Merceds SLK

Provkörning av Mercedes SLK

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor (200 K) 

Längsmonterad 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Mekanisk kompressor, laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 82/85 mm, volym 1796 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 3000 r/min. 350 Längsmonterad 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7. Borrning/slag 92,9/86 mm, volym 3498 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2400 - 5500 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell alt. 5-växlad automat (350 7-växlad automat). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med tre länkarmar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. Styrning Kuggstång med servo. Vänddiameter 10,5 m. 

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. 350 har fyra bromscylindrar fram. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck

Fälgbredd fram/bak 7/7 (350 7,5/8,5 ) tum, däck 205/55 R16 (350 225/45 R17 fram och 225/40 R17 bak. Tillval 225/40 R18 fram och 245/35 R18 bak. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 243, längd 408, bredd 178 (350 179), höjd 130, spårvidd fram/bak 153/154. Tjänstevikt ca 1465 (350 ca 1530), maxlast ca 315. Tankrymd 70 liter.

Fartresurser (fabriksuppgifter)

Toppfart 230 (350 250) km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 (350 5,6) s, med automatlåda 8,3 (350 5,5) s. 

Bränsleförbrukning (fabriksuppgifter)

Blandad körning 0,87 (350 1,06) l/mil. Med automatlåda 0,88 (350 1,01).

Hett om öronen

Nackskydd med värme på nya generationen av Mercedes SLK.

Nu är det åtta år sedan Mercedes SLK körde ut på banan och man kan tryggt konstatera att det är en modell som bildat skola. Att fabriken i Bremen har levererat 308000 SLK (Sportig, Lätt, Kompakt) beror framför allt på en sak: det här var bilen som gav nådastöten åt den öppna sportbilens fladdrande, läckande, hatade tygtak.

Låt vara att det blev en långdragen döds-kamp som inte är över ännu. År 2004 är det definitivt hårdvara som gäller: titta på Peugeot och Renault, titta på den kommande Volvo Cabriolet, titta på prototypen till nästa öppna Golf. Sömmerskorna har gjort sitt.

SLK var för all del inte den första bilen med nedfällbart tak av plast eller metall. Peugeot gjorde något i den stilen på trettiotalet och vänner av USA-bilar glömmer aldrig Fords "plåtcabb" från 1959, som bara hade den nackdelen att takkonstruktionen var ungefär lika stor och tung som resten av vagnen.

För en modern "plåtcabb" som Mercedes SLK tar det 22 sekunder att förvandla sig från kupé till roadster. När man trycker på en knapp på mittkonsolen lägger sig bakrutan vågrätt med själva taket som ett täcke över sig och sedan försvinner alltsammans ned i bagagerummet. 

Det blir inte direkt något furstligt bagageutrymme när det skall åkas öppet. Men ett förståndigt packat weekendbagage för två ryms i alla fall. Jämfört med tidigare SLK har bagagerummet ökat med omkring en tredjedel.

För att vara en cabriolet är SLK anständigt tyst när taket är i uppfällt läge. De åkande kan prata med varandra och lyssna på radion, i stadstrafik är ljudisoleringen mot dieselbussar och tvåtaktstvåhjulingar hygglig.

Med himlen som tak blir ljudsensationerna oändligt mycket påtagligare, men vinddraget är inte alltför besvärande om de åkande bara ser till att komma i lä; det sker bäst genom att sänka stolarna så långt det går mot golvet och hissa upp sidorutorna.

I listan över tillvalsutrustning finns ett extra vindskydd att fästa mellan de båda störtbågarna bakom sittbrunnen. I samma lista finner man en världsnyhet, "airscarf". Vindsjalen. För 4600 kronor blåser det varmluft ur ett munstycke i stolarnas nackskydd. Funktionen kan regleras i tre steg ungefär som värmestolar.

Kanske kan idén med vindsjalen utvecklas till någonting stort, men för dagen ställer jag mig tveksam. Jag tvingades a) fälla ned rockkragen och b) luta mig kraftigt bakåt för att över huvud taget känna den sköna varma luftstrålen. Jag tror mig om att för en tiondel av priset köpa en riktig halsduk som fungerar mer effektivt.

