Mercedes SLK 320

Provkörning av Mercedes SLK 320

Basfakta

MOTOR

6-cyl längsmonterad V-motor med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Borrning/slag 89,9/84 mm, volym 3 199 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 5 700 r/min. Max vridmoment 310 Nm vid 3 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 5-stegad automat (tillval).

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring runt om. Fram dubbla länkarmar och krängningshämmare. Multilänkbakaxel och krängningshämmare.

STYRNING

Kulmutter med servo. Vändcirkel 10,58 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning.

HJUL OCH DÄCK

Aluminiumfälgar. Fälgbredd 7 tum fram, 8 tum bak. Däck 205/55, R16 fram, 225/50 R16 bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 240, längd 401, bredd 194,7, höjd 126,5, spårvidd fram/bak 148,8/148,5. Tjänstevikt 1 330 (man) 1 350 (aut), maxlast 335. Tanken rymmer 60 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 245 km/h manuell, 242 km/h automat. Acceleration 0-00 km/h 6,9 s. Bränsleförbrukning (NEDC) 1,11 l/mil manuell, 1,04 l/mil automat.

 

Äntligen rätt ryt

Mercedes slipar vidare på lilla SLK. Med ny V6-motor har den äntligen ett motorljud värt namnet - och priset?

Visserligen gick TV-serien Dallas i graven för länge sedan men minnet av oljemagnaternas rävspel består. JR, Cliff Barnes, Bobby och Sue Ellen är fortfarande välkända namn, precis som epitetet Dallas-moppe. Ja, alltså smeknamnet, eller kanske snarare öknamnet på Mercedes trevliga SL-bilar (W107) tillverkade mellan 1971 och 1989.

Ponera att TV-serien hade levt vidare (Gud bevare oss). Vad skulle passa bättre för JR:s 22-åriga älskarinna än just en SLK? 

Fast när hon sladdande skulle lämna Southfork efter att ha blivit förolämpad av Bobby hade motorljudet knappast varit en förstärkande faktor.

Både SLK 200 och SLK 230 låter alldeles för klent, inte alls så värdigt och distinkt som sig bör i en sportbil med pris på 319 500 kronor. Det klena motorljudet här snarast hemma i Golf GTI-klassen.

Att åka omkring med taket nerfällt handlar om så mycket mer än den faktiska förflyttningsprocessen. Plötsligt får begreppet bilkörning en helt annan innebörd.

Intrycken förstärks kraftigt eftersom man inte längre har ett tak som begränsar sinnenas upptagningsområde. Vindbruset leker i håret, omgivningen känns påtagligare, närmare och ljudet blir pricken över i - om rytet är rätt.

I nya SLK 320 har det äntligen blivit rätt.

Motorn är samma V6 med enkel överliggande kamaxel per cylinderrad och tre ventiler per cylinder som sitter i både E320 och S320. SLK-versionen har sex hk lägre effekt, alltså 218 hk in alles. Effekttoppen kommer vid 5 700 r/min medan maximalt vridmoment, 310 Nm, finns från 3 000 r/min.

Om man enbart betraktar siffrorna är skillnaden mellan SLK 230 Kompressor och SLK 320 tämligen marginell. Även i praktiken är de båda modellerna nästan exakt lika. Men två extra cylindrar spelar stor roll. Tack vare det fint avstämda avgassystemet ger SLK 320 öronen en riktig njutning. 

Steget ner till nya instegsmodellen SLK 200 Kompressor är desto större. Utan avsikt att generalisera kan man misstänka att den effektsvagare kompressormotorn avses att i första hand attrahera den kvinnliga delen av kundkretsen, en väsentlig del av SLK-köparna.

En ny sexväxlad manuell låda är nu standard i alla SLK. Stegen mellan växlarna blir sålunda kortare och det går att köra ännu aktivare. 

Nu har SLK egentligen inga sportbilsambitioner. Konstigt kan tyckas, men faktum är att man uppskattar bilen mer med den 5-stegade automatlådan. Bilen ska inte kastas genom kurvorna som en MGF eller Lotus Elise utan snarare framföras i ett mer värdigt tempo. Det handlar mycket om att synas och bli sedd. 

Om hornen ändå växer ut finns möjligheten att växla manuellt mellan stegen. Fördelen med Mercedes' system är att det verkligen låter föraren sköta växlandet helt och hållet utan att elektroniken lägger sig i. Därför går det att åka riktigt fort och även provocera bilen med det aktiva antisladdsystemet ESP urkopplat.

Installationen av V6:an i SLK var minst sagt berättigad, men att modifiera den redan så rena och vackra formen - var det verkligen nödvändigt? Nu handlar det inte om radikala designingrepp, snarare om lätt finslipning.

Stötfångarna är aningen rundare och har fått små spoilerböjar. De tidigare svarta nedre karossdelarna och dörrtrösklarna är nu lackerade i bilens färg. Visserligen har SLK sänkts 0,5 cm, men det är tack vare lackeringen som den upplevs som lägre än föregångaren. För övrigt fortsätter Mercedes att förse sina modeller med blinkers i backspeglarna. Det ökar säkerheten men också driftkostnaden, eftersom backspeglar är en frekvent reservdel.

Bland nyheterna finns också nya kaross- och inredningskulörer samt ett par nya instrumentpanelsmaterial.

Men det är knappast något som får en att höja ögonbrynen på samma sätt som när man lyssnar till motorn i SLK 320.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!