Provkörning av Mercedes SLC 300

Efter tjugo år bryter Mercedes med namnet SLK. Nu heter modellen i stället SLC – men vad är egentligen nytt förutom just namnet?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Provkörningen av nya SLC är förlagd till de sydfranska Alperna, med start i exklusiva Cap Ferrat utmed kusten, upp till bergsbyn Sospel, helt nära den italienska gränsen. Det är ­klassisk mark, de slingriga bergsvägarna är även hem åt flera sträckor i Monte Carlo-rallyt, och just Sospel är ena ändpunkten för den berömda Col de Turini. Det finns, så att säga, sämre platser att utforska en bil med sportiga ambitioner på. Helt klart. Och SLK… förlåt, SLC klarar vägarna med ära.

Vägkänslan är bra, och bilen känns rapp. En rad chassiuppdateringar kan ha bidragit till upplevelsen. Det som syns mest av uppdateringarna är dock förstås de exteriöra. SLC har knutits närmare övriga Mercedes-programmet, men huruvida den ansiktslyfta fronten är ett lyft eller ej råder delade meningar om. Delade meningar lär det också råda över att toppversionen i programmet, Mercedes-AMG SLC 45, har fått nöja sig med ”endast” 367 hästkrafter ur en V6-motor. Föregångaren, SLK 55 AMG, hade både över 50 hästar fler och två cylindrar till under huven.

AMG SLC 45 må vara värstingversionen men är 50 hästar ”ner” jämfört med föregångaren SLK 55 AMG. Foto: Mercedes-Benz Cars press photo, do not use for adv

Varför Mercedes har gjort detta nedbyte i storlek är oklart. De säger själva att det blir bättre bränsleekonomi. Jovisst, men köper du topp­versionen i en modellserie som redan från början har sportambitioner lär inte det vara någon av­görande faktor vid köpet. Eller i alla fall inte lika stor faktor som skrytvärdet med hästkrafts- och cylinderantal, även om den nya något mindre kraftfulla AMG-versionen förstås i de allra flesta fall lär ha kraft så att det behövs ändå. Det är nästan så att man undrar om det finns något annat bakom. Har AMG-versionen av SLK ”ätit upp” köpare från någon annan modell i Mercedes digra utbud tro?

Interiört är uppdateringarna relativt beskedliga. Lite nya material här och där, ny ratt och en större infotainmentskärm ingår förvisso, men det märks ändå att SLK-SLC har några år på nacken. Knapparna på panelen är många och, i bland, svårtydda vid en snabb blick från förarplatsen. Jämfört med nyare Mercedes-modeller ligger helt klart SLC några år bakom i både användar­vänlighet och funktioner. Fortfarande finns dock både nackluftsutblåsen, ”Air Scarf”, och det magiska taket, ”Magic Roof”, som gör att det taket går att tona mörkare eller ljusare medelst inbyggda elektriskt känsliga molekyler, i utrustningslistan.

Till förfogande vid provkörningen finns förutom Mercedes-AMG SLC 43 även den mer nyktra SLC 300, som, även om den är ett halvsteg över den förmodade storsäljaren i Sverige, SLC 200, erbjuder mer standardbetonade egenskaper. Och faktum är att steget upp till värsting­versionen inte känns som så stort. Kanske beror det på vägarna, och att chassit ger en fördel mer än motoreffekten, kanske beror det på att max vridmoment kommer senare i AMG än i de mer standardbetonade versionerna. Likväl är det, utöver den försvagade skrytfaktorn, ett argument som kan få köpare att välja bort AMG-versionen.

Över 300 000 valde att köpa och ta plats i ”gamla” SLK. Hur många faller för milt uppdaterade SLC?

Nytt i motorpaletten är också en instegsversion med en 1,6-litersmotor på 156 hästar, men denna kommer inte att komma till Sverige. Här blir just SLC 200 basversionen, och också den enda versionen som går att få med manuell låda som standard. Övriga motorer, SLC 300, AMG SLC 43 och dieselalternativet (vem köper egentligen det?) 250 d, fås med nioväxlad automatlåda som standard. Så är då nya SLC något att hänga på låset hos Mercedes-handlaren för att åtnjuta? Nej. Dels behöver du inte det, då den redan nu säljs, dels är inte uppdateringarna så stora att det är motiverat. En helt ny SLC lär vara ett par år bort, och innebära mer av en nystart, hur mycket ett nytt modellnamn nu än ger. Kanske hade det varit ­vettigare för Mercedes att spara namnbytet tills dess?

Mercedes SLC 300

Pris

495 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 300–4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med tre länkarmar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 10,5 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum fram, 8,5 tum bak, däck 225/45 R17 fram, 245/40 R17 bak.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 243, längd 413, bredd 182, höjd 130, spårvidd f/b 155/157. Markfrigång i u. Tjänstevikt 1 505, maxlast 315, max släpvagnsvikt 0. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 225-335 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,75 l/mil, landsväg 0,47 l/mil, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 134 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.

 

Skatt

866 kronor per år.

Rivaler

BMW Z4 sDrive28i

Dagens Z4 har funnits länge på marknaden. Hela sju år, vilket är två år längre än SLK/SLC. Z4 är sportigare än Mercan och får snart en avlösning i form av en ny Z5.

Pris: 462 500 kronor.

Porsche 718 Boxster

Upplagt för derby i Stuttgart. Första Boxster kom samtidigt med första SLK och nu kommer facelift också ungefär samtidigt. De är dock av olika i karaktär.

Pris: 542 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr