060216_mercedes

Provkörning av Mercedes S 500

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Fantastiskt bekväm, fantastisk komfort, fantastisk körglädje - allt i en fantastisk konstruktion. Mercedes S-klass kostar runt miljonen, väger två ton - men vilken bil man får för pengarna. Rent fantastisk...

Basfakta

Pris 

Från 926 000 kronor.

Motor 

Längsmonterad V8 med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder.

Kompression 10,7. Borrning/slag 98/90,5 mm, volym 5461 cm3. Max effekt 388 hk (285 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 530 Nm vid 2800–4800 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ 

Luftfjädring (med automatisk nivåreglering), gasstötdämpare och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, hastighetsberoende servo. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram (borrade) och bak. ABS, ESP.

Hjul 

Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R 17.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 304, längd 508, bredd 187, höjd 147. Tjänstevikt 1940, maxlast 605. Tank 90 liter.

Fartresurser* 

Toppfart (begränsad till) 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,4 s.

Förbrukning

Blandad körning 1,17-1,19 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

I en klass för sig

En miljon för två ton lyxbil, som är extremt bekväm och säker. S-klass är dessutom snabb och spänstig nog att köra ifrån många sportbilar.

Sjunker ner i den mjukt omslutande men ändå fast fjädrade fåtöljen och börjar provköra – stolen.

Den går mjukt, snabbt och tyst. Med reglagen på dörrsidan kör jag stolen fram och tillbaka, upp och ner i fram- och bakkant, gör stolsdynan längre och kortare, ökar och minskar ryggstödets lutning och sidostöd. Jag flyttar nackskyddet upp och ner och likaså svankstödet och gör det mer eller mindre markerat, och sätter slutligen på massagefunktionen som vibrerar och glider upp och ner längs ryggen. I stolen finns totalt elva luftkuddar som stöttar olika delar av kroppen olika mycket när de fylls och töms på luft. Dessutom finns sex ventilationsfläktar som håller kroppen sval. Fantastiskt. Har aldrig suttit i en bekvämare stol.

Alltså inte bilstol. Stol över huvudtaget.

Dessvärre för alla chaufförer som i framtiden kommer att köra nya S-klass så är ovan beskrivna multikonturstol inte standard, de kostar 18 100 kronor per par.

De vanliga elmanövrerade framstolarna är visserligen helt okej, men tänker du köra din nya Mercedes S-klass själv ska du om möjligt satsa på dessa stolar. Ska du åka mycket där bak går det även för sig att ersätta baksätet med två multi-stolar. 

Själva bilen är förstås också fantastisk – allt annat hade i och för sig varit ett misslyckande.

Möjligen tål det att diskuteras om formgivningen är fantastisk. Mercedes nya S (Sonderklasse=Specialklass) har vuxit några centimeter åt alla håll, men ser fortfarande mindre och nättare ut än den egentligen är. Men är det snyggt med kraftigt markerade Ford Focus-inspirerade hjulhus på en bil av den här klassen. Och är det sluttande och avrundade bakpartiet egentligen så lyckat?

– De kanske siktar på nya yngre kunder med mer vulgär smak, gissar en kollega som just läst att det numera kryllar av unga miljonärer i Moskva.

Nå, vi vet ju alla hur det är med baken och smaken, och jag överlåter skönhetsbedömningen till var och en.

Trycker i stället igång den nya V8-motorn med startknappen (nyckellöst system kostar 11 800 kronor), väljer D med den rattstångsmonterade växelväljaren och glider ut från parkeringen. Sedan dröjer det bara några minuter innan jag åter börjar tänka i fantastiska tankebanor.

Nya ”Sonderklasse” är spänstig som en duktig sportbil och snabbare än de allra flesta sådana. Den styr in fint i böjarna och håller spåret perfekt. Bromsarna ger sig inte trots att de får jobba mest hela tiden, den stora karossen känns inte alls särskilt stor och det är helt enkelt ett sant nöje att köra som tusan med den här bilen.

Och ett bekvämt nöje, fattas bara. Målsättningen när bilen konstruerades var att den skulle vara världens tystaste och det kanske den är. Mycket tyst är den hur som helt, även om motorn morrar (ganska trevligt) vid hårt pådrag. Och vid vindstötar av kulingkraft susar det runt bilen, det klarar inte ens Mercedes att isolera bort.

Fjädringen är av det luftigare slaget och kallas följdriktigt Airmatic. Luftfjädringen samarbetar med ADS, Adaptivt DämparSystem, vilket innebär att gasstötdämparna anpassar sitt arbete efter omständigheterna. Om dämparna märker att föraren börjar köra ”sportigt” eller att det börjar svänga rejält så stramar de upp sig på 50 millisekunder. Föraren kan också välja en sportigare sättning genom att trycka på en knapp.

