Mercedes SL500

Provkörning av Mercedes SL500

Basfakta

MOTOR

Längsmonterad 8-cyl V med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad och 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 97/84 mm, volym 4 966 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 460 Nm mellan 2 700 och 4 200 r/min. 

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-stegad automatlåda med möjlighet till manuell växling (Touchshift). Elektronisk differentialspärr (ASD) och elektroniskt stabilitetsprogram (ESP).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Luftfjädring. Fram fyra länkarmar, bak femlänkad axel av aluminium. 

STYRNING

Kuggstång med hastighetsavkännande servo. Vändcirkel 11,0 m.

BROMSAR

Ventilerade skivbromsar, de främre perforerade. Låsningsfritt system. Elektrohydraulisk funktion.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 8,5 tum. Däck 255/45 R17.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 256, längd 454, bredd 182, höjd 130, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt ca 

1 920. Maxlast ca 220. Taklast 50 kg. Bränsletank 80 l.

FARTRESURSER*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,3 s.

FÖRBRUKNING*

Landsväg 0,92, stad 1,91, blandad körning 1,27 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

SL 500 - mirakelmaskinen

Meercedes nya SL-generation är allt annat än konservativ. Bilen är proppfull av revolutionerande teknik.

Accelerationen i Mercedes' senaste sportbil är hänförande men ändå bara en försmak. Att öka farten från noll till hundra kilometer i timmen är enligt tillverkaren en affär på 6,3 sekunder. Nog för att man känner av fartökningen, men det hela är ändå odramatiskt: gasen i botten, inget hjulspinn utan bara ett tjipp när drivhjulen tar spjärn mot asfalten, mjuka växlingar.

Upp mot 200 har det börjat brusa en smula från skarvarna mellan rutor och tak. Vid 260 på mätaren - verklig fart torde vara 250 km/h eftersom motorstyrningen stryper farten då - får vi höja rösten ordentligt för att kunna prata med varandra.

Trots att motorvägen går i en lätt vänsterkurva känns gången stabil. Den femlänkade bakaxeln liknar den på S-klass men är på SL gjord helt av aluminium och med infästningen framför i stället för bakom hjulcentrum. Det är för att accentuera den understyrningstendens som byggts in i nya SL.

Men det är som sagt bara försmaken. Sensationen kommer när jag släpper gasen och sätter foten hårt på bromsen. 

Jag väntar mig naturligtvis att bilen skall stanna. Det gör den. Jag kalkylerar även med att ögonen förblir i sina hålor. Det gör de också. Men det känns som om det är på vippen.

Teknikerna säger sig ha noterat stoppsträckor från 100 km/h ned till 35 meter. Om uppgiften stämmer är det två meter bättre än Teknikens Världs rekord på 37 meter (Porsche 911 GT3).

Hemligheten heter Sensotronic Brake Control (SBC) och innebär att fotens tryck mot bromspedalen förmedlas elektroniskt utan hjälp av vakuumservo. Det innebär snabbare reaktion: i ett konventionellt system tar det alltid något ögonblick innan hydraultrycket blir maximalt, här är det max bromsverkan direkt.

Eftersom jag vid tillfället hade gasen i botten var dessutom mikroprocessorn medveten om att en hård bromsning kunde vara nära förestående och hade därför larmat "verkmästaren i magen" om att nu är han på gång, var beredd!

I fuktigt väder pressas beläggen då och då varsamt mot bromsskivorna för att förhindra att vattenfilm lägger sig på dessa och förtar bromsverkan.

Mercedes har verkligen lärt sig läxan från 1950-talets Mercedes 300 SL, "Måsvingen", som på tävlingsbanan var känd för notoriskt dåliga bromsar. Jag har själv sett greve Wolfgang von Trips snöpligen lämna GP-banan i Kristianstad med bromsar som brann så friskt att de till och med antände halmbalarna.

Att bromsa med nya SL är utan dramatik i den meningen att ABS-funktionen inte får bromsarna att hamra och pulsera under inbromsningen. Mercedes menar att det blir både bekvämast och säkrast på det viset.

Bromsarna är en innovation på SL, en annan är taket som när man trycker på en knapp automatiskt vecklar ihop sig och försvinner ned i bagagerummet. Det tar inte mer än 16 sekunder men är en oändligt komplicerad operation som utförs av en pump i samarbete med inte mindre än elva hydraulcylindrar.

Taket är tillverkat av stål medan motorhuv, framflyglar, bagagelucka och delar av chassit är av aluminium. Stötfångare och tank är av termoplast. Dörrarna slutligen är av aluminium med insida av magnesium.

Totalt är bilen 50 kg lättare än föregående SL, som tillverkats sedan 1990. Gemensamt har de V8-motorn på fem liter och 306 hästkrafter. Den känns fullt tillräcklig - men det finns värre grejer i beredskap. Redan i februari kommer AMG-versionen med 5,5 liters volym, kompressor, 476 hästkrafter samt ett vridmoment på 700 Newtonmeter. En ny V12 väntar också runt hörnet.

För fattiglappar som inte kan lägga upp de 952 000 kronor en SL 500 kostar förbereds även en SL 320 med V6-motor.

SL har AKTIV luftfjädring som hämtats från kupéversionen av S-klass och samma femstegade automatlåda. Mercedes-entusiaster känner även igen det så kallade Comand-systemet med ljudanläggning, färddator och GPS-navigation i ett och samma paket. Det är emellertid extra utrustning liksom farthållare med automatiskt avståndskontroll till framförvarande, Distronic.

Standard är däremot "keyless go" som tillåter dig att utan trixande med nycklar eller fjärrkontroller kliva in i bilen, trycka på växelväljaren och braka i väg - förutsatt att du är i besittning av det kodkort som ger dig tillträde till dyrgripen.

Nu gäller det bara att komma ihåg att överlämna kortet till hustrun eller sonen eller vem det nu kan vara som tar över ratten när du fortsätter resan med flyg eller järnväg. Bilen är kompis bara med den som har kortet i fickan och det är inte särskilt kul att bli stående på parkeringen med en tjurig SL! 

SL är först och främst ett rullande skyltfönster för den teknik som Mercedes kan erbjuda, i andra hand en bekväm glidare, först i tredje hand en sportvagn. Porsche till exempel ger en råare och mer primitiv känsla. Kombinationen av öppen sportvagn och bekväm kupé är svår att matcha för någon konkurrent.

Takkonstruktionen skiljer sig från den som lanserades på den mindre Mercedes SLK redan 1996. Liksom i denna lägger sig taket mellan bagaget och luckan. Men i SL 500 är konstruktionen betydligt mer raffinerad och konsekvensen blir ett flexibelt bagagerum. Som öppen bil kan SL ta mindre bagage än som täckt. Det finns ett bagageskydd som kan höjas och sänkas med en knapp för att bättre på bagagerummet, men det förutsätter att man kliver ur bilen.

Det var en av de få detaljer jag kunde komma på att kritisera och jag fick bekymrade försäkringar om att teknikerna jobbar på fallet. En annan är att sidorutorna i nedsänkt läge sticker upp några millimeter ur sina springor. En styggelse för alla cab-älskare. Förklaringen visade sig vara att de annars skulle skapa skaller och vibrationer i dörrarna.

De har då tänkt på allt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!