Mercedes S 63 AMG Foto: Mercedes

Provkörning av Mercedes S 63 AMG

Nya S-klassen har kallats ”världens bästa bil”. Med AMG-utrustning och 585 hästkrafter har den dessutom blivit världens snabbaste lyxlimousin.

Nya Mercedes S 500 bjuder på en V8:a på 455 hästkrafter och 700 Newtonmeter. Man kan tycka att det borde räcka i en värld full av fartkameror. Men så finns det några stackare som aldrig blir nöjda. 

– Har ni ingen starkare? frågar de säljarna.

Då är det tur att Mercedes-killarna har ett äss i rockärmen – S 63 AMG. 

Den nya AMG-versionen har en uppborrad version av 4,6 liters V8:an i S 500. I AMG-tappning är cylindervolymen 5,5 liter och effekten 585 hästkrafter. Vridmomentet sticker upp till 900 Newtonmeter redan vid 2 250 varv. 

Som en jämförelse kan nämnas att Scanias nioliters lastbilsdiesel har 230 hästkrafter och ett vridmoment på 1050 Newtonmeter. 

Och visst gör handpåläggningen hos AMG skillnad. Plötsligt tar det bara fyra sekunder till hundra knyck. Jag vill inte påstå att jag kan känna skillnaden mellan 4,8 sekunder (S 500) och 4,0 sekunder, men jag kan höra. S 63 AMG har nämligen den mycket speciella dialekten som bara talas i Affalterbach, byn där Aufrecht och Melcher började sin bana med att trimma 300 SEL 6,3 till oigenkännlighet.

Det är inget hokuspokus bakom det mullrande ljudet, inget konstgjort som kommer ur högtalarna. Däremot sitter det spjäll i avgasrören som öppnar sig när man gasar, i synnerhet när man kör i sportläget. Då förstår alla att det inte är en vanlig S-klass som är ute och motionerar.

Det är svårt att låta bli att okynnesgasa i tid och otid, och det är väl det som är meningen med en S 63 AMG. På några sekunder är man uppe och smiskar runt 200 km/h och det är som om motorn bara joggar. Maskinen är kopplad till den sjuväxlade automatlådan ”Speedshift”, en Mercedes-låda som är ombyggd av AMG , med kopplingslameller i stället för momentomvandlare. Den växlar snabbare än den vanliga lådan som sitter i S 500, men nog tycker jag att riktiga dubbelkopplingslådor är mer omedelbara. 

Testbilen vi kör är fyrhjulsdriven och därmed också i ”långversion”. Det är denna version som 90 procent av kunderna väljer. Kortmodellen finns bara som bakhjulsdriven och är något av en specialare. 

Lika imponerad som jag blir av ”Sport”-läget blir jag av ”Comfort”-läget. Bilen går faktiskt att köra snällt och fint, och i versionen med det långa axelavståndet sitter man som en kung även i baksätet. S 63 AMG duger både på racerbanan och på statsbesöket, och plötsligt känns bilen riktigt ekonomisk. Två i en liksom.

Alla S-klassfinesserna finns även att få till AMG-versionen. Bilen är kort sagt en rullande bilshow med det allra senaste inom bilteknik. Vägavläsning (Magic Body Control) anpassar chassit efter vägbulorna som är FRAMFÖR bilen, automatisk sidvindsavkänning påverkar styrningen, nattkameran spejar i mörkret, splitvision-skärm låter föraren titta på navigation medan passageraren ser en spännande och rolig Bergman-film. Otroligt men sant!

Lite trist är att toppfarten är begränsad till 250 km/h, vilket även en C-klass diesel mäktar med. Men AMG har en lösning på problemet. Det går att köpa till ett förarpaket som tar bort toppfartbegränsningen och låter vagnen galoppera på i 300 km/h. Oräknat tiden för diskussioner med ordningsmakten skulle Stockholm till Göteborg ta drygt 100 minuter.

Motorn är hjärtat i alla AMG-bilar och det enda som byggs i den lilla och kliniskt rena AMG-fabriken. När en motor är klar skruvar montören dit sin lilla plakett med den egna signaturen, och motorn skickas sedan till Mercedes-fabriken i Sindelfingen i utkanten av Stuttgart. Där byggs alla S-klass modeller efter varandra på samma lina.

Men sanningen är ju den att inte ens i Tyskland kan man utnyttja effekten på 585 hästkrafter särskilt ofta. Därför är det inte bara motorn som särpräglar en S 63 AMG. 

Längs linan i Sindelfingen förser montörerna bilarna med mattor med AMG-emblem, stolar med AMG-emblem, instrument med AMG-emblem, tröskellister med AMG-emblem. Sammantaget är det svårt att glömma att man sitter i en väldigt snabb bil. 

Utvändigt känns bilen igen på stötfångarhöljet fram som har större ventilationsöppningar under strålkastarna. 

Även när ägaren har parkerat bilen och ­kommit hem påminns han om hur snabb bilen är. Det är ju 1 397 000 kronor mindre på bankkontot.

Självklart är den värd varje krona. Hur roligt har man för pengarna när de sitter på banken? Nä, just det.

Men den krävande S-klass-kunden kanske ändå gör bäst i att vänta.

S 65 AMG blev nyss officiell…

Rivaler

BMW 760Li

BMW 760 har en V12-motor på 544 ­hästkrafter och 750 Nm. Motorn finns bara till de bakhjuls­drivna modellerna och känns kanske för lite långsam – 0-100 km/h tar ju hela 4,6 sekunder …

Pris: 1 436 500 kronor.

Audi S8

Med årsmodell 2014 får A8 och S8 en facelift. Några större förändringar blir det inte, räkna med samma rejäla och snabba fyrhjulsdrivna sportlimo som tidigare.

Pris: 1 146 400 kronor (2013).

Mercedes S 63 AMG

Pris

1 397 000 kronor, lång 1 500 000 kronor. Säljs nu, första kundleverans i vinter.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad V8-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 2 turbo. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 98,0/90,5 mm, cylindervolym 5 461 cm3. Max effekt 585 hk (430 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 900 Nm mellan 2 250-3 750 r/min.  

 

 Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda modifierad av AMG. 

 

 Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar. Bak multilänkaxel. 

 

 Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,3 meter. 

 

 Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem. 

 

 Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5, bak 9,5 tum, däck fram 255/45 ZR19, bak 285/40 ZR19. 

 

 Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 303 (lång 316), längd 516 (lång 529), bredd 191, höjd 150, spårvidd f/b 163/164. Markfrigång 14. Tjänstevikt 2 045 (lång 2 070), maxlast 655, max släpvagnsvikt i.u. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 510 liter. 

 

 Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,4 s, toppfart 250 km/h. 

 

 Bränsleförbrukning

Stad 1,38, landsväg 0,79, blandad körning 1,01. CO2 237 g/km.  

 

 Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år så länge all service utförs på auktoriserad verkstad. 

 

 Skatt

2 760 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!