Som antytts fungerar konstruktionen utmärkt, ja kanske är det till och med läge att än en gång dra till med fantastiskt. Visst märks omjämnheter i vägbanan och visst kränger bilen vid snäv kurvtagning – fysikens lagar är icke satta ur spel – men allt sker mjukt och väl kontrollerat.

Ett steg närmare att sätta fysikens lagar ur spel är att beställa sin nya S-klass med ABC, aktiv chassikontroll. Då har bilen vanlig skruvfjädring kombinerad med aktiva stötdämpare, som styrs av bilens elektronikhjärna och aktivt motverkar krängningar och medverkar till ett ännu spänstigare vägbeteende.

ABC är standard på toppversionen S600, som har en V12:a som inte alls är på sex liter utan bara är obetydligt större än åttan – som inte alls är på fem liter utan på 5461 cm3. Tolvans cylindervolym är 5514 cm3, men med hjälp av turboladdning ger den 517 hästkrafter. Med tolvan följer också 13 centimeter längre axelavstånd och kaross, men den förlängda versionen kan även fås med de mindre maskinerna.

Minst är S320 CDI med en treliters turboladdad V6-diesel på 235 hk, medan S 350 har en  V6:a som faktiskt är på 3,5 liter (!) och ger 272 hästar. Samtliga modeller standardutrustas med sjuväxlad automatlåda. S350 och S500 finns redan i Sverige, de andra två släpps i början av 2006 – och så småningom lär ytterligare versioner dyka upp.

Med de ökade yttermåtten har följt en viss viktökning, även om flitig användning av höghållfast stål och aluminium hållit den på relativt måttlig nivå, cirka 50 kg. Det innebär att S500 väger in på strax under två ton, i alla fall i teorin. I praktiken lär de flesta bilar ha så många tillval att de går över, men i den ”korta” grundversionen är tjänstevikten för S500 i alla fall ”bara” 1940 kg. I det utförandet kan den enligt Mercedes sprinta från 0 till 100 km/h på 5,4 sekunder, toppfarten är strypt till 250 km/h och bränsleförbrukningen anges till mellan 1,17 och 1,19 liter per mil vid blandad körning.

Priset för en ”naken” S500 är 926000 kronor och då ingår i och för sig nästan allt som man verkligen behöver och en hel del annat också, men de allra flesta köpare lär som sagt kryssa för både det ena och det andra – om inte annat vill väl alla ha en flagghållare à 3500 kronor på minst en framflygel!?

I standardutrustningen ingår förutom all ”normal” el- och fjärrmanövrering bland mycket annat även läderklädsel, klimatanläggning med fyra temperaturzoner, multifunktionsratt med fjärrstyrning av radio, telefon, navigation och växellåda samt en mycket omfattande säkerhetsutrustning.

Dock ingår inte aktiva whiplashskydd, vilket är en svårbegriplig miss – de kostar 2 900 kronor extra. Om inte tyskarna inser att det ska vara standard borde i alla fall den svenska importören varit klok nog att inkludera pisksnärtskydden i grundutrustningen.

I övrigt är dock både passiv och aktiv säkerhet högt prioriterat. Med nya S-klass lanseras ny intressant teknik (se separat faktaruta) och en förbättrad version av föregångarens PRE-SAFE, ett säkerhetssystem som förbereder bilen och de åkande på en sannolik krasch.

Om bilens ständigt övervakande elektroniska hjärna får rapporter från några av alla sina sensorer om att krockrisk föreligger (bilen sladdar eller bromsar mycket hårt, BAS PLUS-radarn ser ett hinder) vidtas blixtsnabbt ett antal åtgärder. Bältesförsträckarna aktiveras, stolsryggar rätas upp och de bakre nackskydden fälls upp (ännu ett nackskyddsfel från Mercedes, det ska inte gå att sitta bak utan att använda nackskydden. Vid påkörning bakifrån funderar inte PRE-SAFE). Om bilen anser att det föreligger risk för sidokrock eller vältning stängs alla sidorutor och eventuell taklucka.

I bilar med multikontursäten engageras även dessa i den skadeförebyggande verksamheten. Samtidigt som bältena dras åt blåses stolens luftkuddar upp och klämmer åt runt kroppen så att den sitter stadigt inbäddad i stolen.

Allt detta sker på ett par sekunder alltmedan bilen bromsas maximalt eller sladdar våldsamt 

Det är nästan så jag blir sugen på en fetsmäll för att prova om systemet verkligen är fantastiskt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!