Provkörning av Mercedes Sprinter 316 CDI Tourer

Lång, kort, tjock, smal. Hur du än vill ha din Mercedes Sprinter så fixar tyskarna detta. Det finns, minst, 1 700 versioner att välja mellan. Pricka rätt ruta!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att jobba som logistiskt ansvarig för Mercedes Sprinter är ett jobb fullt i klass med en flygledares. Det finns helt enkelt hur mycket som helst att hålla reda på. Och allt är verkligen inte helt logiskt. Nya Sprinter ser ut ungefär som tidigare. Karossen har fått lite andra former, grillen har blivit ännu större, men du känner igen den. Under skalet har inte så mycket skett, det handlar mest om modifikationer och uppdateringar.

Bilens storlek gör sig helt klart påmind i kurvor och stadstrafik, annat är inte att vänta. Men det finns hjälpmedel såsom sidovinds-stabilitet så färden känns aldrig otrygg. Foto: Fabas

Att Sprinter nu erbjuds framhjulsdriven är bra för föraren och företaget. Eftersom det försvinner lite axlar och bakvagnsdetaljer höjs maxlasten med 50 kilo. Och, lasthöjden bak sänks med 80 millimeter. Bra för ryggen det. Och inte minst för de som väljer att bygga husbil av sin Sprinter. Att sömndrucken skutta ner kan vara jobbigt, inte minst med tanke på att husbilsfantaster inte är ungdomar. Åtta cm kortare hopp är en lisa för kroppen.

Med nära sex meters längd gäller det att chauffören vet var alla bilens hörn är. Inte så lätt. Foto: MediaPortal Daimler AG / Daimler AG

Men framhjulsdrift erbjuds inte till mer personbilsliknande Sprinter Tourer. Varför? Tja, det bara är så. För nu i alla fall. Jag kan i alla fall konstatera att den niositsiga Sprinter Tourer jag kör är ett as till bil att vara stor. Och kikar jag in i passagerarutrymmet är det slösande gott om utrymmen för den stora familjen. Just här är stolarna bak konfigurerade 2+2+3 men det finns alla möjligheter.

Bilens storlek gör sig helt klart påmind i kurvor och stadstrafik, annat är inte att vänta. Men det finns hjälpmedel såsom sidovinds-stabilitet så färden känns aldrig otrygg.

Varför man ska välja en sexväxlad manuell låda till denna är dock en gåta. Det är mycket vikt som ska transporteras mellan växlingarna och det blir aldrig riktigt ryckfritt eller smidigt. Om du väljer framhjulsdrift kan du få 9-växlad automat. Bak- eller fyrhjulsdriven blir det 7-växlad automat. I alla fall kan du dock få 6-växlad manuell, vi får väl se hur länge. Det är min egen reflektion ska tilläggas. Nya Sprinter är här i sin tredje eller fjärde generation, beroende på vem man frågar. I pressmeddelande säger koncernchefen Dieter Zetsche att det är tre. På plats vid provkörningen står fyra. Motorer och prestanda är inte något Mercedes är intresserade av att tala om när det gäller Sprinter. Det finns lite olika dieselalternativ. Mellan 114 och 190 hästkrafter. Punkt.

Man talar desto mer om den ”fantastiska” utvecklingen av kommunikation som nu införts i Sprinter. MBUX är direkt hämtad från nya A-klass med stor skärm på 10,25 tum. Jag provkörde A-klass (Teknikens Värld 11/2018) och bekantade mig då med MBUX. Nu fick jag mer tid. Jag var positiv­ till utvecklingen av röststyrningen men här i Amsterdam framgår det att Mercedes har en del att jobba på i det fallet, även om det fortfarande enligt min mening är det bästa systemet på marknaden.

Bortsett från lutningen på ratten och burkhållarna, som vilken Merca som helst. Foto: MediaPortal Daimler AG / Daimler AG

Men aktiveringen ”Hey Mercedes” fungerar inte alltid, men också ibland bara för att man råkar nämna Mercedes till sin medpassagerare. Och då får man oförhappandes ett ”How can i help you” i örat. Men visst är det imponerande när jag på skoj frågar hur långt det är till Umeå, att systemet blixtsnabbt plockar fram en alternativ färdväg till Sverige och Norrland. Då var det bäst att säga ”Cancel” för att få tillbaka rätt rutt.

Även om det råkar vara nio personer på plats i Sprinter finns det gott om utrymme där bak. Foto: MediaPortal Daimler AG / Daimler AG

Mercedes Sprinter är en storsäljare. 3,4 miljoner har sålts sedan 1995. Man kanske inte tänker på det till vardags men ta en extra titt nästa gång du möter en budbil eller hantverkarbil. Var det inte en Sprinter?

Mercedes Sprinter 316 CDI Tourer

Pris

372 900 (466 125 inkl. moms) kronor, säljs nu, första kundleverans aug/sept.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 360 Nm mellan 1 400-2 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Bladfjädring av stål (glasfiber tillval). Fram individuell upphängning, krängningshämmare. Bak stel axel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 13,3 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 235/65 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 367, längd 593, bredd 235, höjd 264, spårvidd f/b 173/173. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 2 505, maxlast 905, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 71 liter. Bagagevolym för Panel Van 10,5 m3.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 170 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,86 l/mil, landsväg 0,63 l/mil, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 186 g/km. Gäller manuell låda.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 0 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

4 597 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 10 733 kr per år i tre år.

Rivaler

Ford Transit Minibus

Det kanske starkaste hotet mot Sprinter. 130 hästars dieselmotor och framhjulsdrift låter intressant. Inte lika high-tec dock.

Pris: från 349 650 kronor.

Foto: Opel PR

Opel Vivaro Combi Plus

Klart att Opel har något att sätta emot Sprinter också. Finns med 90, 115, 120 eller 140 dieselmotor. Åtta sittplatser.

Pris: från 274 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr