Mercedes S600L

Provkörning av Mercedes S 600 L

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

V12 med 2 överliggande kamaxel per cylinderrad och 3 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 87/82 mm, volym 5513 cm3. Max effekt 500 hk (368 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 800 Nm vid 1800 - 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, femstegs automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fyra länkarmar fram, flerlänksaxel bak. Aktiv fjädring (ABC).

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar 

Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg fram 8,5 tum, däck 245/45-18, bak 9 tum, däck 265/40-18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 309, längd 516, bredd 186, höjd 144, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt 2_060, maxlast 500, taklast 100. Bränsletank 88 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h, acceleration 0-100 km/h ca 4,8 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 1,44 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Kraftsamling

För att vara säkra på att behålla positionen som bästsäljare i lyxbilsklassen skärper Mercedes till S-klassen ytterligare.

I kriget om titeln "världens bästa bil" slår nu Mercedes med sin S-klass tillbaka mot den eviga utmanaren BMW och deras 7-serie. Ledstjärnan har den här gången varit kraft, närmare bestämt den nya V12-motorn som sitter i toppmodellen S 600. 

 Cylindervolymen är visserligen minskad med en halv liter jämfört med föregångaren men tack vare dubbla turboaggregat med laddluftkylare har effekten ökat till 500 hästkrafter. Fast mest imponerar vridmomentet 800 Newtonmeter som infinner sig mellan 1800 och 3500 r/min. Inte dumt om du har en husvagn - eller flera. 

 I övrigt har motorprogrammet uppdaterats med två fintrimmade dieselmotorer i S 320 och S 400 CDI och en ny instegsmotor i 350 på 3,7 liter och 245 hk.

 Kompressormatade AMG-versionen har numera 500 hästkrafter medan motorerna i S 400 och S 500 är oförändrade. Nyheten på de versionerna är istället att de kan fås fyrhjulsdrivna. 4-matic består av tre öppna differentialer där ABS-bromsarna används som diffbromsar för att hejda det hjul som tappar fästet. Systemet kom med E-klass 1999.

 Det ska sägas med en gång att det inte är någon ny S-klass som börjar säljas i höst. Det är en av konkurrens betingad modernisering av den S-klass som såg dagens ljus för fyra år sedan. Det som hänt sedan dess är att en ny BMW 7-serie presenterats och trots att S-klassen säljer mest i detta utpräglade lyxbilssegment, sneglas det alltid oroligt åt Münchenhållet.

 Trots det har Mercedes varit återhållsamma när det gäller designförändringar. Nya främre stötfångare, klarglas över strålkastarna och "vita" streck i bakljusen var allt formgivarna fick igenom.

 Invändigt har strävan varit att få en mer sammanhållen design. Renare linjer, nya knappar och en större bildskärm för bland annat navigationssystemet. Placeringen av skärmen är dock inte optimal, den skulle behöva sitta närmare vindrutan för att inte avleda för mycket av förarens uppmärksamhet från vägen.

 Även när det gäller kampen om att erbjuda den mest avancerade förarstolen utmanar Mercedes BMW. Mercedes kallar sin skapelse "multi contour seat". I stolen finns tre kamrar, en under främre delen av sittdynan och de andra i ryggstödets sidovalkar. 

 Kamrarna fylls och töms på luft i takt med att sidokrafterna ökar. Drar du exempelvis på i en vänsterkurva trycks högra sidan av ryggstödet ut för att hålla dig kvar i optimal sittposition. 

 Jag provkör två versioner av "nya" S-klassen och inleder försiktigt med en S 500 4-matic på Schwarzwalds krokiga vägar. Nuvarande S-klass är körmässigt ett lyckokast, den känns smidig, lättkörd och vägsäker. Bilen känns mindre än den är vilket är ett gott betyg. 

 Komforten var förstklassig redan tidigare och har förbättrats ytterligare genom att luftfjädringens nivåreglering anpassar sig mer efter förarens körstil än tidigare. Dessutom tar den aktiva fjädringen ABC (standard i S 600) numera hänsyn till vikten på de åkande!

 Fyrhjulsdriftens förtjänster är svåra att spåra på den torra asfalten. Men till ett merpris på förhållandevis modesta 42 000 kronor kan det vara ett intressant alternativ för nordiska vinterbrukare.

 Dag två är det dags för 600-versionen. Första utmaningen blir att köra om en Toyota Carina. Kraften är överrumplande, i nästa andetag är Toyotan förminskad till Dinky Toys-storlek i backspegeln.

 Denna upplevelse upprepas varje gång en nedväxling frammanas. Den över två ton tunga bilen slungas fram som om rena naturkrafter är inblandade. Men efter det att det aktiva antisladdsystemet (ESP) gripit in i ett par svängar på den regnvåta asfalten, beslutar jag mig för att ta det lite lugnare.

 Även om bilen är sprängfylld med testvärda säkerhetssystem vore det synd att plöja fram med denna dyrgrip utför Schwarzwalds stupbranta skogsterräng.

 Men samtidigt är sladdtendeserna en påminnelse om att allt är förgängligt. Även en Mercedes S 600. Eller som det står i faktabladet: Skrotningsavgiften på 2 500 kronor är inbakad i priset.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!