Chassit är till största delen nytt med multilänkbakaxel, en trelänkad framvagn och kuggstångsstyrning. Jag upplever SLK som mestadels ytterst smidig och behändig att manövrera, men upplevde några gånger ett säreget beteende i hårnålskurvor i relativt låg fart när drivhjulens (SLK är bakhjulsdriven) antispinnsystem ASR satte in så abrupt att bakvagnen slängde till.

I högre fart gick bilen alldeles utmärkt i kurvorna, med bra känsla i styrningen och en trygg känsla av understyrning. Man kan undra över hur den nämnda sladdgirigheten påverkar köregenskaperna i vinterväglag, vi får se i vinter. Elektroniskt antisladdsystem (ESP) är standard som i alla Mercedes, under provturen ingrep det endast undantagsvis i körningen trots tidvis hurtigt tempo.

Basversionen för 351900 kronor har en fyrcylindrig 1,8 liters motor som med hjälp av en mekanisk kompressor lämnar 163 hästkrafter. Det är en fullt tillräcklig effekt för den relativt lätta bilen, synd bara att kompressormotorn går ganska hårt och vid vissa varvtal skapar vibrationer. En ny sexväxlad låda känns betydligt roligare att jobba med än i gamla SLK.

Den som vill ha mer skjuts i sin körmaskin lägger till 99000 kronor och väljer SLK 350. Den har en alldeles ny 3,5-liters V6-motor på 272 hästkrafter med en hel rad finesser för maximerad avgasrening och minimerad förbrukning - exempelvis variabla ventiltider för både inlopps- och avgasventiler. Det lär inte ha funnits på någon V6-motor tidigare.

Den nya motorn känns betydligt spänstigare än Mercedes' hittillsvarande lite trötta V6:or och tillverkaren pekar inte utan stolthet på att vridmomentet håller sig konstant kring 350 Newtonmeter mellan 2500 och 5500 varv. Det går också bra att gubbåka på föga mer än 1 000 varv utan problem.

Sist men inte minst har V6-motorn ett ljud som förmodligen är värt 99000 kronor bara det för de mera välbemedlade kunderna. Jag vet inte vilken orgelstämmare Mercedes har anlitat men tonerna är ingenting mer eller mindre än himmelska.

SLK 350 gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder, den som inte är nöjd får vänta till i höst på AMG-versionen SLK 55 som har V8-motor och 360 hk. Där är det i stället prislappen som är av himmelsk karaktär, 664900 kronor innan man tar itu med tillvalsutrustningen.

I mitt tycke är SLK 350 mest lyckad med den sexväxlade manuella lådan, men den kan också beställas med en automatlåda som också kan växlas för hand med hjälp av tryckknappar på rattekrarnas baksida. Inte mindre än sju växlar står till förfogande - att avgöra vilken av dem som arbetar för tillfället är i stort sett omöjligt.

Prispåslaget 21600 kronor är inte alltför blodigt med tanke på att SLK 350 7-G-Tronic faktiskt accelererar en tiondels sekund snabbare till 100 km/h än den manuella sexväxlade och drar en halv deciliter mindre per mil i blandad körning. Medges att man motvilligt blir lite halvt imponerad?

Det som talar emot manuell växellåda är att mittkonsolen är rätt hög baktill så att man lätt slår i armbågen när det växlas. Ont om utrymme är för övrigt det dominerande karaktärsdraget hos den endast 408 cm långa, 178 breda och 130 cm höga bilen. 

SLK är en bil att njuta i. Men den njuts bäst om det står något rymligare i garaget att tillgripa när gräsklipparen skall in på service eller - trista tanke - man skall i väg till macken och slänga på vinterdäcken.

Å andra sidan är SLK en sportbil som inte behöver ställas in under den kalla årstiden och det är just det fina med den. Konkurrenterna - Porsche Boxster, BMW Z4, Honda S2000 - blänger avundsjukt med xenonlamporna när SLK, helst inför publik, låter toppen glida ned och blottar en inbjudande interiör. Det där med vindsjalen går väl att svälja, men att fixa vårstassen på 22 sekunder är onekligen ett prov på livskvalitet.

Slutorden får handla om akustiska bältes-påminnare. Billigt och bra sätt att rädda människoliv, det tycker alla inklusive Mercedes-Benz. Ändå är det inte säkert att de blir standard, beslut fattas inom kort. Motargumentet är att så få frågar efter bältespåminnare. Det blir spännande att få veta om förnuftets röst förmår göra sig hörd i vindbruset.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr