Mercedes Vaneo

Provkörning av Mercedes Vaneo

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor (1,7 diesel)

Tvärställd rak 4-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, turbo och direktinsprutning. Borrning/slag 80/84 mm, volym 1 689 cm3. Max effekt 91 hk (67 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 180 Nm vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad manuell låda med automatisk koppling alt. 5-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben med triangellänkar, bak halvstel axel med gasstötdämpare och längslänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar

Låsningsfria skivbromsar, ventilerade fram.

Hjul/däck

Plåtfälg 5,5 tum. Däck 185/60 R15.

Mått & vikt (cm(kg)

Axelavstånd 290, längd 419, bredd 174, höjd 185, spårvidd fram/bak 152/148. Tjänstevikt 1 365, maxlast 545.

Fartresurser

Toppfart 153 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,0 s.

Bränsleförbrukning

0,66 l/mil blandad körning (EU-norm).

Höjdare längst bak

Mercedes A-klass sträcker sin på alla leder och blir rymlig både för barn och bagage.

Hur tusan ska den klara kastvindarna här nere på skånska slätten? Tanken slår mig när jag ska ut med höghuset Mercedes Vaneo på vägarna mellan Malmö och Ystad. Bilen är ruskigt hög, 185 centimeter i strumplästen. Det är en decimeter högre än Chrysler Voyager och nästan tre högre än Mercedes A-klass. 

Detta är första gången märket utvecklat en MPV som bygger på en bottenplatta från en personbil. Att det är A-klass som släppt till de tekniska lösningarna är ingen hemlighet och syns också tydligt i fronten. Trots likheterna delar modellerna inte en enda karossdel. Däremot är de flesta motoralternativen bekanta. Tre bensindrivna fyror på 82, 102 respektive 125 hk och två dieselversioner på 75 respektive 91 hk. Jag provade den starkaste dieseln och den svagaste "bensinaren" och kunde konstatera att ingen av dem räckte till. Bensinmotorn var högljudd och sällsynt kraftlös, även när vi bara var två personer i bilen. Om hela familjen åker med blir det riktigt illa. 

Dieselmotorn gick bättre, lät mindre och hade mer kraft lågt ner i registret. Men inte heller dieseln räcker till om man fyller på med passagerare och last. Redan olastad väger Vaneo en hel del, tjänstevikten pendlar mellan 1 365 och 1 425 kg beroende på modell. Lägg sedan till en rejäl maxlast på ungefär 550 kg så visar det sig tydligt att Vaneo behöver mer effekt. Den starkaste bensinmotorn räcker troligtvis till, men på dieselsidan behövs något starkare.

Under skalet är det idel A-klass som gäller. Axelavståndet har ökats, från 243 cm till 290, vilket märks på det tilltagna bagageutrymmet. Med baksätet urlyft är lastvolymen hela tre kubikmeter - imponerande. Dessutom är lastrummet praktiskt utfört med raka och oömma väggar och lasttröskel saknas helt.

Spårvidden är aningen förändrad, Vaneo är ungefär två centimeter bredare både fram och bak. Detta tillsammans med det förlängda axelavståndet gör att bilen går lugnare och bekvämare än den ganska struttiga A-klass. Grundkonstruktionen med dubbla golv och lutad motor används även i Vaneo. 

Den allmänna känslan är också från A-klass, vars kvalitetstintryck inte varit särskilt övertygande. Härom året förbättrades bland inredningen, men till nivån i Mercedes? övriga sortimentet når varken Vaneo eller A-klass. Det ganska påvra utförandet i Vaneo känns ändå mer rätt än i A-klass, detta är ju en typisk bruksbil. Lite oömt plastig inredning och grov textilklädsel är både praktiskt och ändamålsenligt när ungar och hockeyutrustningar ska in i och ut ur bilen. 

Framstolarna är platta och hårda, justermånen i höjdled snålt tilltagen. Ratten är ställbar enbart i höjdled och körställningen är aldrig riktigt bra.

I baksätet sitter man desto bättre. Dynan är visserligen platt, men ryggstödsvinkeln är perfekt, låren får bra stöd och benutrymmet är bra. Insteget genom skjutdörrarna är hur enkelt som helst. En smart detalj är att högerdörrens skjutmån spärras för att skydda tanklocksluckan när denna är öppet. I standardutförande har Vaneo fem sitt-platser men det går att köpa till ett extra barnsäte (för vikt 12-36 kg).

Förutom en rad motoralternativ kan Vaneoköparen välja mellan utrustningsnivåerna Trend (instegsmodellen), Family eller Ambiente-utförande (aningen exklusivare). Det mest praktiska valet är utan tvekan Family med utdragbart lastgolv, integrerade barnstolar och förvaringsfack under baksätet och nedfällbara bord på baksidan av framstolarna. 

Som vanligt finns det en hel del roligt att välja från extralistan. 

Vad sägs om hundpaket med bur och antiglidmatta? Eller kanske ett surfpaket med takräcke, termos och kylbox? I utrustningsväg är Mercedes Vaneo sannerligen en flexibil, men grundpriset på 197 100 kronor är högt. Den starkaste motorn, som jag tycker är den enda som passar till tjänstevikt och maxlast, skjuter upp priset till hela 255 200 kronor i Familyutförande.

Och kastvindarna i Skåne? Tja, det var tämligen vindstilla just den dagen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!