanske inte till en början, om du suttit i något liknande så är det lätt att bara sätta sig till rätta. Men det gör inte bilen rättvisa, det här är detaljarbete när det är som allra bäst från Mercedes. Vilket hör till något av det bästa inom fordonsvärlden.

1 av 5: Nästa S-klass blir eldriven och denna generation finns som laddhybrid. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Självklart har du stora möjligheter att ställa in utseende och innehåll på skärmarna. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: Dörrhandtagen sjunker in i dörrsidan och bidrar till karossens extremt låga luftmotstånd. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Stolen är ett bra exempel, den andas komfort och på ett mjukt sätt liksom kramar dig när du tar plats. Om jag förstår saken rätt så kommer 18 olika motorer att hjälpa till att hålla mig fräsch, utvilad och komfortabel under resan. Massage, ventilation, möjlighet att finjustera stöd för kroppen – möjligheterna vet knappt några gränser. Via justeringspanelen på dörrsidan får jag till en perfekt körställning och när jag ändå är i farten låter jag handen löpa över dörrsidan. Det här är bra på riktigt. Jag startar den raka dieselsexan, lägger i drive och rullar i väg.

Första intrycken är ren komfort. Luft­fjädringen arbetar precis så bra, avslappnande och diskret som jag förväntar mig. Stolen fortsätter att vara min bästa vän i hela världen och värmen kommer snabbt i såväl stol som armstöd och ratt. Ljudnivån är låg. Men allt detta till trots är det en helt annan detalj som hoppar högst upp på listan över vad som kan vara mest intressant med vår nya S 400 d – bakaxelstyrningen.

En modern youtuber med bakåtslickad frisyr hade säkert börjat yra om hur Mercedes öppnat nya dörrar i digitaliseringens ­tidevarv – men inte jag. I stället häpnar jag över hur sjukt lätt denna 529 centimeter långa pjäs är att hantera – i alla situationer. Och mycket av det beror på den aktiva bakaxelstyrningen som tillåter hela 10 graders styrvinkel. I normala fall brukar liknande teknik tillåta runt tre, max fyra graders styrvinkel så detta är något helt annorlunda. Vilket innebär att vår långa S-klass har i stort sett samma vändcirkel som en Mercedes A-klass, eller rättare sagt 10,8 meter.

1 av 7: Nya Mercedes S-klass sticker inte ut, formen är mer återhållsam. I alla fall bakifrån. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 7: Förarmiljön är drastiskt förändrad och den stående MBUX-skärmen dominerar. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 7: Provkörningsbilen har allt i utrustningsväg, även frontkrockkuddar i baksätet! Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 7: Värme och kyla i mugghållarna regleras via lilla silverfärgade runda knappen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vi åker vidare, med verkligheten utanför de ljud- och värmeisolerade rutorna. Ut på motorvägen, den 330 hästar och 700 Nm starka raka sexan med turbo får sträcka ut för ett ögonblick. Klockren kraft, bra gensvar, låg ljudnivå och total riktningsstabilitet. Via körlägesväljaren har jag hoppat runt mellan de olika lägena och insett att komfortläget passar bra för den här typen av körning. Jag väljer att skärpa upp styrningen till sport, bara för att det ger ännu lite mer tyngd och skärpa precis då jag kör rakt fram. Riktningsstabilitet när den är som bäst? Kan så vara och nu kan jag erkänna, jag har fotograf Lindgren i baksätet. Som är på väg att somna. Är inte det ett komfortbetyg så gott som något?

Dessvärre har nya S-klass redan drabbats av sitt första större bekymmer som följts av en återkallelse. Modellen har visat sig vara behäftad med ett fel i styrningen som kan äventyra säkerheten och har potential att leda till allvarliga olyckor. Därför väljer Mercedes att återkalla modellen och det ska röra sig om runt 1 400 bilar världen över som är påverkade av detta. Den information som fanns när detta skrevs gjorde gällande att det handlar om ett komponentfel i styrningen. Komponenten tillverkas och förmonteras av underleverantören innan den levereras till fabriken i Sindelfingen där S-klass sätts samman.

Hela förarmiljön andas nyhet jämfört med den utgående versionen, främst tack vare den stående MBUX OLED-skärmen mitt i bilen. Det är första detaljen som blicken landar på och efter att ha bekantat mig med tekniken under någon timme så känns den enkel och smidig att använda. Förvisso extremt informationsladdad, vilket kan verka lite övermäktigt men det är alltid enkelt att ta sig tillbaka till ruta ett. En annan intressant detalj är head-up-display (HUD), vars visning ska motsvara en skärmstorlek på 77 tum. Jag vet, det är lite svårt att förhålla sig till men visningen fungerar mycket bra och den nya verklighetsbaserade informationen är riktigt bra. Enkelt förklarat så får du uppdateringar i HUD i realtid. Exempelvis när jag låter bilen byta fil själv på motorvägen, då visas med en grön pil hur bilen kör från vänster till höger. 

Mängden ny teknik är överväldigande, alldeles för mycket för att gå in på allting här. Om jag skulle återge allt från pressmaterialet skulle både ni och jag drunkna. Men det viktigaste av allt är att alla detaljer som jag testar fungerar bra eller mycket bra. Förvisso har röststyrningen, som aktiveras med ”Hej Mercedes”, sina begränsningar men i övrigt – klockrent. Tyst, skönt, behagligt, inspirerande, effektivt och så går den spikrakt på vägen.

1 av 6: Här blir det tydligt hur mycket de bakre hjulen -faktiskt tillåts styra, hela 10 grader. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 6: Kylskåpet går att plocka ut om du behöver mer lastutrymme. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

När jag tar plats bakom mig själv är det som att komma hem. Eller för att vara helt ärlig, det är väl så här jag skulle vilja ha det hemma. Ombonat och elegant med alla upptänkliga funktioner, finesser och förströelser på armslängds avstånd gör resan till en njutning. Materialvalen interiört lämnar inget i övrigt att önska. Det mjuka lädret, de svala aluminiumpanelerna och det eleganta träet imponerar. Jag låter fingertopparna glida över ytorna, kanske lite för länge? Vad gör det, ingen ser. Jag har solskyddsgardinerna uppe.
Baksätet är inte ett säte utan två separata fåtöljer i det här utförandet. En stor bildskärm till varje plats och en mindre löstagbar surfplatta mitt i bilen för att sköta funktioner om de bägge större skärmarna är upptagna. Kul att man kan skärmdela också, alltså att jag via min skärm i baksätet kan välja att visa min information på vilken skärm i bilen jag vill. I baksätet hittar jag även en världsnyhet – frontkrockkuddar monterade i stolsryggen framför. 

Högra sidans stol har ännu större justeringsmöjligheter, vilket även inkluderar ett uppfällbart ben- och hälstöd. Lägg därtill att ryggstödet kan fällas ännu mer, här borde man kunna sova skönt. Nu kan jag ju inte skriva att jag sover på jobbet, men om jag hade slumrat till – döm mig inte för hårt. Man måste ju få tillfälle att drömma om sin egen S-klass, eller hur? För så bra är den. Rena rama drömbilen.

LÄS MER: Allt om nya Mercedes S-klass 

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Audi A8 L 50 TDI quattro
Med V6-diesel på 286 hästar blir 50 TDI betydligt svagare än S 400 d. A8 är några år äldre som konstruktion men är samtidigt billigare.
Pris: 1 035 500 kronor.

Foto: BMW

BMW 740d xDrive
Med 340 hästar och fyrhjulsdrift i stort sett samma mekaniska förutsättningar, men betydligt äldre som produkt. Långa versionen verkar inte säljas i Sverige.
Pris: 1 089 350 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!